Research Article
BibTex RIS Cite

8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Destan Türünün Öğretimi Açısından İncelenmesi

Year 2018, Volume: 17 Issue: 3, 0 - 0, 31.07.2019
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466324

Abstract

Bu araştırmanın amacı Millî Eğitim Bakanlığı tarafından okutulması
onaylanan 8. Sınıf Türkçe ders kitaplarının destan türünün öğretimi açısından
incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemine başvurulan bu araştırmada veriler,
doküman incelemesi yöntemi esas alınarak elde edilmiştir. Verilerin elde
edilmesi için destan türünü ele alan, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından
ücretsiz ders kitabı olarak 2017-2018 öğretim yılında okutulması ve dağıtılması
kararlaştırılarak EBA’da yayınlanan, konuyu güncel olarak ele alan MEB
Yayınları ve Dörtel Yayıncılık’a ait kitaplar ile daha önceki yıllarda
onaylanıp yayınlanarak konu ile ilgili metin, tema ve etkinlikler açısından
diğer kitaplardan farklılıklar gösteren Ada ve Yıldırım Yayınları’na ait 8.
Sınıf Türkçe Ders Kitapları, Çalışma Kitapları ve Öğretmen Kılavuz Kitapları
kaynak olarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile
ortaya konulmuştur. Verilerin analizi sonucunda 8. Sınıf Türkçe Ders
Kitaplarından birinde destan türünde olmayan bir metne yer verildiği
görülmüştür. Destan metinlerinin belirli yazarların eserleri olduğu algısı
yaratıldığı, kitaplarda yer verilen metinlerin çoğunun kaynaklarının, bazen de
hangi destana ait olduğunun belirtilmediği tespit edilmiştir. Çalışma
Kitaplarında ve Öğretmen Kılavuz Kitaplarında destan türünün kavratılmasıyla
ilgili yapılan etkinliklerin, sorulan soruların ve verilen tanımların alan
yazındaki tür ve destan tanımları açısından yeterli olmadığı görülmüştür. Elde
edilen bulgular çerçevesinde konu ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.

References

  • Aça, M. ve Ercan, A. M. (2004). Anonim Halk Edebiyatı. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayıncılık, 131. Corbin, J. ve Strauss, A. (2008). Basics Of Qualitative Research: Techniques And Procedures For Developing Grounded Theory. Thousand Oaks. CA: Sage. Çakır, F. (1997). İlkokul Türkçe Ders Kitaplarının Eğitim Öğretime Uygunluğunun Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi EBE, 7. Çerçi, A. (2016). 6. Sınıf Türkçe Dersi Öğrenci Çalışma Kitabının Etkinliği Oluşturan Unsurlar Bakımından Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 1984-1998. Çobanoğlu, Ö. (2003). Türk Dünyası Epik Destan Geleneği. Ankara: Akçağ Yayınları, 14. Ekici, M. (2002). Destan Araştırma ve İncelemelerinde Kullanılan Bazı Terimler Hakkında-II. Millî Folklor Dergisi, Ankara, S.54, 11-18. Elçin, Ş. (1993). Halk Edebiyatına Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları, 72. Glenn, A.B. (2009). Document Analysis As A Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. Kavcar, C., Oguzkan, F. ve Sever, S. (2005). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi, Ankara: Engin Yayınevi. Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Aksoy, Ö. (2002). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık, 64. Köprülü, M. F. (1981). Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Ötüken Yayınları, 42-44. MEB (2016). Türkçe Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı. MEB (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, ve 8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı. Oguz, Ö. (2000). Türk Dünyası Halk Biliminde Yöntem Sorunları. Ankara: Akçağ Yayınları, 51-52. Reichl, K (2002). Türk Boylarının Destanları: Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı. (Çeviren: Metin EKİCİ). Ankara: TDK Yayınları. 62-95. Şahin, T. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık, 47. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
Year 2018, Volume: 17 Issue: 3, 0 - 0, 31.07.2019
https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466324

Abstract

References

  • Aça, M. ve Ercan, A. M. (2004). Anonim Halk Edebiyatı. Türk Halk Edebiyatı El Kitabı. Ankara: Grafiker Yayıncılık, 131. Corbin, J. ve Strauss, A. (2008). Basics Of Qualitative Research: Techniques And Procedures For Developing Grounded Theory. Thousand Oaks. CA: Sage. Çakır, F. (1997). İlkokul Türkçe Ders Kitaplarının Eğitim Öğretime Uygunluğunun Değerlendirilmesi. Yüksek Lisans Tezi, Marmara Üniversitesi EBE, 7. Çerçi, A. (2016). 6. Sınıf Türkçe Dersi Öğrenci Çalışma Kitabının Etkinliği Oluşturan Unsurlar Bakımından Değerlendirilmesi. Uluslararası Türkçe Edebiyat Kültür Eğitim Dergisi, 5(4), 1984-1998. Çobanoğlu, Ö. (2003). Türk Dünyası Epik Destan Geleneği. Ankara: Akçağ Yayınları, 14. Ekici, M. (2002). Destan Araştırma ve İncelemelerinde Kullanılan Bazı Terimler Hakkında-II. Millî Folklor Dergisi, Ankara, S.54, 11-18. Elçin, Ş. (1993). Halk Edebiyatına Giriş. Ankara: Akçağ Yayınları, 72. Glenn, A.B. (2009). Document Analysis As A Qualitative Research Method. Qualitative Research Journal, 9(2), 27-40. Kavcar, C., Oguzkan, F. ve Sever, S. (2005). Türkçe ve Sınıf Öğretmenleri İçin Türkçe Öğretimi, Ankara: Engin Yayınevi. Kavcar, C., Oğuzkan, F. ve Aksoy, Ö. (2002). Yazılı ve Sözlü Anlatım. Ankara: Anı Yayıncılık, 64. Köprülü, M. F. (1981). Türk Edebiyatı Tarihi. İstanbul: Ötüken Yayınları, 42-44. MEB (2016). Türkçe Dersi (6-8. Sınıflar) Öğretim Programı. Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı. MEB (2018). Türkçe Dersi Öğretim Programı (İlkokul ve Ortaokul 1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, ve 8. Sınıflar). Ankara: Millî Eğitim Bakanlığı. Oguz, Ö. (2000). Türk Dünyası Halk Biliminde Yöntem Sorunları. Ankara: Akçağ Yayınları, 51-52. Reichl, K (2002). Türk Boylarının Destanları: Gelenekler, Şekiller, Şiir Yapısı. (Çeviren: Metin EKİCİ). Ankara: TDK Yayınları. 62-95. Şahin, T. ve Yıldırım, S. (1999). Öğretim Teknolojileri ve Materyal Geliştirme. Ankara: Anı Yayıncılık, 47. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2008). Nitel Araştırma Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Araştırma Articlesi
Authors

Sevtap Yazar

Publication Date July 31, 2019
Published in Issue Year 2018 Volume: 17 Issue: 3

Cite

APA Yazar, S. (2019). 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Destan Türünün Öğretimi Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online, 17(3). https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466324
AMA Yazar S. 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Destan Türünün Öğretimi Açısından İncelenmesi. İOO. July 2019;17(3). doi:10.17051/ilkonline.2018.466324
Chicago Yazar, Sevtap. “8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Destan Türünün Öğretimi Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online 17, no. 3 (July 2019). https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466324.
EndNote Yazar S (July 1, 2019) 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Destan Türünün Öğretimi Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online 17 3
IEEE S. Yazar, “8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Destan Türünün Öğretimi Açısından İncelenmesi”, İOO, vol. 17, no. 3, 2019, doi: 10.17051/ilkonline.2018.466324.
ISNAD Yazar, Sevtap. “8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Destan Türünün Öğretimi Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online 17/3 (July 2019). https://doi.org/10.17051/ilkonline.2018.466324.
JAMA Yazar S. 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Destan Türünün Öğretimi Açısından İncelenmesi. İOO. 2019;17. doi:10.17051/ilkonline.2018.466324.
MLA Yazar, Sevtap. “8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Destan Türünün Öğretimi Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online, vol. 17, no. 3, 2019, doi:10.17051/ilkonline.2018.466324.
Vancouver Yazar S. 8. Sınıf Türkçe Ders Kitaplarının Destan Türünün Öğretimi Açısından İncelenmesi. İOO. 2019;17(3).