Research Article
BibTex RIS Cite

9. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Hücre Konusundaki Kavramsal Anlama Güçlüklerinin Tespiti

Year 2012, Volume: 11 Issue: 1, 95 - 106, 26.06.2012

Abstract

Araştırmanın amacı, 2008–2009 eğitim öğretim yılında uygulanmaya başlanan yeni biyoloji öğretim programına göre 9. sınıf öğrencilerinin hücre konusunda kavram yanılgıları ve kavram kargaşalarını tespit etmektir. Araştırmamızın birinci kısmında 9. sınıf biyoloji ders kitabının incelenmesi sonucunda kavram yanılgıları ve kavramsal anlama güçlüğüne neden olacak yönler 8 madde halinde ortaya çıkarıldı. Araştırmamızın ikinci kısmında ise kavram yanılgısına sahip olan 8 maddenin belirlenmesi bizi kavramsal anlama testini geliştirmeye yöneltti ve bu testi İzmir İli Karabağlar İlçesinde bulunan İzmir Anadolu Lisesi’nden basit kümesel örneklemeyle seçilen 25 öğrenciye ön-test ve son-test şeklinde uyguladık. Kavramsal anlama testinin sonuçlarında öğrencilerin kavram yanılgılarının yanında bazı kavram kargaşalarını da yapılandırdıkları görülebilmektedir.

References

  • Aşçı, Z., Özkan, Ş., Tekkaya, C. (2001). Students’ misconceptions about respiration: a crossage study. (Öğrencilerin solunum konusundaki kavram yanılgıları: karşılaştırmalı bir çalışma). Eğitim ve Bilim (Education and Science) 26 (120), 29–36
  • Atılboz, N. G. (2004). Lise 1. sınıf öğrencilerinin mitoz ve mayoz bölünme konuları ile ilgili anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 147-157.
  • Aycan, Ş., Kaynar, Ü., Türkoğuz, S. ve Arı E.,(2002). İlköğretimde kullanılan fen bilgisi ders kitaplarının bazı kriterlere göre incelenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. [Online] Retrieved on 1-January- 2010 URL: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek- 5/b_kitabi/b_kitabi.htm .
  • Aydın, H., and Uşak, M. (2003) Fen Derslerinde Alternatif Kavramların Araştırılmasının Önemi: Kuramsal Bir Yaklaşım, PAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 121-135.
  • Aydogan, S., Güneş, B., Gülçicek, Ç., (2003). Isı ve Sıcaklık Konusunda Kavram Yanılgıları. Gazi Üniv. Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 23, s 2, 111-124, Ankara.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H.ve Hansell M.H. (1999). Revisiting Learning Difficulties in Biology. Journal of Biological Education, 33(2), 84–86.
  • Bahar, M. (2003). Biyoloji eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram değişim stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 27-64.
  • Cerit, N.ve Sarıkoç, A. (2005). A study about misconceptions of the lycee one students concerning the matter and its features. Selçuk Üniv. Eğitim Fakültesi Dergisi 19, 123–135.
  • Demircioğlu, İ., H., (2006). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Bilimler Hakkındaki Görüşleri. Bilig.kış, sayı 36, 113-124.
  • Emre, İ., Bahşi, M., (2006). Fen bilgisi Öğretmen Adaylarının Hücre Bölünmesi İle İlgili Kavram Yanılgıları. Doğu Anadolu Bölgesi araştırmaları, s;70-73.
  • Eryılmaz, A. ve Tatlı, A. (1998). ODTÜ Öğrencilerinin Mekanik Konusundaki Kavram Yanılgıları, III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Senpozyumu Bildiriler Kitabı . Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. ss. 80- 87.
  • Eyidoğan, F. ve Güneysu S. (2002). İlköğretim 8. sınıf fen bilgisi kitaplarındaki kavram yanılgılarının incelenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. . [Online] Retrieved on 15-November-2009 URL:http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/b_kitabi.htm
  • Fensham, P. (1988) Development and Dilemmas in Science Education,First Published, The Falmer Pres.
  • Fisher, K., 1985. “A Misconception in Biology: Amino Acids and Translation.”, Journal of Biology Education, 22, 53-62.
  • Flories, F. (2003). “Representation of cell and its processes in high school students: an integrated view”, International Journal of Science Education 25(2), 269-286.
  • Gelbart, H. Ve Yarden, A. (2006). “Learning genetics through an authentic research simulation in bioinformatics”, Journal of Biological Education, 40( 3), 107-111.
  • Karataş, Ö., Köse, S., Coştu, B. (2003). Öğrenci yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1, (13), 54–69.
  • Kete, R. ve Acar, N. (2007). Biyoloji ders kitapları üzerine öğrenci tutumlarının analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1), 221–230.
  • Kinchin, I.M. (2000). ‘’From Ecologist to conceptual Ecologist: The Utility of The Conceptual Ecology Analogy For Teachers of Biology’’, Journal of Biological Education, 34(4), 178-183.
  • Köroğlu, H., Yavuz, G., Ertem, S., (2003), 11.sınıf Öğrencilerinin Geometri Dersinde Karşılaştıkları Bazı Kavram Yanılgıları, Gazi Üniversitesi, XII. Eğitim Bilimleri Sempozyumu.
  • Marek, E. A. (1986).Understandings and misunderstandings of biological concepts. The American Biology Teacher, 48, 37–40.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A. ve Yavuz S. (2002). Öğrencilerin kimya kavramlarını temel kimya ders kitaplarından öğrenme ve anlama düzeyleri. 5. Ulusal Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Kongresi, Ankara. [Online] Retrieved on 15-November 2009. URL:http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/b_kitabi.htm.
  • Odom, A. L. (1995). Secondary and College Biology Students’ Misconceptions about Diffusion and Osmosis. The American Biology Teacher, 57, 409–415.
  • Osborne, R., and Wittrock, M. C. (1983) Learning Science: A Generative Process, Science Education, 64(4), 489-508.
  • Pashley, M. (1994). A-level students: their problems with gene and allele. Journal of Biological Education. 28 (2), 120–127.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Spot Matbaacılık, Ankara.
  • Saka, A. ve Akdeniz, A. R. (2006). “Genetic konusunda bilgisayar destekli material gelişltirilmesi ve 5E modeline göre uygulanması” The Turkish Online Journal of Educational Technology 5, 1.
  • Storey, R. D. (1991). Texbook errors and misconceptions in biology; cell metbolism. The American Biology Teacher, 53, 339–343.
  • Tarakçı, M., Hatipoğlu, S., Tekkaya, C., ve Özden, M.Y. (1999). A Croos-Age Study of High School Students’ Understanding of Diffusion Osmosis. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 84–93.
  • Tekkaya, C. ve Balcı, S. (2003). Öğrencilerin foto-sentez ve bitkilerde solunum konularındaki kavram yanılgılarının saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 101–107.
  • Yazıcı, H., ve Samancı, O. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Ders konuları ile İlgili Bazı Kavramları Anlama Düzeyleri. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 158.
  • Yip, D. Y. (1998). Teachers’ misconceptions of the circulatory system. Journal of Biological Education. 32(3), 207-215.
  • Yürük, N. ve Çakır, Ö.S. (2000). Lise öğrencilerin-de oksijenli ve oksijensiz solunum konusunda görülen kavram yanılgılarının saptanması. Hacettepe Üniversitesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 185–191.
  • Waheed, T. and Lucas, A.M. (1992). Understanding interrelated topics: photosynthesis at age 14. Journal of Biological Education, 26 (3), 193–200.
  • Zukerman, J. T. (1994).Problem solvers conceptions about osmosis. The American Biology Teacher, 56, 22–25.

Investigation of the Conceptual Understanding Difficulties in 9th Grade Biology Books About Cell Unit

Year 2012, Volume: 11 Issue: 1, 95 - 106, 26.06.2012

Abstract

The purpose of this study was to investigate the ninth grade students’ misconceptions and
confusions of concepts in the cell unit according to new biology curriculum which was started during 2008–2009
educational year. In the first part of our study, we investigated the ninth grade biology textbook, aspects which
may cause misconceptions and conceptual understanding difficulties are found as eight items. In the second part
of our study we determined the eight items which have misconceptions. Then, we developed the conceptual
understanding test and we applied this test as pre-test and post-test to the twenty five students. We chose the
students by random cluster sampling in Izmir Anatolian High School, located in Izmir-Karabaglar. In the results
of the conceptual understanding test, our analysis revealed that students had constructed misconceptions.

References

  • Aşçı, Z., Özkan, Ş., Tekkaya, C. (2001). Students’ misconceptions about respiration: a crossage study. (Öğrencilerin solunum konusundaki kavram yanılgıları: karşılaştırmalı bir çalışma). Eğitim ve Bilim (Education and Science) 26 (120), 29–36
  • Atılboz, N. G. (2004). Lise 1. sınıf öğrencilerinin mitoz ve mayoz bölünme konuları ile ilgili anlama düzeyleri ve kavram yanılgıları, Gazi Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24(3), 147-157.
  • Aycan, Ş., Kaynar, Ü., Türkoğuz, S. ve Arı E.,(2002). İlköğretimde kullanılan fen bilgisi ders kitaplarının bazı kriterlere göre incelenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. [Online] Retrieved on 1-January- 2010 URL: http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek- 5/b_kitabi/b_kitabi.htm .
  • Aydın, H., and Uşak, M. (2003) Fen Derslerinde Alternatif Kavramların Araştırılmasının Önemi: Kuramsal Bir Yaklaşım, PAÜ Eğitim Fakültesi Dergisi, 13, 121-135.
  • Aydogan, S., Güneş, B., Gülçicek, Ç., (2003). Isı ve Sıcaklık Konusunda Kavram Yanılgıları. Gazi Üniv. Eğitim Fakültesi Dergisi, Cilt 23, s 2, 111-124, Ankara.
  • Bahar, M., Johnstone, A.H.ve Hansell M.H. (1999). Revisiting Learning Difficulties in Biology. Journal of Biological Education, 33(2), 84–86.
  • Bahar, M. (2003). Biyoloji eğitiminde kavram yanılgıları ve kavram değişim stratejileri. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 3(1), 27-64.
  • Cerit, N.ve Sarıkoç, A. (2005). A study about misconceptions of the lycee one students concerning the matter and its features. Selçuk Üniv. Eğitim Fakültesi Dergisi 19, 123–135.
  • Demircioğlu, İ., H., (2006). Sosyal Bilgiler Öğretmen Adaylarının Sosyal Bilimler Hakkındaki Görüşleri. Bilig.kış, sayı 36, 113-124.
  • Emre, İ., Bahşi, M., (2006). Fen bilgisi Öğretmen Adaylarının Hücre Bölünmesi İle İlgili Kavram Yanılgıları. Doğu Anadolu Bölgesi araştırmaları, s;70-73.
  • Eryılmaz, A. ve Tatlı, A. (1998). ODTÜ Öğrencilerinin Mekanik Konusundaki Kavram Yanılgıları, III. Ulusal Fen Bilimleri Eğitimi Senpozyumu Bildiriler Kitabı . Karadeniz Teknik Üniversitesi, Trabzon. ss. 80- 87.
  • Eyidoğan, F. ve Güneysu S. (2002). İlköğretim 8. sınıf fen bilgisi kitaplarındaki kavram yanılgılarının incelenmesi. V. Ulusal Fen Bilimleri ve Matematik Eğitimi Kongresi. . [Online] Retrieved on 15-November-2009 URL:http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/b_kitabi.htm
  • Fensham, P. (1988) Development and Dilemmas in Science Education,First Published, The Falmer Pres.
  • Fisher, K., 1985. “A Misconception in Biology: Amino Acids and Translation.”, Journal of Biology Education, 22, 53-62.
  • Flories, F. (2003). “Representation of cell and its processes in high school students: an integrated view”, International Journal of Science Education 25(2), 269-286.
  • Gelbart, H. Ve Yarden, A. (2006). “Learning genetics through an authentic research simulation in bioinformatics”, Journal of Biological Education, 40( 3), 107-111.
  • Karataş, Ö., Köse, S., Coştu, B. (2003). Öğrenci yanılgılarını ve anlama düzeylerini belirlemede kullanılan iki aşamalı testler. Pamukkale Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi 1, (13), 54–69.
  • Kete, R. ve Acar, N. (2007). Biyoloji ders kitapları üzerine öğrenci tutumlarının analizi. Kastamonu Eğitim Dergisi, 15 (1), 221–230.
  • Kinchin, I.M. (2000). ‘’From Ecologist to conceptual Ecologist: The Utility of The Conceptual Ecology Analogy For Teachers of Biology’’, Journal of Biological Education, 34(4), 178-183.
  • Köroğlu, H., Yavuz, G., Ertem, S., (2003), 11.sınıf Öğrencilerinin Geometri Dersinde Karşılaştıkları Bazı Kavram Yanılgıları, Gazi Üniversitesi, XII. Eğitim Bilimleri Sempozyumu.
  • Marek, E. A. (1986).Understandings and misunderstandings of biological concepts. The American Biology Teacher, 48, 37–40.
  • Morgil, İ., Yılmaz, A. ve Yavuz S. (2002). Öğrencilerin kimya kavramlarını temel kimya ders kitaplarından öğrenme ve anlama düzeyleri. 5. Ulusal Fen ve Matematik Alanları Eğitimi Kongresi, Ankara. [Online] Retrieved on 15-November 2009. URL:http://www.fedu.metu.edu.tr/ufbmek-5/b_kitabi/b_kitabi.htm.
  • Odom, A. L. (1995). Secondary and College Biology Students’ Misconceptions about Diffusion and Osmosis. The American Biology Teacher, 57, 409–415.
  • Osborne, R., and Wittrock, M. C. (1983) Learning Science: A Generative Process, Science Education, 64(4), 489-508.
  • Pashley, M. (1994). A-level students: their problems with gene and allele. Journal of Biological Education. 28 (2), 120–127.
  • Senemoğlu, N. (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim. Spot Matbaacılık, Ankara.
  • Saka, A. ve Akdeniz, A. R. (2006). “Genetic konusunda bilgisayar destekli material gelişltirilmesi ve 5E modeline göre uygulanması” The Turkish Online Journal of Educational Technology 5, 1.
  • Storey, R. D. (1991). Texbook errors and misconceptions in biology; cell metbolism. The American Biology Teacher, 53, 339–343.
  • Tarakçı, M., Hatipoğlu, S., Tekkaya, C., ve Özden, M.Y. (1999). A Croos-Age Study of High School Students’ Understanding of Diffusion Osmosis. Hacettepe Eğitim Fakültesi Dergisi, 15, 84–93.
  • Tekkaya, C. ve Balcı, S. (2003). Öğrencilerin foto-sentez ve bitkilerde solunum konularındaki kavram yanılgılarının saptanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24, 101–107.
  • Yazıcı, H., ve Samancı, O. (2003). İlköğretim Öğrencilerinin Sosyal Bilgiler Ders konuları ile İlgili Bazı Kavramları Anlama Düzeyleri. Milli Eğitim Dergisi, Sayı 158.
  • Yip, D. Y. (1998). Teachers’ misconceptions of the circulatory system. Journal of Biological Education. 32(3), 207-215.
  • Yürük, N. ve Çakır, Ö.S. (2000). Lise öğrencilerin-de oksijenli ve oksijensiz solunum konusunda görülen kavram yanılgılarının saptanması. Hacettepe Üniversitesi. Eğitim Fakültesi Dergisi, 18, 185–191.
  • Waheed, T. and Lucas, A.M. (1992). Understanding interrelated topics: photosynthesis at age 14. Journal of Biological Education, 26 (3), 193–200.
  • Zukerman, J. T. (1994).Problem solvers conceptions about osmosis. The American Biology Teacher, 56, 22–25.
There are 35 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Ridvan Kete

Yasemin Horasan This is me

Bahadir Namdar This is me

Publication Date June 26, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Kete, R., Horasan, Y., & Namdar, B. (2012). 9. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Hücre Konusundaki Kavramsal Anlama Güçlüklerinin Tespiti. İlköğretim Online, 11(1), 95-106.
AMA Kete R, Horasan Y, Namdar B. 9. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Hücre Konusundaki Kavramsal Anlama Güçlüklerinin Tespiti. EEO. March 2012;11(1):95-106.
Chicago Kete, Ridvan, Yasemin Horasan, and Bahadir Namdar. “9. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Hücre Konusundaki Kavramsal Anlama Güçlüklerinin Tespiti”. İlköğretim Online 11, no. 1 (March 2012): 95-106.
EndNote Kete R, Horasan Y, Namdar B (March 1, 2012) 9. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Hücre Konusundaki Kavramsal Anlama Güçlüklerinin Tespiti. İlköğretim Online 11 1 95–106.
IEEE R. Kete, Y. Horasan, and B. Namdar, “9. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Hücre Konusundaki Kavramsal Anlama Güçlüklerinin Tespiti”, EEO, vol. 11, no. 1, pp. 95–106, 2012.
ISNAD Kete, Ridvan et al. “9. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Hücre Konusundaki Kavramsal Anlama Güçlüklerinin Tespiti”. İlköğretim Online 11/1 (March 2012), 95-106.
JAMA Kete R, Horasan Y, Namdar B. 9. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Hücre Konusundaki Kavramsal Anlama Güçlüklerinin Tespiti. EEO. 2012;11:95–106.
MLA Kete, Ridvan et al. “9. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Hücre Konusundaki Kavramsal Anlama Güçlüklerinin Tespiti”. İlköğretim Online, vol. 11, no. 1, 2012, pp. 95-106.
Vancouver Kete R, Horasan Y, Namdar B. 9. Sınıf Biyoloji Ders Kitaplarında Hücre Konusundaki Kavramsal Anlama Güçlüklerinin Tespiti. EEO. 2012;11(1):95-106.