Bu araştırmanın temel amacı, düşünme dostu bir sınıfın özelliklerini ortaya koyacak geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmaya toplam 332 ilköğretim beşinci sınıf öğrencisi katılmıştır. Veriler üzerinde Cronbach Alpha analizi, uzman görüşleri, açıklayıcı faktör analizi ve korelasyon analizi çalışmaları yapılmıştır. Analizler sonucunda ölçeğin 30 madde ve üç faktörden oluştuğu görülmüştür. Toplam varyansın %42.36’sını açıklayan bu üç boyutun Cronbach Alpha iç tutarlılık katsayıları sırasıyla . 89, .82 ve .69, ölçeğin tamamı için de .89’dur. Analizlerinden elde edilen değerlere bakılarak, Düşünme Dostu Sınıf Ölçeği’nin, ilköğretim okullarında sınıf ortamlarının öğrencilerde düşünmeyi geliştirmeye uygunluk düzeyini belirlemede kullanılabilecek geçerli ve güvenilir bir araç olduğu söylenebilir
Anahtar Söcükler: Düşünme ortamı düşünmeyi geliştirici tutum ve davranışlar Düşünme Dostu Sınıf Ölçeği (DDSÖ)
The main purpose of this study was to develop a reliable and valid measurement tool to assess the
characteristics of a thinking-friendly classroom. A total of 332 fifth-grade students participated in the study.
Cronbach Alpha analysis, experts’ review, exploratory factor analysis and correlation analysis were performed on the
data. Results show that the scale consists of 30 items and three factors. Cronbach Alpha Internal consistency
coefficients for these dimensions, which explained 42.36% of the total variance, were .89, .81 and .69 respectively; it
was .89 for the whole scale. Considering these results, it can be concluded that the Thinking-Friendly Classroom
Scale is a reliable and valid tool in finding out the level of suitability of the fifth grade classroom environments to
develop thinking skills.
Thinking environment Attitudes and Behaviors that Promote Thinking Thinking-Friendly Classroom Scale (TFCS)
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2012 |
Published in Issue | Year 2012 Volume: 11 Issue: 1 |