Bu araştırmanın amacı, öğretmenlerin öz-yeterlikleri, iş doyumları, yaşam doyumları ve tükenmişlikleri arasındaki ilişkiyi incelemektir. Ayrıca araştırmada öğretmenlerin öz-yeterlikleri, iş doyumları, yaşam doyumları ve tükenmişlik düzeylerinin bazı demografik değişkenlere göre farklılaşıp farklılaşmadığına bakılmıştır. Araştırmanın örneklemi 2008–2009 eğitim öğretim yılında İzmir ilinde Milli Eğitim Bakanlığına bağlı ilköğretim ve ortaöğretim kurumlarında görev yapan 349 sınıf ve branş öğretmeninden oluşmaktadır. Katılımcıların %33.5’i (n= 117) erkek, %66.5’i (n= 232) kadındır. Araştırmada verileri toplamak için Öğretmen Öz-yeterlik Ölçeği, İş Doyumu Ölçeği, Yaşam Doyumu Ölçeği, Tükenmişlik Envanteri ve Kişisel Bilgi Formu kullanılmıştır. Araştırmada elde edilen verilerin analizinde Pearson Momentler Korelasyon Katsayısı Tekniği, tTesti ve Tek Yönlü Varyans Analizi (One-Way Anova) kullanılmıştır. Araştırma sonunda öz-yeterliğin alt boyutlarından öğrenci katılımını sağlama, öğretim stratejileri ve sınıf yönetimi yeterliklerinin, öğretmenlerin iş doyumları ve yaşam doyumları ile pozitif, tükenmişlikleri ile negatif ilişkili olduğu görülmüştür. Ayrıca öğretmenlerin öz-yeterlikleri, iş doyumları, yaşam doyumları ve tükenmişliklerinde demografik değişkenlere göre bazı farklılıklar saptanmıştır
This study aims at investigating the relationship between the self-efficacy, job satisfactions, life
satisfactions and burnout of teachers. Moreover, it was also studied that whether their level of selfefficacy,
job satisfactions, life satisfaction and burnout differentiate according to some demographic
variables. The sample of research consists of 349 class and branch teachers; %33,5 (n= 117)
participants are men and % 66.5 (n= 232) participants are women. Result indicated that self-efficacy
(efficacy for student engagement, efficacy for instructional strategies, the efficacy for class
management) has statistically significant positive relationship with teachers’ job and life satisfactions,
and has a negative relationship with their burnout. Moreover, some differences in teachers’ selfefficacy,
job and life satisfaction, burnout were determined according to some demographic variables.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2011 |
Published in Issue | Year 2011 Volume: 10 Issue: 1 |