Research Article
BibTex RIS Cite

John Dewey’nin Bütünselleştirici Deneyim Kavramı ve Bu Kavramın Öğretmen Eğitimi Açısından Önemi

Year 2012, Volume: 11 Issue: 1, 161 - 172, 26.06.2012

Abstract

Bu çalışmanın konusunu bütünselleştirici deneyim olarak öğretme edimi kavramının Amerikalı düşünür ve
eğitim felsefecisi John Dewey’nin özellikle son dönem çalışmalarından Deneyim Olarak Sanat adlı eseri
çerçevesinde görüngü bilimsel (fenomenolojik) bir araştırma yöntemi kullanılarak incelenmesi oluşturmaktadır.
Bütünselleştirici deneyim kavramının ne anlama geldiği özellikle öğretmenlerin öğretme edimi sırasında
yaşadıkları açısından incelenmiştir. Bu bağlamda bir eğitimcinin öğrencisiyle yaşadığı ve kendi ağzından
anlattığı pedagojik deneyimi görüngü bilimsel bir araştırma yöntemi doğrultusunda öykü çözümlemesi tekniği
kullanılarak incelenmiş ve Dewey’nin bu kavramının ne anlama geldiği ve özellikle öğretmen eğitimi
süreçlerinde nasıl kullanılabileceği anlatılmaya çalışılmıştır.

References

  • Burke, T. (2000). What is a situation? History and Philosophy of Logic, 21, 95-113.
  • Dewey, J. (1987). The later works, 1925-1953: Vol. 10. Art as experience (J. A. Boydston, Ed.). Carbondale: Southern Illinois University Press.
  • Gallagher, S. (1992). Hermeneutics and education. Albany: State University of New York Press.
  • Harman, G. (2007). Heidegger explained: From phenomenon to thing. Chicago: Open Court.
  • Lee, O., & Yarger, S. J. (1996). Modes of inquiry in research on teacher education. In J. Sikula, T. J. Buttery, E. Guyton (Eds.), Handbook of research on teacher education (2nd ed.) (pp. 14-37). New York: Simon & Schuster Macmillan.
  • Norton-Meier, L. A. (2005). A thrice-learned lesson from the literate life of a five-year-old. Language Arts, 82, 286-295.
  • Roth, W.-M. (2002). Being and becoming in the classroom. Connecticut: Ablex Publishing.
  • Schwandt, T. A. (2000). Three epistemological stances for qualitative inquiry. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed.) (pp. 189-213). Thousand Oaks, CA: Sage Publication

John Dewey’s Concept of Consummatory Experience and Its Relevance to Teacher Education

Year 2012, Volume: 11 Issue: 1, 161 - 172, 26.06.2012

Abstract

In this paper, the idea of teaching as consummatory experience is discussed in the context of the
American educational thinker John Dewey’s later works, especially, Art as Experience. A phenomenological
analysis of a narrative provided by a literacy education teacher is used to explore the meaning of Deweyan
concept of consummatory experience and its relevance to teacher education.

References

  • Burke, T. (2000). What is a situation? History and Philosophy of Logic, 21, 95-113.
  • Dewey, J. (1987). The later works, 1925-1953: Vol. 10. Art as experience (J. A. Boydston, Ed.). Carbondale: Southern Illinois University Press.
  • Gallagher, S. (1992). Hermeneutics and education. Albany: State University of New York Press.
  • Harman, G. (2007). Heidegger explained: From phenomenon to thing. Chicago: Open Court.
  • Lee, O., & Yarger, S. J. (1996). Modes of inquiry in research on teacher education. In J. Sikula, T. J. Buttery, E. Guyton (Eds.), Handbook of research on teacher education (2nd ed.) (pp. 14-37). New York: Simon & Schuster Macmillan.
  • Norton-Meier, L. A. (2005). A thrice-learned lesson from the literate life of a five-year-old. Language Arts, 82, 286-295.
  • Roth, W.-M. (2002). Being and becoming in the classroom. Connecticut: Ablex Publishing.
  • Schwandt, T. A. (2000). Three epistemological stances for qualitative inquiry. In N. K. Denzin & Y. S. Lincoln (Eds.), Handbook of qualitative research (2nd ed.) (pp. 189-213). Thousand Oaks, CA: Sage Publication
There are 8 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Şevket Benhür Oral This is me

Publication Date June 26, 2012
Published in Issue Year 2012 Volume: 11 Issue: 1

Cite

APA Oral, Ş. B. (2012). John Dewey’nin Bütünselleştirici Deneyim Kavramı ve Bu Kavramın Öğretmen Eğitimi Açısından Önemi. İlköğretim Online, 11(1), 161-172.
AMA Oral ŞB. John Dewey’nin Bütünselleştirici Deneyim Kavramı ve Bu Kavramın Öğretmen Eğitimi Açısından Önemi. İOO. March 2012;11(1):161-172.
Chicago Oral, Şevket Benhür. “John Dewey’nin Bütünselleştirici Deneyim Kavramı Ve Bu Kavramın Öğretmen Eğitimi Açısından Önemi”. İlköğretim Online 11, no. 1 (March 2012): 161-72.
EndNote Oral ŞB (March 1, 2012) John Dewey’nin Bütünselleştirici Deneyim Kavramı ve Bu Kavramın Öğretmen Eğitimi Açısından Önemi. İlköğretim Online 11 1 161–172.
IEEE Ş. B. Oral, “John Dewey’nin Bütünselleştirici Deneyim Kavramı ve Bu Kavramın Öğretmen Eğitimi Açısından Önemi”, İOO, vol. 11, no. 1, pp. 161–172, 2012.
ISNAD Oral, Şevket Benhür. “John Dewey’nin Bütünselleştirici Deneyim Kavramı Ve Bu Kavramın Öğretmen Eğitimi Açısından Önemi”. İlköğretim Online 11/1 (March 2012), 161-172.
JAMA Oral ŞB. John Dewey’nin Bütünselleştirici Deneyim Kavramı ve Bu Kavramın Öğretmen Eğitimi Açısından Önemi. İOO. 2012;11:161–172.
MLA Oral, Şevket Benhür. “John Dewey’nin Bütünselleştirici Deneyim Kavramı Ve Bu Kavramın Öğretmen Eğitimi Açısından Önemi”. İlköğretim Online, vol. 11, no. 1, 2012, pp. 161-72.
Vancouver Oral ŞB. John Dewey’nin Bütünselleştirici Deneyim Kavramı ve Bu Kavramın Öğretmen Eğitimi Açısından Önemi. İOO. 2012;11(1):161-72.