Research Article
BibTex RIS Cite

An Investigation of Perceived Social Support And Social Self Efficacy In Adolescents

Year 2013, Volume: 12 Issue: 4, 1133 - 1140, 26.06.2013

Abstract

The aim of this research is to examine the relationships between perceived social support and social self efficacy of the high school students. This investigation is carried out in accordance with the correlation model. By using random sampling method, the sample of this research was 617 students (365 female, 252 male) from various high schools. In order to determine the students’ social self efficacy, Social Self Efficacy Scale which was developed by Palancı (2004) was used. In order to find out the students’ perceived social support levels, Social Support Scale developed by Yıldırım (2004) was used. SPSS 16.0 was used for data analysis. As a result of the study, it was found that there was a significant positive relationship between social self efficacy and perceived social support from peer, family and teachers. Also, it was found that some approaches of perceived peer, family and teacher support significantly explain social self efficacy.

References

  • Arslan, C. (2009). Anger, Self-Esteem and Perceived Social Support in Adolescence. Journal of Social Behavior and Personality, 37 (4), 555-564.
  • Arslan, Y. (2009). Lise Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek ile Sosyal Problem Çözme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Arı, R. (2008). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Auley, E. and Blissmers, B. (2000). Self-Efficacy Determinants and Consequences of Physical Activity, Exercise Sport Science Review, 28(2), 85-88.
  • Akkapulu, E. (2005). Ergenin sosyal yetkinlik beklentisini yordayan bazı değişkenler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bandura, A. (1977). Self efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 193.
  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy. Harward Mental Health Letter, 13(9), 1-4.
  • Bandura, A., Adams, N.E., Hardy GN.(1980). Test of the Generaty of Self-Efficacy Theory. Cognitive Therapy and Research. 4, 39-66.
  • Bilgin, M. (1999). 14-18 yaş grubu ergenlere yönelik sosyal yetkinlik beklentisi ölçeği geliştirme çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(12), 7-14.
  • Bruhn, J. G., Philips, B. Y, (1984). Measuring Social Support:A Synthesis of Current Approaches. Journal of Behavioral Medicine. 7,150–170.
  • Budak, B (1999). Çocukluk Çağı Lösemileri ve Sosyal Destek Sistemlerinin Aile İşlevlerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Connly, J. (1989). Social Self- Efficacy in Adolescence; Relations with Self- Consept, Social Adjustment and Mental Health, Canadian Journal of Behavior Science Rewiew, 21(3), 2582
  • Demirtaş, A.S.(2007). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Algılanan Sosyal Destek ve Yalnızlık Düzeyleri ile Stresle Başaçıkma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, T. (2008). Psikolojik Belirtilerin Yordayıcısı Olarak Sosyal Destek ve İyilik Hali. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 3(30), 30-44.
  • Ekinci, H. ve Ekici, S (2003). İşletmelerde Örgütsel Stres Yönetim Stratejisi Olarak Sosyal Desteğin Rolüne ilişkin Bir Araştırma, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi. 27(1), 109-120.
  • Hattie, J. A. C. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
  • Hortaçsu, N. (1997). İnsan İlişkileri. (2.baskı). Ankara: İmge Yayınevi.
  • İkiz, F.E. and Cakar, F.S.(2010). Perceived social support and self esteem in adolescence. Social and Behavioral Sciences, (5), 2338-2342.
  • Lynch, M., & Cicchetti, D. (1997). Children's relationships with adults and peers: An examination of elementary and junior high school students. Journal of School Psychology, 35, 81−99.
  • Mercer, S.H., Nellis, L.M., Martinez, R.S. ve Kirk M. (2010). Supporting the students most in need: Academic self efficacy and perceived teacher support in relation to within-year academic growth. Journal of School Psychology, (49), 323-338.
  • Onur, B. (1993). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Ankara: İmge Yayınevi..
  • Özgür G. (1993). Sosyal destek ve sağlık. Türk Hemşireler Dergisi, 43(2), 25-27.
  • Palancı, M. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı Problemlerini Açıklama ve Gidermeye Yönelik Gerçeklik Terapisi Oryantasyonlu Bir Yardım Programının Geliştirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, KTÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Selçuk, Z. (2008). Eğitim Psikolojisi. (16. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Skaalvik E.M., Skaalvik, S.(2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout A study of relations. Teaching and Teacher Education, 26(4), 1059-1069.
  • Sorias O (1988a). Sosyal Destek Kavramı. E.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 27(1):353-357.
  • Sorias O (1988b). Sosyal Destek ve Ruh Sağlığı. E.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 27(1),359-369.
  • Vietze, D.L., Daiute, C., Dow, E. (2010). Encyclopedia of Adolescence, p; 341-351. Elseiver Pres.
  • Wang, C.DC. ve Sound, C.C. (2008). The Role of Generational Status, Sef Esteem, Academic Self Efficacy and Perceived Social Support in College Students’ Psychological Well-Being. Journal of College Counseling, 11, 101-118.
  • Wentzel, K.R., Battle, A., Russell, S.L. and Looney, L.B. (2010). Social supports from teachers and pers as predictors of academic and social motivation. Contemporary Educational Psychology 35(3), 193-202.
  • Yıldırım, İ. (1997). Algılanan sosyal destek ölçeğinin geliştirilmesi, güvenirliği ve geçerliliği. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 147-157.
  • Yıldırım, İ. (2004). Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Revizyonu. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17, 221-2
  • Yıldırım, İ. (2007). Depression, test anxiety and social support among Turkish students preparing for the university entrance examination. Eurasian Journal of Educational Research, 29, 171-184.

Ergenlerde Sosyal Yetkinliğin, Algılanan Sosyal Destek Açısından İncelenmesi

Year 2013, Volume: 12 Issue: 4, 1133 - 1140, 26.06.2013

Abstract

Bu araştırmanın amacı ergenlerde sosyal yetkinliğin, algılanan sosyal destek açısından incelenmesidir. Araştırma ilişkisel tarama modeline uygun olarak desenlenmiş ve 365’ i kız ve 252’si erkek olmak üzere 617 lise öğrencisi üzerinde gerçekleştirilmiştir. Öğrenciler 15–19 (x=16,92 ve Ss=1.03) yaşları arasındadır. Araştırma verileri, Algılanan Sosyal Destek Ölçeği(Yıldırım, 2004) ve Sosyal Özyeterlik Ölçeği (Palancı, 2004) ile toplanmıştır. Verilerin istatistiksel analizlerinde Pearson momentler çarpımı korelâsyonu tekniği ve çoklu doğrusal regresyon analizi kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sosyal yetkinlik ile arkadaş, aile ve öğretmenden algılanan sosyal destek arasında pozitif yönde anlamlı bir ilişki olduğu bulunmuştur. Ayrıca arkadaş, aile ve öğretmenden algılanan sosyal desteğin, sosyal yetkinliği anlamlı düzeyde yordadığı ortaya çıkmıştır

References

  • Arslan, C. (2009). Anger, Self-Esteem and Perceived Social Support in Adolescence. Journal of Social Behavior and Personality, 37 (4), 555-564.
  • Arslan, Y. (2009). Lise Öğrencilerinin Algıladıkları Sosyal Destek ile Sosyal Problem Çözme Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Selçuk Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya.
  • Arı, R. (2008). Eğitim Psikolojisi. Ankara: Nobel Yayıncılık.
  • Auley, E. and Blissmers, B. (2000). Self-Efficacy Determinants and Consequences of Physical Activity, Exercise Sport Science Review, 28(2), 85-88.
  • Akkapulu, E. (2005). Ergenin sosyal yetkinlik beklentisini yordayan bazı değişkenler. Yayımlanmamış yüksek lisans tezi, Çukurova Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Adana.
  • Bandura, A. (1977). Self efficacy: toward a unifying theory of behavioral change. Psychological Review, 84, 193.
  • Bandura, A. (1997). Self-Efficacy. Harward Mental Health Letter, 13(9), 1-4.
  • Bandura, A., Adams, N.E., Hardy GN.(1980). Test of the Generaty of Self-Efficacy Theory. Cognitive Therapy and Research. 4, 39-66.
  • Bilgin, M. (1999). 14-18 yaş grubu ergenlere yönelik sosyal yetkinlik beklentisi ölçeği geliştirme çalışması. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi, 2(12), 7-14.
  • Bruhn, J. G., Philips, B. Y, (1984). Measuring Social Support:A Synthesis of Current Approaches. Journal of Behavioral Medicine. 7,150–170.
  • Budak, B (1999). Çocukluk Çağı Lösemileri ve Sosyal Destek Sistemlerinin Aile İşlevlerine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ondokuz Mayıs üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Samsun.
  • Connly, J. (1989). Social Self- Efficacy in Adolescence; Relations with Self- Consept, Social Adjustment and Mental Health, Canadian Journal of Behavior Science Rewiew, 21(3), 2582
  • Demirtaş, A.S.(2007). İlköğretim 8. Sınıf Öğrencilerinin Algılanan Sosyal Destek ve Yalnızlık Düzeyleri ile Stresle Başaçıkma Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Doğan, T. (2008). Psikolojik Belirtilerin Yordayıcısı Olarak Sosyal Destek ve İyilik Hali. Türk Psikolojik Danışma ve Rehberlik Dergisi 3(30), 30-44.
  • Ekinci, H. ve Ekici, S (2003). İşletmelerde Örgütsel Stres Yönetim Stratejisi Olarak Sosyal Desteğin Rolüne ilişkin Bir Araştırma, Ç.Ü. Sosyal Bilimler Dergisi. 27(1), 109-120.
  • Hattie, J. A. C. (2009). Visible learning: A synthesis of over 800 meta-analyses relating to achievement. London: Routledge.
  • Hortaçsu, N. (1997). İnsan İlişkileri. (2.baskı). Ankara: İmge Yayınevi.
  • İkiz, F.E. and Cakar, F.S.(2010). Perceived social support and self esteem in adolescence. Social and Behavioral Sciences, (5), 2338-2342.
  • Lynch, M., & Cicchetti, D. (1997). Children's relationships with adults and peers: An examination of elementary and junior high school students. Journal of School Psychology, 35, 81−99.
  • Mercer, S.H., Nellis, L.M., Martinez, R.S. ve Kirk M. (2010). Supporting the students most in need: Academic self efficacy and perceived teacher support in relation to within-year academic growth. Journal of School Psychology, (49), 323-338.
  • Onur, B. (1993). Çocuk ve Ergen Gelişimi. Ankara: İmge Yayınevi..
  • Özgür G. (1993). Sosyal destek ve sağlık. Türk Hemşireler Dergisi, 43(2), 25-27.
  • Palancı, M. (2004). Üniversite Öğrencilerinin Sosyal Kaygı Problemlerini Açıklama ve Gidermeye Yönelik Gerçeklik Terapisi Oryantasyonlu Bir Yardım Programının Geliştirilmesi. Yayınlanmamış Doktora Tezi, KTÜ, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Trabzon.
  • Selçuk, Z. (2008). Eğitim Psikolojisi. (16. Baskı). Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Skaalvik E.M., Skaalvik, S.(2010). Teacher self-efficacy and teacher burnout A study of relations. Teaching and Teacher Education, 26(4), 1059-1069.
  • Sorias O (1988a). Sosyal Destek Kavramı. E.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 27(1):353-357.
  • Sorias O (1988b). Sosyal Destek ve Ruh Sağlığı. E.Ü. Tıp Fakültesi Dergisi, 27(1),359-369.
  • Vietze, D.L., Daiute, C., Dow, E. (2010). Encyclopedia of Adolescence, p; 341-351. Elseiver Pres.
  • Wang, C.DC. ve Sound, C.C. (2008). The Role of Generational Status, Sef Esteem, Academic Self Efficacy and Perceived Social Support in College Students’ Psychological Well-Being. Journal of College Counseling, 11, 101-118.
  • Wentzel, K.R., Battle, A., Russell, S.L. and Looney, L.B. (2010). Social supports from teachers and pers as predictors of academic and social motivation. Contemporary Educational Psychology 35(3), 193-202.
  • Yıldırım, İ. (1997). Algılanan sosyal destek ölçeğinin geliştirilmesi, güvenirliği ve geçerliliği. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 147-157.
  • Yıldırım, İ. (2004). Algılanan Sosyal Destek Ölçeğinin Revizyonu. Eğitim Araştırmaları Dergisi, 17, 221-2
  • Yıldırım, İ. (2007). Depression, test anxiety and social support among Turkish students preparing for the university entrance examination. Eurasian Journal of Educational Research, 29, 171-184.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Zeliha Traş This is me

Emel Arslan This is me

Publication Date June 26, 2013
Published in Issue Year 2013 Volume: 12 Issue: 4

Cite

APA Traş, Z., & Arslan, E. (2013). Ergenlerde Sosyal Yetkinliğin, Algılanan Sosyal Destek Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online, 12(4), 1133-1140.
AMA Traş Z, Arslan E. Ergenlerde Sosyal Yetkinliğin, Algılanan Sosyal Destek Açısından İncelenmesi. EEO. December 2013;12(4):1133-1140.
Chicago Traş, Zeliha, and Emel Arslan. “Ergenlerde Sosyal Yetkinliğin, Algılanan Sosyal Destek Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online 12, no. 4 (December 2013): 1133-40.
EndNote Traş Z, Arslan E (December 1, 2013) Ergenlerde Sosyal Yetkinliğin, Algılanan Sosyal Destek Açısından İncelenmesi. İlköğretim Online 12 4 1133–1140.
IEEE Z. Traş and E. Arslan, “Ergenlerde Sosyal Yetkinliğin, Algılanan Sosyal Destek Açısından İncelenmesi”, EEO, vol. 12, no. 4, pp. 1133–1140, 2013.
ISNAD Traş, Zeliha - Arslan, Emel. “Ergenlerde Sosyal Yetkinliğin, Algılanan Sosyal Destek Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online 12/4 (December 2013), 1133-1140.
JAMA Traş Z, Arslan E. Ergenlerde Sosyal Yetkinliğin, Algılanan Sosyal Destek Açısından İncelenmesi. EEO. 2013;12:1133–1140.
MLA Traş, Zeliha and Emel Arslan. “Ergenlerde Sosyal Yetkinliğin, Algılanan Sosyal Destek Açısından İncelenmesi”. İlköğretim Online, vol. 12, no. 4, 2013, pp. 1133-40.
Vancouver Traş Z, Arslan E. Ergenlerde Sosyal Yetkinliğin, Algılanan Sosyal Destek Açısından İncelenmesi. EEO. 2013;12(4):1133-40.