Bireyin toplumsallaşma sürecinde öncelikli rol aile ve çevrenindir. Her ailenin farklı iletişim biçimi ve farklı yapısının olabileceği göz önüne alındığında çocuğun toplumdaki farklı aile tipleri ve anne baba tutumlarıyla tanıştırılması gerekmektedir. Çocuğun farklı aile yapıları ile tanıştırılmasında çocuğa göre hazırlanmış nitelikli çocuk kitapları önemli bir araç işlevi görür. Bu araştırmanın amacı, aile kavramının ilköğretim dönemine yönelik çocuk kitaplarına nasıl yansıdığını incelemektir. Bu amaç gereğince çağdaş Türk çocuk yazını içinde yer alan 5 yazardan 3’er kitap alınmış, toplam 15 kitap aile kavramı bağlamında incelenmiştir. Araştırma tarama modelinde betimsel bir çalışmadır. Araştırma aile kavramına yönelik olarak aile tipleri, aile içi iletişim ve anne baba tutumları ile sınırlandırılmıştır. İncelenen kitapların, değişen toplumsal yapıda yer alan birçok aile tipini yansıttığı belirlenmiştir. Yazarlar incelenen kitaplar aracılığıyla çocuklara içinde yaşadıkları toplumun aile yapılarını, anne baba tutumlarını ve aile içi çatışmalarını tanıtmaya çalışmışlardır
The primary role in socialization of an individual belongs to family and environment. When every
family has different ways of communication and different structure is taken into consideration, it is necessary to
introduce the child to different family types and different parents’ attitudes in the society. Qualified children’s
books function as an important tool in the introduction of the child to different family structures. The purpose of
the study is to analyze how family concept is reflected in children’s books that are for primary education period.
In accordance with this aim, 3 books from 5 writers who take part in the contemporary Turkish children
literature were taken and 15 books were studied in terms of family concept. This is a descriptive research in
survey model. The study was limited to family types, communication among family members and parents’
attitudes. It was determined that the analyzed books reflected all family types in changing social structure. The
writers tried to tell the children about the family structures of the society they live in, parents’ attitudes and
conflicts among family members through the books we studied.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 2 |