Bu araştırmanın amacı ilköğretim 5. sınıf öğrencilerinin çeşitli sosyo-demografik değişkenlere göre öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri ile algıladıkları sınıf atmosferi açısından farklılık olup olmadığının incelenmesidir. Araştırma 3 farklı sosyoekonomik düzeyden oluşan 9 okuldan toplam 530 öğrenci ile yürütülmüştür. “Çocuklar İçin Öğrenilmiş Çaresizlik Ölçeği”, “Sınıf Atmosferi Ölçeği” ile “Kişisel Bilgi Formu” öğrencilere uygulanmıştır. Veriler istatistiki yöntemlerle analiz edilmiştir. Araştırma sonucunda öğrencilerin öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri ile algıladıkları sınıf atmosferi arasında anlamlı bir ilişki olduğu tespit edilmiştir. Öğrencilerin sosyo-demografik değişkenlere göre öğrenilmiş çaresizlik düzeyleri ve algıladıkları sınıf atmosferi arasındaki farklılık tartışılmıştır.
This research aimed to find about if there is a difference between the students ‘learned
helplessness level and what they comprehend in the classroom atmosphere according to social-demographing
variables. A total of 530 students, from 9 school in 3 different social and economical statues participated in the
study. “Learned Helplessness for Children”, “The Classroom Atmosphere Scale” and “A Personal Information
Form” applied to students. Data were analyzed using statistical techniques. It is retained that there is a
significant relation between the students’ learned helplessness and classroom atmosphere. According to the
results this research, there is a significant relation between the level of learned helplessness and all the social
demographic variables which is used in the personal information forms.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 3 |