Vocabulary is an important sub-skill of language that is often found to be challenging to teach by language teachers. Constructed on intentional vocabulary learning through instruction, this study aims to provide insight into the understanding of teaching and learning vocabulary and explores if the vocabulary instruction through in-class vocabulary strategies developed by the researcher were helpful for Turkish 8th grade EFL (English as a Foreign Language) students’ English vocabulary retention in comparison to traditional vocabulary instruction. The data collected through the post-test and retention-test design were analyzed via SPSS 16.0. It was concluded that both in the short and medium term, there was a significant difference between the vocabulary retention scores of the students who were instructed with inclass vocabulary strategies (Experimental Group) and those who were given traditional instruction (Control Group) in favour of the Experimental Group.
Yabancı dilde kelime öğretimi, öğretmenler tarafından çoğu zaman zor olarak kabul edilen,
dilin alt becerilerinden biridir. Buna bağlı olarak sınıf içi uygulamalara yönelik birçok teknik
benimsenmiştir. Maksatlı kelime öğrenimi üzerine kurulan bu çalışma, kelime öğrenimi ve
öğretimine ışık tutmayı ve geliştirilen çeşitli sınıf içi kelime öğretme tekniklerinin, geleneksel
kelime öğretimine kıyasla İngilizce öğrenen Türk öğrencilerin hedef kelimeleri hatırda tutmalarına
ne ölçüde katkıda bulunduğunu ortaya koymayı amaçlamıştır. Son-test ve kalıcılık testi ile elde
edilen veriler, SPSS 16.0 programıyla işlenmiştir. Sonuç olarak hem kısa hem de orta vadede, hedef
kelimeleri hatırda tutma açısından sınıf içi kelime öğretme teknikleri uygulanan deney grubu lehine
anlamlı bir farklılık ortaya çıkmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 4 |