Bu araştırmanın amacı Türk ve Amerikan üniversite öğrencilerinin bilinçli farkındalık ve psikolojik
ihtiyaçlarının anlamlı düzeyde farklılaşıp farklılaşmadığını saptayarak, aralarındaki ilişkiyi belirlemeye yönelik
kültürler arası bir karşılaştırma yapmaktır. Bu araştırmada Türk örneklemine ilişkin veriler Selçuk Üniversitesi
Eğitim Fakültesi Rehberlik ve Psikolojik Danışmanlık programı öğrencilerinden, Amerika örneklemine ilişkin
veriler ise Rochester Üniversitesi Psikoloji bölümü öğrencilerinden toplanmıştır. Türk örneklemi 209 (166 kız ve
43 erkek), Amerika örneklemi ise 225 (75 kız ve 150 erkek) üniversite öğrencisinden oluşmaktadır. Araştırma
verileri Brown ve Ryan (2003) tarafından geliştirilen, Türkçeye uyarlama çalışması Özyeşil ve diğ. (2011)
tarafından yapılan Bilinçli Farkındalık Ölçeği ve Deci ve Ryan, (2000) tarafından geliştirilen, Türkçeye
uyarlama çalışması Kesici ve diğ. (2003) tarafından yapılan Temel Psikolojik İhtiyaçlar Ölçeği kullanılarak
toplanmıştır. Araştırma sonucuna göre Amerikalı üniversite öğrencilerinin hem bilinçli farkındalıkları hem de
psikolojik ihtiyaçlar alt boyutları olan özerklik, yeterlik ve ilişki ihtiyaçları Türk üniversite öğrencilerinden
yüksek olduğu görülmüştür.
The aim of this study was to investigate if the mindfulness and psychological needs mean scores
of American and Turkish university students significantly differ and also intend to make a cross cultural
comparison determining the relationship between them. Turkish participants were 209 students (43 men and 166
women) from Selcuk University, Faculty of Education, Psychological Counseling and Guidance Department and
the American participants were 225 students (150 men and 75 women) from The University of Rochester,
Department of Psychology. The Mindfulness Attention and Awareness Scale (MAAS) (Brown & Ryan, 2003)
adapted into Turkish by Özyeşil et al. (2011) and The Basic Psychological Needs Scale (Deci & Ryan, 2000)
adapted into Turkish by Kesici et al. (2003) were used to collect the data in the study. The results of the study
revealed the mean scores of the American students were significantly higher than the mean scores of Turkish
students in both the Mindfulness and the Psychological Needs subdimensions (autonomy, competence and
relatedness).
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 1 |