Bu araştırmanın amacı Millî Eğitim Bakanlığı tarafından okutulması
onaylanan 8. Sınıf Türkçe ders kitaplarının destan türünün öğretimi açısından
incelenmesidir. Nitel araştırma yöntemine başvurulan bu araştırmada veriler,
doküman incelemesi yöntemi esas alınarak elde edilmiştir. Verilerin elde
edilmesi için destan türünü ele alan, Millî Eğitim Bakanlığı tarafından
ücretsiz ders kitabı olarak 2017-2018 öğretim yılında okutulması ve dağıtılması
kararlaştırılarak EBA’da yayınlanan, konuyu güncel olarak ele alan MEB
Yayınları ve Dörtel Yayıncılık’a ait kitaplar ile daha önceki yıllarda
onaylanıp yayınlanarak konu ile ilgili metin, tema ve etkinlikler açısından
diğer kitaplardan farklılıklar gösteren Ada ve Yıldırım Yayınları’na ait 8.
Sınıf Türkçe Ders Kitapları, Çalışma Kitapları ve Öğretmen Kılavuz Kitapları
kaynak olarak kullanılmıştır. Elde edilen veriler içerik analizi tekniği ile
ortaya konulmuştur. Verilerin analizi sonucunda 8. Sınıf Türkçe Ders
Kitaplarından birinde destan türünde olmayan bir metne yer verildiği
görülmüştür. Destan metinlerinin belirli yazarların eserleri olduğu algısı
yaratıldığı, kitaplarda yer verilen metinlerin çoğunun kaynaklarının, bazen de
hangi destana ait olduğunun belirtilmediği tespit edilmiştir. Çalışma
Kitaplarında ve Öğretmen Kılavuz Kitaplarında destan türünün kavratılmasıyla
ilgili yapılan etkinliklerin, sorulan soruların ve verilen tanımların alan
yazındaki tür ve destan tanımları açısından yeterli olmadığı görülmüştür. Elde
edilen bulgular çerçevesinde konu ile ilgili önerilerde bulunulmuştur.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Araştırma Articlesi |
Authors | |
Publication Date | July 31, 2019 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 17 Issue: 3 |