The purpose of the study was to examine the effects of Brain-Based Learning method on students’
achievement levels and attitudes towards the lesson in the 6th grade students’ English lesson. The research was
carried out in 2008 – 2009 education-instruction year in Karatli Sehit Sahin Yilmaz Elementary School, Nigde.
Totally 60 students in two different classes in the 6th grade of this school participated in the study. The pre/posttest
control group research model was used in this study. The data obtained in the study were analyzed by the
computer program SPSS 15.0. The arithmetic means and standard deviations were calculated for each group. In
order to test the significance between the groups, the t-test was used. The significance level was taken as .05.
The results of the research showed a significant difference between the attitude scores of the experiment group
and the control group. It was also found out that the Brain-Based Learning activities were more effective in the
positive development of the students’ achievement levels. At the end of the research, it is revealed that the
students who are educated by the Brain-Based Learning method are more successful and have a higher
motivation than the students who are educated by the traditional instruction methods.
Bu çalışmanın amacı, Beyin temelli öğrenme yönteminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin Đngilizce
dersindeki erişi ve derse yönelik tutumları üzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırma 2008 – 2009 eğitimöğretim
yılında Niğde Karatlı Şehit Şahin Yılmaz Đlköğretim Okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya toplam
60 öğrenci iştirak etmiştir. Bu çalışmada, ön test-son test kontrol gruplu araştırma modeli kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler SPSS 15.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Her grup için aritmetik ortalama
ve standart sapma hesaplanmış olup; gruplar arasındaki anlamlılığı test etmek için t-testi kullanılmıştır.
Anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Araştırmanın sonucunda, kontrol grubu ile deney grubu öğrencilerinin
derse yönelik tutumları arasında önemli farklılıklar bulunmuştur. Buna ek olarak, Beyin Temelli Öğrenme
yöntemi temelli aktivitelerin öğrenci erişisi üzerinde önemli olumlu gelişmeler sağladığı kaydedilmiştir.
Araştırma sonunda, Beyin Temelli Öğrenme yöntemine uygun olarak ders yapılan sınıf başarısının ve Đngilizce
dersine karşı öğrencilerin tutumlarının geleneksel öğretim yöntemlerle ders işlenen sınıfın başarı ve derse
yönelik tutumundan çok daha yüksek olduğu saptanmıştır
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 2 |