Vocabulary is an important communicative tool to learn and transfer the knowledge. The efficiency of this tool increases with differences in terms of content and thus, with numerousness in terms of amount. In education the most frequently used source to develop vocabulary is the textbook. Each textbook has a vocabulary of its own. It is observed that researches about vocabulary are intended to determine the number and type of words. In this research, it is tried to determine the words in Turkish textbook for sixth graders not only in terms of the number of words, but also students’ degree of perception those words, which builds up the principal aim of the research. Thus, this research provides a base for forming up a list of words to be gained by the students according to their levels. As a result of the research, it is determined by the negotiation of the researcher and two teachers that students may not know only 119 out of 2203 words which are present in the Turkish textbook. Moreover, it is seen that students could know only 27 out of the words which are considered as not known by the students.
Kelime dağarcığı bilginin öğrenilmesinde ve aktarılmasında önemli bir iletişim unsurudur. Bu aracın etkinliği içerik bakımından farklılık ve dolayısıyla miktar bakımından da çokluk ile artar. Kelime dağarcığını geliştirmede eğitim ortamında en çok kullanılan kaynak ders kitaplarıdır. Her ders kitabı kendine ait bir kelime dağarcığına sahiptir. Kelime dağarcığı ile ilgili araştırmaların genellikle kelime sayısı ve kelime türünün tespitine yönelik oldukları gözlenmiştir. Bu araştırmada 6. sınıf Türkçe ders kitabında yer alan kelimelerin yalnızca sayı bakımından tespiti değil aynı zamanda araştırmanın esas amacını oluşturan, bu kelimelerin öğrenciler tarafından bilinme düzeyi tespit edilmeye çalışılmıştır. Böylece öğrencilerin seviyelerine göre onlara kazandırılması hedeflenen kelime listesinin oluşmasına zemin oluşturulacaktır. Araştırma sonucunda öğrencilerin Türkçe ders kitabında var olan 2203 farklı kelimeden yalnızca 119’unu bilemeyecekleri hem araştırmacı hem de iki öğretmen tarafından varılan uzlaşma sonucunda tespit edilmiştir. Ayrıca öğrencilerin bilemeyecekleri düşünülen bu kelimelerden yalnızca 27 tanesini bilebildikleri görülmüştür
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2013 |
Published in Issue | Year 2013 Volume: 12 Issue: 2 |