Bu çalışmanın başlıca amacı, Türkiye’deki birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarında görev
yapan ve İngilizce öğretmek zorunda kalan sınıf öğretmenlerinin İngilizce öğretimine uyum
sağlamalarının olası yollarını ve bu öğretmenlerin hizmet içi eğitim gereksinimlerinin araştırılmasıdır.
Bilindiği gibi, birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarına İngilizce öğretmeni ataması yapılamamaktadır
ve bu nedenle bu okullarda görev yapan sınıf öğretmenleri İngilizce derslerini de yürütmek zorunda
bırakılmaktadır. Bu çalışma Türkiye’nin güneyinden benzer bir durum çalışmasının sonuçlarını
aktarmaktadır. Çalışma sonuçları, birleştirilmiş sınıflı ilköğretim okullarında görev yapan sınıf
öğretmenlerinin yeterli hizmet içi eğitim almaları koşuluyla İngilizce öğretiminde etkili
olabileceklerini göstermektedir.
The key aim of this study was to explore the possible ways of integrating generalist primary
school teachers who have to teach English in unified-classroom primary schools in Turkey and their in-service
training needs. Due to teacher recruitment politics carried out in Turkey, English language teachers cannot be
appointed to unified-classroom primary schools and as a consequence the generalist primary school teachers in
these schools are abandoned in their struggle with the teaching of English. This paper reports one such case from
the South of Turkey. The findings of the study suggest that generalist primary school teachers working in
unified-classroom primary schools may actually be effective participants in fostering foreign language skills of
young learners on condition that they are provided with sufficient in-service training.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 3 |