Bu çalışmanın amacı, ilköğretim öğrencilerinin problem çözme becerisi ile ilgili kendilerini algılama düzeylerini ölçebilecek geçerli ve güvenilir bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmaya 8 ilköğretim okulunun 4., 5., 6., 7. ve 8. sınıflarda öğrenim görmekte olan toplam 568 öğrenci katılmıştır. Faktör analizi sonucunda envanterin “Problem Çözme Becerisine Güven” (12 madde), “Öz Denetim” (7 madde) ve “Kaçınma” (5 madde) olmak üzere toplam üç faktör ve 24 maddeden oluşan envanterin tamamının cronbach alfa güvenirlik katsayısının 0,80 olduğu saptanmıştır. Çocuklar için problem çözme envanteri (ÇPÇE), ilköğretim öğrencilerinin problem çözme becerisi konusunda kendisini algılayışlarını belirlemek üzere ülkemizde geliştirilen özgün ve ilk envanter olma niteliğini taşımaktadır
The aim of this study is to design a valid and reliable measurement tool to find out the primary
education school pupils’ self perception levels of their problem solving skill. Total 568 pupils consisting of the
4
th, 5th, 6th, 7th, and 8th graders in eight primary education schools participated in this study. As a result of the
factor analysis, the Cronbach Alpha coefficient of the inventory consisting of 24 items about three factors (12
items about self confidence in their problem solving ability, seven items about self control and five items about
avoidance) was found to be 0,80. This is the first and original inventory that has been designed with the aim to
determine the primary school pupils’ self perception levels of their problem solving skill.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 2 |