Research Article
BibTex RIS Cite

Yapısal Eşitlik Modeli ile Geliştirilmiş Çevresel Tutum Ölçeği

Year 2012, Volume: 11 Issue: 1, 85 - 94, 26.06.2012

Abstract

Bu çalışmanın amacı, iki boyutlu çevresel tutum ölçeği geliştirmektir. Ölçek maddeleri araştırmacılar tarafından alan-yazın taranarak ve konu ile ilgili iki uzmanın görüşleri doğrultusunda hazırlanmıştır. Bunun için toplam 20 madde belirlenmiştir. Deneme ölçeği, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde eğitim gören 208 öğretmen adayına uygulanmıştır. Analizler sonucunda 6 madde atılmış, 14 maddeden oluşan tutum ölçeği elde edilmiştir. Açıklayıcı faktör analizi sonucunda ölçeğin KMO katsayısı 0.763, Barlett Testi anlamlılık değeri 0.001'den küçük; doğrulayıcı faktör analizi sonucunda uyum iyiliği kriterleri X2/sd: 1.88, RMSEA: 0.066, SRMR: 0.062, CFI:0.90, IFI:0.90, GFI:0.92, AGFI:0.87 ve Cronbach-alpha güvenirlik katsayısı 0.733 bulunmuştur

References

  • Aldrich, G. A., Grimsrud, K. M., Thacher, J. A.& Kotchen, M. J. (2007). Relating environmental attitudes and contingent values: How robuts are methods for identifying preference heterogenity? http://environment.yale.edu/kotchen/pubs/relating.pdf, 20.04.2011. Resource Economics, 37, 757- 775.
  • Barr, S. & Gilg, A. W. (2007). A conceptual framework for understanding and analyzing attitudes towards environmental behaviour. Swedish Society for Anthropology and Geography,89(4), 361-379. 20.04.2011.
  • Bogner, F. X. & Wiseman, M. (2006). Adolescent’ attitudes towards nature and environment: quantifying http://www.springerlink.com/content/09n6k758wv264111/fulltext.pdf, 21.04.2011. 2-MEV model. The
  • Environmentalist.26, 247-254.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Choi, A. S., Papandrea, F.& Bennet, J. (2007). Assessing cultural values: developing an attitudinal
  • scale. Journal of Cultural Economics.31, 311-335.
  • Costello, A. B.& Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment Research & Evaluation, 10 (7), 1-9. http://pareonline.net/pdf/v10n7.pdf, 21.04.2011.
  • Creed, P. A. & Machin, M. A. (2003). Multidimensional properties of the access to categories of experience scale. European Journal of Psychological Assessment, 19 (2), 85–91.
  • Çınar, D, Doğu, S., Meydan, A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının çevreye karşı tutumları. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (2-4 Mayıs), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Disinger F. J. (1997). Enviromantal education research news. The Environmentalist,. 17 (3), 153- 156. http://www.springerlink.com/content/m6130x2xr2416n31/fulltext.pdf, 21.04.2011.
  • Evans K. L. (1997). Aquaria and marine environmental education. Aquarium Sciences and Conservation.1 http://www.springerlink.com/content/h6035x3r46072212/fulltext.pdf, 21.04.2011. (4) , 239- 250.
  • Fernandez Lo Faso R. P., Gemio R. V., Garcia J. C. E., Ceballas- Zuniga E. G., Bueno C. and Gallardo J. M. (2006). Tench, Tinca tinca (L.), fish farms as a tool for enviromental education. Aquaculture http://www.springerlink.com/content/f1m6w61770340372/fulltext.pdf, 21.04.2011.
  • International. 14 (1-2), 209- 218.
  • Fernandez- Manzanal, F., Rodriguez-Barreiro, L.& Carrasquer, J. C. (2007). Evaluation of environmental attitudes: Analysis and results of a applied to university students. Sciecne Education, 91 (6), 988-1009, 20.04.2011.
  • http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.20218/pdf,
  • Fossati, A., Maffei, C., Acquarini, E.& Di Ceglie, A. (2003). multigroup confirmatory component and factor analyses of the Italian version of the aggression questionnaire. European Journal of Psychological Assessment, 19 (1):, 54–65.
  • Gökçe, N., Erdoğan K., Aktay S.& Özden M. (2007). Elementary Students’ Attitudes Towards Environment. Elementary Education Online, 6 (3), 452- 468. online.org.tr/vol6say3/v6s3m35.doc, 21.04.2011. http://ilkogretim
  • Hadlock T. D. & Beckwith J. A. (2002). Recommendations to improve recovery of endangered species in the United States. Human Dimension of Wildlife, 7(1), 37- 53.
  • Hill, C. A. (1987). Affiliation motivation: People who need people…But in different ways. Journal of Personality and Social Penology, 52 (5), 1008-1018.
  • Hill, S. D.& Thompson, D. (2006). Understanding managers’ views of global environmental risk. Environmental Management, (37) 6, 773- 787.
  • Ingles, C. J., Hidalgo, M. D.& Mendez, F. X. (2005). Interpersonal difficulties in adolescence:
  • A new self-report measure. European Journal of Psychological Assessment, 21(1),11–22.
  • Joyner, C. C& Tyler, Z. (2000). Marine conservation versus international free trade: Reconciling dolphins with tuna and sea turtles with shrimp. Ocean Development&International Law,31(1): 127-150.
  • Kaiser, F. G., Wölfing, S.& Fujrer, U. (1999). Environmental attitudes and ecological behaviour. Journal of Environmental Psychology,.19, 1-19.
  • Kellstedt, P. M., Zahran, S. & Vedlitz, A. (2008). Personal efficacy, the information environment, and attitudes toward global warming and climate change in the United States. Risk Analysis, 28 (1), d/Kellstedtetal08-KnowledgeGWvsApathy.pdf, 21.04.2011.
  • Kıncal, R. Y. (2006). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ledesma, R, D. & Valero-Mora, P. (2007). Determining the number of factors to retain in EFA: An easy-to-use computer program for carrying out Parallel Analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 12 (2), 1-11. http://pareonline.net/pdf/v12n2.pdf, 21.04.2011.
  • Meyerhoff, J. (2006). Stated willingnwss to pay as hypothetical behaviour: Can attitudes tell us more?. Journal http://pdfserve.informaworld.com/367147_758064766_743773976.pdf, 21.04.2011.
  • Morgan, C. T. (1989) Psikolojiye giriş (Yayın Sorumlusu: Sirel Karakaş, 7. Baskı). Ankara: METEKSAN Yayıncılık.
  • Mostafa, M. M. (2007). Gender differences in Egyptian consumers’ gren purchase behaviour: the effects of environmental knowledge, concern and attitude. International Journal of Consumer Studies, 6431.2006.00523.x/pdf, 21.04.2011. 220-229.
  • http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1470
  • Okur, E.& Yalçın- Özdilek, Ş. (2008). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Çevrelerine Karşı Tutumları, Çanakkale Kenti Çevre Sorunları Sempozyumu.
  • Özdilek H. G., Mathisen, P. P., Pellegrino, D. (2007). Distribution of heavy metals in vegetation surrounding the Blackstone River, USA: Considerations regarding sediment contamination and long term metals transport in freshwater riverine ecosystems. Journal of Environmental Biology, 28 (2), 493-502.
  • Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik testler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Raykov, T.& Marcoulides, G. A. (2006). A First Course in Structural Equation Modeling (Second Edition). London: Lawrence Erlbaum Assocıates, Publıshers.
  • Sakai, A. K., Wgner, W. L.& Mehrhoff, L. A. (2002). Patterns of endangerment in the Hawaiian flora. Systematic Biology, 51(2), 276-302.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Eğitim ve Danışmanlık Hizmetleri, Siyasal Basın ve Dağıtım.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Thompson, S.& Evans, T. G. (2007). Threatened species conservation in New South Wales, Australia: A review of the value of the eight- part test. Journal of Environmental Planning and Management,45(1), 85-102.
  • Tikka, P. M. , Kuitunen, M. T.& Tynys, S. M. (2000). Effect of educational background on students' attitude, activity levels and knowledge concerning environment. The Journal http://pdfserve.informaworld.com/500719_758064766_920658330.pdf, 21.04.2011.
  • Wells, R. & Zeece, P. D. (2007). My place in my world: Literature for place- based enviromental education. http://my.ilstu.edu/~hkolden/myplaceinmyworldenvironmentalliterature.pdf, 20.04.2011.
  • Wilson, P. I. (2001). Deregulating endangered species protection. Society and Natural Resources,14: 161-171.
  • Yalçın-Özdilek Ş., Özdilek H.G.& Sangün K., (2006). The effects of some elements (Ca, Mg and Cr) on the nesting activity of green turtles that nest on the Samandağ Beach, Turkey. Fresenius Environmental Bulletin, 15 (12b), 1607-1615.
  • Yalçın S. & Doğan S. (2007). Fen ve Teknoloji Dersinin ilköğretim öğrencilerinin çevre tutumlarına etkisi. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu içinde (s. 703-705). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.

Environmental Attitude Scale Developed by Structural Equation Modeling

Year 2012, Volume: 11 Issue: 1, 85 - 94, 26.06.2012

Abstract

This study aims at developing an environmental attitude scale based on two themes. The scale
items were prepared by the researchers with the help of literature records and consultations with two experts. A
survey consisting of 20 attitude questions was later applied to 208 teacher candidates who were selected among
students attending Canakkale Onsekiz Mart University. Following the evaluation of the survey questions, 6 of
the scale items previously identified were discarded. An Environmental Attitude Scale composing of 14 Likert
type sentences was developed. KMO and Cronbach-alpha values of this scale were found to be 0.763 and 0.733
respectively. The Barlett Test Significance Value of this scale was smaller than 0.001. At the end of
confirmatory factor analyses, the goodness of fit criteria’s were found to be; X2 /sd: 1.88; RMSEA: 0.066,
SRMR: 0.062, CFI:0.90, IFI:0.90, GFI:0.92, AGFI:0.87.)

References

  • Aldrich, G. A., Grimsrud, K. M., Thacher, J. A.& Kotchen, M. J. (2007). Relating environmental attitudes and contingent values: How robuts are methods for identifying preference heterogenity? http://environment.yale.edu/kotchen/pubs/relating.pdf, 20.04.2011. Resource Economics, 37, 757- 775.
  • Barr, S. & Gilg, A. W. (2007). A conceptual framework for understanding and analyzing attitudes towards environmental behaviour. Swedish Society for Anthropology and Geography,89(4), 361-379. 20.04.2011.
  • Bogner, F. X. & Wiseman, M. (2006). Adolescent’ attitudes towards nature and environment: quantifying http://www.springerlink.com/content/09n6k758wv264111/fulltext.pdf, 21.04.2011. 2-MEV model. The
  • Environmentalist.26, 247-254.
  • Büyüköztürk, Ş. (2007). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı. Ankara: Pegem A Yayıncılık.
  • Choi, A. S., Papandrea, F.& Bennet, J. (2007). Assessing cultural values: developing an attitudinal
  • scale. Journal of Cultural Economics.31, 311-335.
  • Costello, A. B.& Osborne, J. W. (2005). Best practices in exploratory factor analysis: four recommendations for getting the most from your analysis. Practical Assessment Research & Evaluation, 10 (7), 1-9. http://pareonline.net/pdf/v10n7.pdf, 21.04.2011.
  • Creed, P. A. & Machin, M. A. (2003). Multidimensional properties of the access to categories of experience scale. European Journal of Psychological Assessment, 19 (2), 85–91.
  • Çınar, D, Doğu, S., Meydan, A. (2008). Sınıf öğretmeni adaylarının çevreye karşı tutumları. VII. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu (2-4 Mayıs), Nobel Yayın Dağıtım, Ankara.
  • Disinger F. J. (1997). Enviromantal education research news. The Environmentalist,. 17 (3), 153- 156. http://www.springerlink.com/content/m6130x2xr2416n31/fulltext.pdf, 21.04.2011.
  • Evans K. L. (1997). Aquaria and marine environmental education. Aquarium Sciences and Conservation.1 http://www.springerlink.com/content/h6035x3r46072212/fulltext.pdf, 21.04.2011. (4) , 239- 250.
  • Fernandez Lo Faso R. P., Gemio R. V., Garcia J. C. E., Ceballas- Zuniga E. G., Bueno C. and Gallardo J. M. (2006). Tench, Tinca tinca (L.), fish farms as a tool for enviromental education. Aquaculture http://www.springerlink.com/content/f1m6w61770340372/fulltext.pdf, 21.04.2011.
  • International. 14 (1-2), 209- 218.
  • Fernandez- Manzanal, F., Rodriguez-Barreiro, L.& Carrasquer, J. C. (2007). Evaluation of environmental attitudes: Analysis and results of a applied to university students. Sciecne Education, 91 (6), 988-1009, 20.04.2011.
  • http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/sce.20218/pdf,
  • Fossati, A., Maffei, C., Acquarini, E.& Di Ceglie, A. (2003). multigroup confirmatory component and factor analyses of the Italian version of the aggression questionnaire. European Journal of Psychological Assessment, 19 (1):, 54–65.
  • Gökçe, N., Erdoğan K., Aktay S.& Özden M. (2007). Elementary Students’ Attitudes Towards Environment. Elementary Education Online, 6 (3), 452- 468. online.org.tr/vol6say3/v6s3m35.doc, 21.04.2011. http://ilkogretim
  • Hadlock T. D. & Beckwith J. A. (2002). Recommendations to improve recovery of endangered species in the United States. Human Dimension of Wildlife, 7(1), 37- 53.
  • Hill, C. A. (1987). Affiliation motivation: People who need people…But in different ways. Journal of Personality and Social Penology, 52 (5), 1008-1018.
  • Hill, S. D.& Thompson, D. (2006). Understanding managers’ views of global environmental risk. Environmental Management, (37) 6, 773- 787.
  • Ingles, C. J., Hidalgo, M. D.& Mendez, F. X. (2005). Interpersonal difficulties in adolescence:
  • A new self-report measure. European Journal of Psychological Assessment, 21(1),11–22.
  • Joyner, C. C& Tyler, Z. (2000). Marine conservation versus international free trade: Reconciling dolphins with tuna and sea turtles with shrimp. Ocean Development&International Law,31(1): 127-150.
  • Kaiser, F. G., Wölfing, S.& Fujrer, U. (1999). Environmental attitudes and ecological behaviour. Journal of Environmental Psychology,.19, 1-19.
  • Kellstedt, P. M., Zahran, S. & Vedlitz, A. (2008). Personal efficacy, the information environment, and attitudes toward global warming and climate change in the United States. Risk Analysis, 28 (1), d/Kellstedtetal08-KnowledgeGWvsApathy.pdf, 21.04.2011.
  • Kıncal, R. Y. (2006). Eğitim bilimine giriş. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Ledesma, R, D. & Valero-Mora, P. (2007). Determining the number of factors to retain in EFA: An easy-to-use computer program for carrying out Parallel Analysis. Practical Assessment, Research & Evaluation, 12 (2), 1-11. http://pareonline.net/pdf/v12n2.pdf, 21.04.2011.
  • Meyerhoff, J. (2006). Stated willingnwss to pay as hypothetical behaviour: Can attitudes tell us more?. Journal http://pdfserve.informaworld.com/367147_758064766_743773976.pdf, 21.04.2011.
  • Morgan, C. T. (1989) Psikolojiye giriş (Yayın Sorumlusu: Sirel Karakaş, 7. Baskı). Ankara: METEKSAN Yayıncılık.
  • Mostafa, M. M. (2007). Gender differences in Egyptian consumers’ gren purchase behaviour: the effects of environmental knowledge, concern and attitude. International Journal of Consumer Studies, 6431.2006.00523.x/pdf, 21.04.2011. 220-229.
  • http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1111/j.1470
  • Okur, E.& Yalçın- Özdilek, Ş. (2008). Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Eğitim Fakültesi Öğrencilerinin Çevrelerine Karşı Tutumları, Çanakkale Kenti Çevre Sorunları Sempozyumu.
  • Özdilek H. G., Mathisen, P. P., Pellegrino, D. (2007). Distribution of heavy metals in vegetation surrounding the Blackstone River, USA: Considerations regarding sediment contamination and long term metals transport in freshwater riverine ecosystems. Journal of Environmental Biology, 28 (2), 493-502.
  • Özgüven, İ. E. (1994). Psikolojik testler. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Raykov, T.& Marcoulides, G. A. (2006). A First Course in Structural Equation Modeling (Second Edition). London: Lawrence Erlbaum Assocıates, Publıshers.
  • Sakai, A. K., Wgner, W. L.& Mehrhoff, L. A. (2002). Patterns of endangerment in the Hawaiian flora. Systematic Biology, 51(2), 276-302.
  • Şencan, H. (2005). Sosyal ve davranışsal ölçümlerde güvenilirlik ve geçerlilik. Ankara: Seçkin Yayıncılık.
  • Şimşek, Ö. F. (2007). Yapısal eşitlik modellemesine giriş, temel ilkeler ve LISREL uygulamaları. Ankara: Ekinoks Eğitim ve Danışmanlık Hizmetleri, Siyasal Basın ve Dağıtım.
  • Tavşancıl, E. (2002). Tutumların ölçülmesi ve SPSS ile veri analizi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Thompson, S.& Evans, T. G. (2007). Threatened species conservation in New South Wales, Australia: A review of the value of the eight- part test. Journal of Environmental Planning and Management,45(1), 85-102.
  • Tikka, P. M. , Kuitunen, M. T.& Tynys, S. M. (2000). Effect of educational background on students' attitude, activity levels and knowledge concerning environment. The Journal http://pdfserve.informaworld.com/500719_758064766_920658330.pdf, 21.04.2011.
  • Wells, R. & Zeece, P. D. (2007). My place in my world: Literature for place- based enviromental education. http://my.ilstu.edu/~hkolden/myplaceinmyworldenvironmentalliterature.pdf, 20.04.2011.
  • Wilson, P. I. (2001). Deregulating endangered species protection. Society and Natural Resources,14: 161-171.
  • Yalçın-Özdilek Ş., Özdilek H.G.& Sangün K., (2006). The effects of some elements (Ca, Mg and Cr) on the nesting activity of green turtles that nest on the Samandağ Beach, Turkey. Fresenius Environmental Bulletin, 15 (12b), 1607-1615.
  • Yalçın S. & Doğan S. (2007). Fen ve Teknoloji Dersinin ilköğretim öğrencilerinin çevre tutumlarına etkisi. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu içinde (s. 703-705). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
There are 46 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Emel Okur

Şükran Yalçın-özdilek

Publication Date June 26, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Okur, E., & Yalçın-özdilek, Ş. (2012). Yapısal Eşitlik Modeli ile Geliştirilmiş Çevresel Tutum Ölçeği. İlköğretim Online, 11(1), 85-94.
AMA Okur E, Yalçın-özdilek Ş. Yapısal Eşitlik Modeli ile Geliştirilmiş Çevresel Tutum Ölçeği. EEO. March 2012;11(1):85-94.
Chicago Okur, Emel, and Şükran Yalçın-özdilek. “Yapısal Eşitlik Modeli Ile Geliştirilmiş Çevresel Tutum Ölçeği”. İlköğretim Online 11, no. 1 (March 2012): 85-94.
EndNote Okur E, Yalçın-özdilek Ş (March 1, 2012) Yapısal Eşitlik Modeli ile Geliştirilmiş Çevresel Tutum Ölçeği. İlköğretim Online 11 1 85–94.
IEEE E. Okur and Ş. Yalçın-özdilek, “Yapısal Eşitlik Modeli ile Geliştirilmiş Çevresel Tutum Ölçeği”, EEO, vol. 11, no. 1, pp. 85–94, 2012.
ISNAD Okur, Emel - Yalçın-özdilek, Şükran. “Yapısal Eşitlik Modeli Ile Geliştirilmiş Çevresel Tutum Ölçeği”. İlköğretim Online 11/1 (March 2012), 85-94.
JAMA Okur E, Yalçın-özdilek Ş. Yapısal Eşitlik Modeli ile Geliştirilmiş Çevresel Tutum Ölçeği. EEO. 2012;11:85–94.
MLA Okur, Emel and Şükran Yalçın-özdilek. “Yapısal Eşitlik Modeli Ile Geliştirilmiş Çevresel Tutum Ölçeği”. İlköğretim Online, vol. 11, no. 1, 2012, pp. 85-94.
Vancouver Okur E, Yalçın-özdilek Ş. Yapısal Eşitlik Modeli ile Geliştirilmiş Çevresel Tutum Ölçeği. EEO. 2012;11(1):85-94.