Research Article
BibTex RIS Cite

An Investigation on the Attainment Level of Social Studies Curriculum Goals in The Light of Seventh Grade Elementary School Students' Opinions

Year 2011, Volume: 10 Issue: 1, 273 - 284, 26.06.2011

Abstract

The purpose of this study is to determine the level at which the objectives of Social Studies
lesson are attained in the light of the opinions of primary school 7th grade students. For this purpose, a scale
comprised of one-dimensional 43 items was devised. The scale was applied on 197 students in Sakarya for
validity and reliability purposes. The scale has a Cronbach’s Alpha reliability coefficient of .94 and accounts
for 30.3% of the variance. The scale was conducted on a total of 460 students, 207 being female and the
remaining 253 being male, in Serdivan and Adapazari, Sakarya during the Educational Year 2009-2010.
During the analysis, Kruskal-Wallis H and Mann-Whitney U, two non-parametric tests, were used in
accordance with the result obtained from Kolmogorov-Smirnov test. The study suggested a meaningful
difference, depending on gender, in favor of the female students, depending on whether students attended a
private course or not, in favor of those who did, depending on the mark regarding Social Studies Lesson on
their report cards, in favor of those who got “5” as a mark concerning the lesson. It was observed that the
income level of the students’ parents and the type of their school did not lead to a meaningful difference. The
findings were discussed in the light of the relevant literature and suggestions were made for further research

References

  • Acat, B. ve Ekinci, A. (2007). İlköğretim Kurumlarında Uygulanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Ankara: Detay Yayınları, 1, 422-430. Yaklaşım Bağlamında
  • Acun, İ. ve Kamber, T. (2007). Yeni Sosyal Bilgiler Programının Uygulanabilirliği Açısından Değerlendirilmesi, VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Ankara: Nobel Yayınları, 147-151.
  • Akbaba, T. (2004). Cumhuriyet Döneminde Program Geliştirme Çalışmaları. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Aykaç, N. ve Başar, E. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiri Kitabı. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları, 343-361.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem AYayınları.
  • Cheng, Y. C. (1994). Clasroom environment and student effective performance: An effective profile. Journal of Experimental Education, 62, 221-239.
  • Coşkun-Keskin, S. (2009). Sosyal Bilgilerin Felsefi Temelleri. A. S. Bilgili (Ed.), Sosyal Bilgilerin Temelleri. Ankara: Pegem Yayınları. 35-53.
  • Demirel, Ö. (1999). Plandan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2004). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Doğanay, A. (2004). Sosyal bilgiler eğitiminin genel amaçları ne olmalıdır? I. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi Tebliğleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 204-215.
  • Dönmez, C. (2003). Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler. C. Şahin (Ed.), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Klavuzu Sosyal Bilgiler. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. 31-41.
  • Erden, M. (1993). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Erköse, E. ve Güçlü, Y. (2009). Yenilenen 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 3(17),653-666.
  • Fer, S. (2005). Düşünme Stilleri Envanterinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1), 31-68.
  • İpek, C., Sağlam, H. İ. ve Duysak, A. (2007). Sınıf ve Aday Sınıf Öğretmenlerinin Yenilenen İlköğretim Programları’na Bakışı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 184-197.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: 3 A Araştırma Danışmanlık Limited.
  • Kalaycıoğlu, E. (2007). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kıncal, R. Y. ve Ulutaş, M. (2009). İlköğretim 8. Sınıf Bilgisayar Dersi Amaçlarının Gerçekleşme Düzeyinin Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXII(1), 293-312.
  • Maiden, J. & Foreman, B.A. (1998). Cost, design and climate: Building a learning environment. School Business Affairs, 64(1), 40-44.
  • MEB, (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Klavuzu. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • Nas, R. (2000). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi (2. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özdemir, S. M. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Değerlendirilmesi. M. Safran (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Yayınları. 17-46.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2005). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programları. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Öztürk, C. ve Tuncel, G. (2006). Yeni 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ile İlgili Öğretmen Görüşleri. V. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Bildiri Kitabı. Ankara: Kök Yayıncılık, 2,184-193.
  • Preacher, K. J. & MacCallum, R. C. (2002). Exploratory factor analysis in behavior genetics research: Factor recovery with small sample size. Behavior Genetics, 32 (2), 153-161.
  • Sağlam, H. İ. (2006). Türkiye’deki Davranışçı ve Yapılandırmacı Sosyal Bilgiler Öğretim Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Sapnas, K. G. (2004). Letters to the editor: Determining adequate sample size. Journal of Nursing Scholarship, 36(1), 4.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Ölçme Ve Değerlendirme. G. Can (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2007). Mesleki Sürecin Bazı Boyutlarına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14,161-174.
  • Tekindal, S. (2005). Hedefler ile Hedef Davranışları Belirleme ve Yazma. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Yayınları. 127-156.
  • Uzun, A. (2007). 2005-2006 Öğretim Yılında Uygulanmaya Başlanan Altıncı Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programı Hakkında Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M. ve Ersoy, A. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretimin Amaçlarının Gerçekleşme Düzeyine İlişkin Görüşleri, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara: Kök Yayınları. 316-323.

İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Görüşleri Işığında Sosyal Bilgiler Dersinin Amaçlarına Erişim Düzeyinin İncelenmesi

Year 2011, Volume: 10 Issue: 1, 273 - 284, 26.06.2011

Abstract

Bu araştırmanın amacı, ilköğretim 7. sınıf öğrencilerinin görüşleri ışığında sosyal bilgiler dersinin
amaçlarına erişim düzeyini belirlemektir. Bu amaçla tek boyutlu 43 maddeden oluşan bir ölçek geliştirilmiştir. Ölçek, geçerlik ve güvenirlik çalışmaları için Sakarya ilinde öğrenim gören 197 öğrenciye uygulanmıştır. Cronbach Alpha güvenirlik katsayısı .94 olan ölçek, varyansın %30.2’sini açıklamaktadır. 2009-2010 eğitim öğretim yılının sonunda Sakarya ilinin Serdivan ve Adapazarı ilçelerinde öğrenim gören 207’si kız; 253’ü erkek olmak üzere toplam 460 öğrenciye uygulanmıştır. Çözümlemede, KolmogorovSmirnov testi sonucuna göre nonparametrik testlerden Kruskal-Wallis H ve Mann-Whitney U kullanılmıştır. Araştırma sonucunda sosyal bilgiler dersinin amaçlarına erişim düzeyi bakımından cinsiyete göre kız öğrenciler; dershaneye gitme durumuna göre dershaneye giden öğrenciler; sosyal bilgiler dersi karne notuna göre karne notu “beş” olan öğrenciler lehine anlamlı farklılık bulunmuştur. Öğrencilerin aile gelir düzeylerinin ve devam ettikleri okul türlerinin anlamlı bir farklılığa yol açmadığı görülmüştür. Elde edilen bulgular literatür ışığında tartışılmış ve yeni araştırmalar için önerilere yer verilmiştir

References

  • Acat, B. ve Ekinci, A. (2007). İlköğretim Kurumlarında Uygulanan Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Değerlendirilmesi. XVI. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler Kitabı, Gaziosmanpaşa Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Ankara: Detay Yayınları, 1, 422-430. Yaklaşım Bağlamında
  • Acun, İ. ve Kamber, T. (2007). Yeni Sosyal Bilgiler Programının Uygulanabilirliği Açısından Değerlendirilmesi, VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Eğitimi Sempozyumu Bildiri Kitabı, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi. Ankara: Nobel Yayınları, 147-151.
  • Akbaba, T. (2004). Cumhuriyet Döneminde Program Geliştirme Çalışmaları. Bilim ve Aklın Aydınlığında Eğitim Dergisi, Ankara: Milli Eğitim Bakanlığı Yayınları.
  • Aykaç, N. ve Başar, E. (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Eğitim Programının Değerlendirilmesi. Yeni İlköğretim Programlarını Değerlendirme Sempozyumu Bildiri Kitabı. Kayseri: Erciyes Üniversitesi Yayınları, 343-361.
  • Büyüköztürk, Ş. (2009). Sosyal Bilimler İçin Veri Analizi El Kitabı, Ankara: Pegem AYayınları.
  • Cheng, Y. C. (1994). Clasroom environment and student effective performance: An effective profile. Journal of Experimental Education, 62, 221-239.
  • Coşkun-Keskin, S. (2009). Sosyal Bilgilerin Felsefi Temelleri. A. S. Bilgili (Ed.), Sosyal Bilgilerin Temelleri. Ankara: Pegem Yayınları. 35-53.
  • Demirel, Ö. (1999). Plandan Değerlendirmeye Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Demirel, Ö. (2004). Kuramdan Uygulamaya Eğitimde Program Geliştirme. Ankara: Pegem A Yayınları.
  • Doğanay, A. (2004). Sosyal bilgiler eğitiminin genel amaçları ne olmalıdır? I. Sosyal Bilimler Eğitimi Kongresi Tebliğleri. İzmir: Dokuz Eylül Üniversitesi Yayınları, 204-215.
  • Dönmez, C. (2003). Sosyal Bilimler ve Sosyal Bilgiler. C. Şahin (Ed.), Konu Alanı Ders Kitabı İnceleme Klavuzu Sosyal Bilgiler. Ankara: Gündüz Eğitim ve Yayıncılık. 31-41.
  • Erden, M. (1993). Eğitimde Program Değerlendirme. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Erköse, E. ve Güçlü, Y. (2009). Yenilenen 6. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programının Sosyal Bilgiler Öğretmenlerinin Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi, Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi Özel Sayı, 3(17),653-666.
  • Fer, S. (2005). Düşünme Stilleri Envanterinin Geçerlik Ve Güvenirlik Çalışması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 5(1), 31-68.
  • İpek, C., Sağlam, H. İ. ve Duysak, A. (2007). Sınıf ve Aday Sınıf Öğretmenlerinin Yenilenen İlköğretim Programları’na Bakışı. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14, 184-197.
  • Karasar, N. (1994). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: 3 A Araştırma Danışmanlık Limited.
  • Kalaycıoğlu, E. (2007). İlköğretim 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Programının Öğretmen Görüşlerine Göre Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Kıncal, R. Y. ve Ulutaş, M. (2009). İlköğretim 8. Sınıf Bilgisayar Dersi Amaçlarının Gerçekleşme Düzeyinin Değerlendirilmesi. Uludağ Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, XXII(1), 293-312.
  • Maiden, J. & Foreman, B.A. (1998). Cost, design and climate: Building a learning environment. School Business Affairs, 64(1), 40-44.
  • MEB, (2005). İlköğretim Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ve Klavuzu. Ankara: Milli Eğitim Yayınları.
  • Nas, R. (2000). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Bursa: Ezgi Kitabevi Yayınları.
  • Özdamar, K. (1999). Paket Programlar ile İstatistiksel Veri Analizi (2. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özdemir, S. M. (2009). Sosyal Bilgiler Öğretim Programı ve Değerlendirilmesi. M. Safran (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Yayınları. 17-46.
  • Öztürk, C. ve Dilek, D. (2005). Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretim Programları. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Yayınları.
  • Öztürk, C. ve Tuncel, G. (2006). Yeni 4. ve 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Dersi Öğretim Programı ile İlgili Öğretmen Görüşleri. V. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu, Gazi Üniversitesi, Gazi Eğitim Fakültesi Bildiri Kitabı. Ankara: Kök Yayıncılık, 2,184-193.
  • Preacher, K. J. & MacCallum, R. C. (2002). Exploratory factor analysis in behavior genetics research: Factor recovery with small sample size. Behavior Genetics, 32 (2), 153-161.
  • Sağlam, H. İ. (2006). Türkiye’deki Davranışçı ve Yapılandırmacı Sosyal Bilgiler Öğretim Uygulamalarının Değerlendirilmesi. Yayımlanmamış Doktora Tezi, Atatürk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Erzurum.
  • Sapnas, K. G. (2004). Letters to the editor: Determining adequate sample size. Journal of Nursing Scholarship, 36(1), 4.
  • Sözer, E. (1998). Sosyal Bilgiler Öğretiminde Ölçme Ve Değerlendirme. G. Can (Ed.), Sosyal Bilgiler Öğretimi, Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları.
  • Taşdemir, M. ve Taşdemir, A. (2007). Mesleki Sürecin Bazı Boyutlarına İlişkin Sınıf Öğretmenlerinin Görüşleri. Sakarya Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 14,161-174.
  • Tekindal, S. (2005). Hedefler ile Hedef Davranışları Belirleme ve Yazma. C. Öztürk ve D. Dilek (Ed.), Hayat Bilgisi ve Sosyal Bilgiler Öğretimi. Ankara: Pegem Yayınları. 127-156.
  • Uzun, A. (2007). 2005-2006 Öğretim Yılında Uygulanmaya Başlanan Altıncı Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretim Programı Hakkında Öğretmen Görüşleri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara.
  • Yaşar, Ş., Gültekin, M. ve Ersoy, A. (2006). Sınıf Öğretmenlerinin İlköğretimin Amaçlarının Gerçekleşme Düzeyine İlişkin Görüşleri, Ulusal Sınıf Öğretmenliği Kongresi, Gazi Üniversitesi Gazi Eğitim Fakültesi, Ankara: Kök Yayınları. 316-323.
There are 33 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Halil İbrahim Sağlam This is me

Publication Date June 26, 2011
Published in Issue Year 2011 Volume: 10 Issue: 1

Cite

APA Sağlam, H. İ. (2011). İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Görüşleri Işığında Sosyal Bilgiler Dersinin Amaçlarına Erişim Düzeyinin İncelenmesi. İlköğretim Online, 10(1), 273-284.
AMA Sağlam Hİ. İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Görüşleri Işığında Sosyal Bilgiler Dersinin Amaçlarına Erişim Düzeyinin İncelenmesi. EEO. March 2011;10(1):273-284.
Chicago Sağlam, Halil İbrahim. “İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Görüşleri Işığında Sosyal Bilgiler Dersinin Amaçlarına Erişim Düzeyinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 10, no. 1 (March 2011): 273-84.
EndNote Sağlam Hİ (March 1, 2011) İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Görüşleri Işığında Sosyal Bilgiler Dersinin Amaçlarına Erişim Düzeyinin İncelenmesi. İlköğretim Online 10 1 273–284.
IEEE H. İ. Sağlam, “İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Görüşleri Işığında Sosyal Bilgiler Dersinin Amaçlarına Erişim Düzeyinin İncelenmesi”, EEO, vol. 10, no. 1, pp. 273–284, 2011.
ISNAD Sağlam, Halil İbrahim. “İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Görüşleri Işığında Sosyal Bilgiler Dersinin Amaçlarına Erişim Düzeyinin İncelenmesi”. İlköğretim Online 10/1 (March 2011), 273-284.
JAMA Sağlam Hİ. İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Görüşleri Işığında Sosyal Bilgiler Dersinin Amaçlarına Erişim Düzeyinin İncelenmesi. EEO. 2011;10:273–284.
MLA Sağlam, Halil İbrahim. “İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Görüşleri Işığında Sosyal Bilgiler Dersinin Amaçlarına Erişim Düzeyinin İncelenmesi”. İlköğretim Online, vol. 10, no. 1, 2011, pp. 273-84.
Vancouver Sağlam Hİ. İlköğretim Yedinci Sınıf Öğrencilerinin Görüşleri Işığında Sosyal Bilgiler Dersinin Amaçlarına Erişim Düzeyinin İncelenmesi. EEO. 2011;10(1):273-84.