Research Article
BibTex RIS Cite

Effects of Brain-Based Learning on Students' Achievement Levels and Attitudes towards English Lesson

Year 2010, Volume: 9 Issue: 2, - , 26.06.2010

Abstract

The purpose of the study was to examine the effects of Brain-Based Learning method on students’
achievement levels and attitudes towards the lesson in the 6th grade students’ English lesson. The research was
carried out in 2008 – 2009 education-instruction year in Karatli Sehit Sahin Yilmaz Elementary School, Nigde.
Totally 60 students in two different classes in the 6th grade of this school participated in the study. The pre/posttest
control group research model was used in this study. The data obtained in the study were analyzed by the
computer program SPSS 15.0. The arithmetic means and standard deviations were calculated for each group. In
order to test the significance between the groups, the t-test was used. The significance level was taken as .05.
The results of the research showed a significant difference between the attitude scores of the experiment group
and the control group. It was also found out that the Brain-Based Learning activities were more effective in the
positive development of the students’ achievement levels. At the end of the research, it is revealed that the
students who are educated by the Brain-Based Learning method are more successful and have a higher
motivation than the students who are educated by the traditional instruction methods.

References

  • Aslan, Y. (2007). The Effect of Comprehension Monitoring Strategies on Achievement, Attitute and Retention Developing Reading Skills. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Konya. Aydın, S. (2008). Beyin Temelli Öğrenme Kuramına Dayalı Biyoloji Eğitiminin Akademik Başarı ve Tutum Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Baştuğ, M. (2007). Beyin Temelli Öğrenme Kuramının Đlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Bayındır, H. (2003). An Investigation of Students’ Attitudes Towards Brain-Based Applications in English Composition Skills II Course: A Case Study. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Middle East Teachical University Institute of Social Sciences, Ankara. Baykul, Y. (1990). Đlkokul Beşinci Sınıftan Lise ve Dengi Okulların Son Sınıfına Kadar Matematik ve Fen Derslerine Karşı Tutumda Görülen Değişmeler ve Öğrenci Seçme Sınavındaki Başarı Đle Đlişkili Olduğu Düşünülen Bazı Faktörler. Ankara: ÖSYM Yayınları. Bello, D. M. (2007). The Effect of Brain-Based Learning with Teacher Training in Division and Fractions in Fifth Grade Students of A Private School. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Capella University Graduate School of Education, Capella. Brodnax, R. M. (2004). Brain Compatible Teaching for Learning. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Indiana University Graduate School of Education, Indiana. 506 Brooks, J. G. and Brooks, M. G. (1999). In Search of Understanding: The Case for Constructivist Classrooms. (Revised Edition). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal Bilimler Đçin Veri Analizi El Kitabı. (Geliştirilmiş 3. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Caine, R. N. and Caine, G. (2002). Beyin Temelli Öğrenme. (Gülten Ülgen (Ed.). Ankara. Nobel Yayın Dağıtım. Caine, R. N. and Caine, G. (1995). Reinventing Schools Through Brain-Based Learning. Educational Leadership. 52(7), 43–47. Caine, R. N. and Caine, G. (1990). Understanding a Brain-Based Approach to Learning and Teaching. Educational Leadership. 48(2), 66–70. Cengiz, Y. (2004). Yabancı Dilde Sözcük Öğretimine Müzik Kullanımının Etkilerinin Beyin Temelli Öğrenme Kuramı Işığında Araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Cram, H. G. and Germinario, V. (2000). Leading and Learning School: Brain-Based Practices. London: The Scrarecrow Press, Inc. Çengelci, T. (2005). Sosyal Bilgiler Dersinde Beyin Temelli Öğrenmenin Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Çengelci, T. (2007). Sosyal Bilgiler Dersinde Beyin Temelli Öğrenmenin Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi. Đlköğretim Online. 6(1), 62–75. Della N. C. (1985). Brain Compatible Learning Succeeds. Educational Leadership. 43(2), 83–85. Demirel, Ö. (2005). Eğitimde Program Geliştirme: Kuramdan Uygulamaya. (8. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Demirel, Ö. (2006). Öğretme Sanatı: Planlamadan Değerlendirmeye. (Onuncu Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Dugard, P. and Toldman, J. (1995). Analysis of Pre-test – Post-test Control Group Designs in Educational Research. Educational Psychology. 15(2), 181-198. Duman, B. (2007). Neden Beyin Temelli Öğrenme. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Ellingsen, R. (2000). The Classroom of the 21st Century: The Integrated Thematic Instruction Approach to Brain-Compatible Learning. (Fourth Ed.) Covington, WA: Susan Kovalik & Associates Inc. Erduran-Avcı, D. (2007). Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımının Đlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Başarı, Tutum ve Bilgilerin Kalıcılığı Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Fidan, N. ve Baykul, Y. (1994). Đlköğretimde Temel Öğrenme Đhtiyaçlarının Karşılanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10, 7–20. Fogarty, R. (2002). Brain Compatible Classrooms Standards. Arlington Heights, Illinois: Skylight Publishing. Fraenkel, J. R. and Wallen, N. E. (2000). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw-Hill. Getz, C. M. (2003). Application of Brain-Based Learning Theory for Community College Developmental English Students: A Case Study. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Colorado State University School of Education, Colorado. Gooch, K. R. (2002). I Feel Smart: The Dynamic Interaction Between Three Learning Theories, Reading Skills and Conceptual Understandings in an Eighth Grade Science Action Research Study. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Fielding Graduate Institute, Fielding. Gömleksiz, M. M. (2003). Đngilizce Duyuşsal Alana Đlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 13(1), 215 – 226. Hoge, P. T. (2002). The Integration of Brain-Based Learning and Literacy Acquisition. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Georgia State University Graduate School of Education, Georgia. Jeffrey, J.M. (2004). Brain-Based Learning and Industrial Technology Education Practice: Implications for Consideration. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Central Michigan University Graduate School of Education, Michigan. Jensen, E. (1998). Teaching With The Brain in Mind. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Jensen, E. (2000). Brain-Based Learning. San Diego, California: The Brain Store. Jones, J. G. 2000. The Role of The Comprehensive Student Assistance Program in Affecting Adolescents’ Attitudes Toward Substance Abuse. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Northern Arizona University Graduate School of Education, Arizona. Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kerlinger, F. N. (1973). Foundations of Behavioral Research. New York: Holt, Rinehart & Winston. Korkmaz, H. ve Kaptan, F. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Đlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarı, Akademik Benlik Kavramı ve Çalışma Sürelerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22, 91–97. 507 Kovalik, S. and Olsen, K. (1994). ITI The Model: Integrated Thematic Instruction. Kent, WA: Kovalik & Associates. Köksal, N. (2005). Beyin Temelli Öğrenme. Özcan Demirel (Ed.). Eğitimde Yeni Yönelimler. (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Köse, S. (2005). Preparing A More Brain Compatible Classroom for EFL Students in University. Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13(1), 287–298. Kurnaz, A. (2007). Đlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Beceri ve Đçerik Temelli Eleştirel Düşünme Öğretiminin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerileri, Erişi ve Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Kurnaz, A., Sünbül, A. M., Sulak, S. ve Alan, S. (2005). Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemi Đlkeleri Açısından Đlköğretim 4. ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Programının Đncelenmesi. 18 Kasım. I. Ulusal Fen ve Teknoloji Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu, Ankara. Miller, A. D. (2003). A Descriptive Case Study of the Implemantation of Brain-Based Learning with Teachnological Support in a Rural High School. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Northern Illinois University Graduate School of Education, Illinois. Murphy K. R. and Davidshofer, C. (1991). Psychological Testing: Principles and Applications. New Jersey: Prentice- Hall. Ozden, M. and Gultekin, M. (2008). The Effects of Brain-Based Learning on Academic Achievement and Retention of Knowledge in Science Course. Electronic Journal of Science Education. 12(1). http://www.ejse.southwestern.edu Özden, M. (2005). Fen Bilgisi Dersinde Beyin Temelli Öğrenmenin Akademik Başarıya ve Hatırlama Düzeyine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Politano, C. ve Paquin, J. (2000). Brain Based Learning With Class. Winnipeg, MB: Peguis Publishers. Prigge, D. J. (2002). 20 Ways to Promote Brain-Based Teaching and Learning. Intervention in School and Clinic. 37(4), 237–241. Reuterberg, S. and Gustafsson, J. E. (1992). Confirmatory Factor Analysis and Reliability: Testing Measurement Model Assumptions. Educational and Psychological Measurement. 52, 795-811. Rooney, M. (1991). The Effects of Brain Hemisphere Dominance on Mathematical Achievement in Calculus I at the College Level. Yayınlanmamış Doktora Tezi. University of Arkansas Graduate School of Education, Arkansas. Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. (10. Baskı). Ankara. Gazi Kitabevi. Sünbül, A. M. (2007). Öğretim Đlke ve Yöntemleri. Konya: Çizgi Kitabevi. Sünbül, A. M. (2004). Düşünme Stilleri Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Eğitim ve Bilim Dergisi. 132, 25-42. Şahinel, S. (2002). Eleştirel Düşünme. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Tavşancıl, E. (2005) Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Tekin, H. (1996). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları. Tezbaşaran, A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Tüfekçi, S. (2005). Beyin Temelli Öğrenmenin Erişiye, Kalıcılığa, Tutuma ve Öğrenme Sürecine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Usta, Đ. (2008). Öğrenme Stillerine Göre Düzenlenen Beyin Temelli Öğrenme Uygulaması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta. Üstündağ, T. (1997). Vatandaşlık ve Đnsan Hakları Eğitimi Dersinin Öğretiminde Yaratıcı Dramanın Erişiye ve Derse Yönelik Öğrenci Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Wilks, J. H. (2003). Character Education: A Conceptional Model for Teacher Candidate Training. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Capella University, Capella. Williams, M. H. (1999). The Effect of a Brain-Based Learning Strategy, Mind Mapping, on Achievement Of Adults in a Training Environment with Consideration to Learning Styles and Brain Hemisphericity. Yayımlanmamış Doktora Tezi. University of North Texas, Texas. Wortock, J.M.M. (2002). Brain Based Learning Principles Applied to the Teaching of Basic Cardiac Code to Associate degree Nursing Students Using Human Patient Simulator. Yayımlanmamış Doktora Tezi.University of South Florida, Florida. Yağlı, Ü. (2008). Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımının Đngilizce Dersinde Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi. Yayımlamamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak. Yılmaz, H. (1998). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (Genişletilmiş ve Güncelleştirilmiş 3. Baskı). Konya: Mikro Yayınları.

Beyin Temelli Öğrenme Yönteminin İngilizce Dersinde Öğrencilerin Erişilerine Ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi

Year 2010, Volume: 9 Issue: 2, - , 26.06.2010

Abstract

Bu çalışmanın amacı, Beyin temelli öğrenme yönteminin ilköğretim 6. sınıf öğrencilerinin Đngilizce
dersindeki erişi ve derse yönelik tutumları üzerindeki etkisini araştırmaktır. Araştırma 2008 – 2009 eğitimöğretim
yılında Niğde Karatlı Şehit Şahin Yılmaz Đlköğretim Okulunda gerçekleştirilmiştir. Araştırmaya toplam
60 öğrenci iştirak etmiştir. Bu çalışmada, ön test-son test kontrol gruplu araştırma modeli kullanılmıştır.
Araştırmada elde edilen veriler SPSS 15.0 paket programı ile analiz edilmiştir. Her grup için aritmetik ortalama
ve standart sapma hesaplanmış olup; gruplar arasındaki anlamlılığı test etmek için t-testi kullanılmıştır.
Anlamlılık düzeyi .05 olarak alınmıştır. Araştırmanın sonucunda, kontrol grubu ile deney grubu öğrencilerinin
derse yönelik tutumları arasında önemli farklılıklar bulunmuştur. Buna ek olarak, Beyin Temelli Öğrenme
yöntemi temelli aktivitelerin öğrenci erişisi üzerinde önemli olumlu gelişmeler sağladığı kaydedilmiştir.
Araştırma sonunda, Beyin Temelli Öğrenme yöntemine uygun olarak ders yapılan sınıf başarısının ve Đngilizce
dersine karşı öğrencilerin tutumlarının geleneksel öğretim yöntemlerle ders işlenen sınıfın başarı ve derse
yönelik tutumundan çok daha yüksek olduğu saptanmıştır

References

  • Aslan, Y. (2007). The Effect of Comprehension Monitoring Strategies on Achievement, Attitute and Retention Developing Reading Skills. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimleri Enstitüsü, Konya. Aydın, S. (2008). Beyin Temelli Öğrenme Kuramına Dayalı Biyoloji Eğitiminin Akademik Başarı ve Tutum Üzerine Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Baştuğ, M. (2007). Beyin Temelli Öğrenme Kuramının Đlköğretim 5. Sınıf Sosyal Bilgiler Öğretiminde Kullanılması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Bayındır, H. (2003). An Investigation of Students’ Attitudes Towards Brain-Based Applications in English Composition Skills II Course: A Case Study. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Middle East Teachical University Institute of Social Sciences, Ankara. Baykul, Y. (1990). Đlkokul Beşinci Sınıftan Lise ve Dengi Okulların Son Sınıfına Kadar Matematik ve Fen Derslerine Karşı Tutumda Görülen Değişmeler ve Öğrenci Seçme Sınavındaki Başarı Đle Đlişkili Olduğu Düşünülen Bazı Faktörler. Ankara: ÖSYM Yayınları. Bello, D. M. (2007). The Effect of Brain-Based Learning with Teacher Training in Division and Fractions in Fifth Grade Students of A Private School. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Capella University Graduate School of Education, Capella. Brodnax, R. M. (2004). Brain Compatible Teaching for Learning. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Indiana University Graduate School of Education, Indiana. 506 Brooks, J. G. and Brooks, M. G. (1999). In Search of Understanding: The Case for Constructivist Classrooms. (Revised Edition). Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Büyüköztürk, Ş. (2003). Sosyal Bilimler Đçin Veri Analizi El Kitabı. (Geliştirilmiş 3. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Caine, R. N. and Caine, G. (2002). Beyin Temelli Öğrenme. (Gülten Ülgen (Ed.). Ankara. Nobel Yayın Dağıtım. Caine, R. N. and Caine, G. (1995). Reinventing Schools Through Brain-Based Learning. Educational Leadership. 52(7), 43–47. Caine, R. N. and Caine, G. (1990). Understanding a Brain-Based Approach to Learning and Teaching. Educational Leadership. 48(2), 66–70. Cengiz, Y. (2004). Yabancı Dilde Sözcük Öğretimine Müzik Kullanımının Etkilerinin Beyin Temelli Öğrenme Kuramı Işığında Araştırılması. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Cram, H. G. and Germinario, V. (2000). Leading and Learning School: Brain-Based Practices. London: The Scrarecrow Press, Inc. Çengelci, T. (2005). Sosyal Bilgiler Dersinde Beyin Temelli Öğrenmenin Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Çengelci, T. (2007). Sosyal Bilgiler Dersinde Beyin Temelli Öğrenmenin Akademik Başarıya ve Kalıcılığa Etkisi. Đlköğretim Online. 6(1), 62–75. Della N. C. (1985). Brain Compatible Learning Succeeds. Educational Leadership. 43(2), 83–85. Demirel, Ö. (2005). Eğitimde Program Geliştirme: Kuramdan Uygulamaya. (8. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Demirel, Ö. (2006). Öğretme Sanatı: Planlamadan Değerlendirmeye. (Onuncu Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Dugard, P. and Toldman, J. (1995). Analysis of Pre-test – Post-test Control Group Designs in Educational Research. Educational Psychology. 15(2), 181-198. Duman, B. (2007). Neden Beyin Temelli Öğrenme. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Ellingsen, R. (2000). The Classroom of the 21st Century: The Integrated Thematic Instruction Approach to Brain-Compatible Learning. (Fourth Ed.) Covington, WA: Susan Kovalik & Associates Inc. Erduran-Avcı, D. (2007). Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımının Đlköğretim 7. Sınıf Öğrencilerinin Fen Bilgisi Dersindeki Başarı, Tutum ve Bilgilerin Kalıcılığı Üzerine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Gazi Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Ankara. Fidan, N. ve Baykul, Y. (1994). Đlköğretimde Temel Öğrenme Đhtiyaçlarının Karşılanması. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 10, 7–20. Fogarty, R. (2002). Brain Compatible Classrooms Standards. Arlington Heights, Illinois: Skylight Publishing. Fraenkel, J. R. and Wallen, N. E. (2000). How to Design and Evaluate Research in Education. New York: McGraw-Hill. Getz, C. M. (2003). Application of Brain-Based Learning Theory for Community College Developmental English Students: A Case Study. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Colorado State University School of Education, Colorado. Gooch, K. R. (2002). I Feel Smart: The Dynamic Interaction Between Three Learning Theories, Reading Skills and Conceptual Understandings in an Eighth Grade Science Action Research Study. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Fielding Graduate Institute, Fielding. Gömleksiz, M. M. (2003). Đngilizce Duyuşsal Alana Đlişkin Bir Tutum Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Fırat Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi. 13(1), 215 – 226. Hoge, P. T. (2002). The Integration of Brain-Based Learning and Literacy Acquisition. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Georgia State University Graduate School of Education, Georgia. Jeffrey, J.M. (2004). Brain-Based Learning and Industrial Technology Education Practice: Implications for Consideration. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Central Michigan University Graduate School of Education, Michigan. Jensen, E. (1998). Teaching With The Brain in Mind. Alexandria, VA: Association for Supervision and Curriculum Development. Jensen, E. (2000). Brain-Based Learning. San Diego, California: The Brain Store. Jones, J. G. 2000. The Role of The Comprehensive Student Assistance Program in Affecting Adolescents’ Attitudes Toward Substance Abuse. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Northern Arizona University Graduate School of Education, Arizona. Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. (15. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Kerlinger, F. N. (1973). Foundations of Behavioral Research. New York: Holt, Rinehart & Winston. Korkmaz, H. ve Kaptan, F. (2002). Fen Eğitiminde Proje Tabanlı Öğrenme Yaklaşımının Đlköğretim Öğrencilerinin Akademik Başarı, Akademik Benlik Kavramı ve Çalışma Sürelerine Etkisi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 22, 91–97. 507 Kovalik, S. and Olsen, K. (1994). ITI The Model: Integrated Thematic Instruction. Kent, WA: Kovalik & Associates. Köksal, N. (2005). Beyin Temelli Öğrenme. Özcan Demirel (Ed.). Eğitimde Yeni Yönelimler. (2. Baskı). Ankara: Pegem A Yayıncılık. Köse, S. (2005). Preparing A More Brain Compatible Classroom for EFL Students in University. Kastamonu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 13(1), 287–298. Kurnaz, A. (2007). Đlköğretim Beşinci Sınıf Sosyal Bilgiler Dersinde Beceri ve Đçerik Temelli Eleştirel Düşünme Öğretiminin Öğrencilerin Eleştirel Düşünme Becerileri, Erişi ve Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Selçuk Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Konya. Kurnaz, A., Sünbül, A. M., Sulak, S. ve Alan, S. (2005). Proje Tabanlı Öğrenme Yöntemi Đlkeleri Açısından Đlköğretim 4. ve 5. Sınıf Fen ve Teknoloji Dersi Programının Đncelenmesi. 18 Kasım. I. Ulusal Fen ve Teknoloji Eğitiminde Çağdaş Yaklaşımlar Sempozyumu, Ankara. Miller, A. D. (2003). A Descriptive Case Study of the Implemantation of Brain-Based Learning with Teachnological Support in a Rural High School. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Northern Illinois University Graduate School of Education, Illinois. Murphy K. R. and Davidshofer, C. (1991). Psychological Testing: Principles and Applications. New Jersey: Prentice- Hall. Ozden, M. and Gultekin, M. (2008). The Effects of Brain-Based Learning on Academic Achievement and Retention of Knowledge in Science Course. Electronic Journal of Science Education. 12(1). http://www.ejse.southwestern.edu Özden, M. (2005). Fen Bilgisi Dersinde Beyin Temelli Öğrenmenin Akademik Başarıya ve Hatırlama Düzeyine Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Anadolu Üniversitesi Eğitim Bilimleri Enstitüsü, Eskişehir. Politano, C. ve Paquin, J. (2000). Brain Based Learning With Class. Winnipeg, MB: Peguis Publishers. Prigge, D. J. (2002). 20 Ways to Promote Brain-Based Teaching and Learning. Intervention in School and Clinic. 37(4), 237–241. Reuterberg, S. and Gustafsson, J. E. (1992). Confirmatory Factor Analysis and Reliability: Testing Measurement Model Assumptions. Educational and Psychological Measurement. 52, 795-811. Rooney, M. (1991). The Effects of Brain Hemisphere Dominance on Mathematical Achievement in Calculus I at the College Level. Yayınlanmamış Doktora Tezi. University of Arkansas Graduate School of Education, Arkansas. Senemoğlu, N. (2004). Gelişim Öğrenme ve Öğretim: Kuramdan Uygulamaya. (10. Baskı). Ankara. Gazi Kitabevi. Sünbül, A. M. (2007). Öğretim Đlke ve Yöntemleri. Konya: Çizgi Kitabevi. Sünbül, A. M. (2004). Düşünme Stilleri Ölçeğinin Geçerlik ve Güvenirliği. Eğitim ve Bilim Dergisi. 132, 25-42. Şahinel, S. (2002). Eleştirel Düşünme. Ankara: Pegem A Yayıncılık. Tavşancıl, E. (2005) Tutumların Ölçülmesi ve SPSS ile Veri Analizi. (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayın Dağıtım. Tekin, H. (1996). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. Ankara: Yargı Yayınları. Tezbaşaran, A. (1997). Likert Tipi Ölçek Geliştirme Kılavuzu. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Tüfekçi, S. (2005). Beyin Temelli Öğrenmenin Erişiye, Kalıcılığa, Tutuma ve Öğrenme Sürecine Etkisi. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Usta, Đ. (2008). Öğrenme Stillerine Göre Düzenlenen Beyin Temelli Öğrenme Uygulaması. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Süleyman Demirel Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Isparta. Üstündağ, T. (1997). Vatandaşlık ve Đnsan Hakları Eğitimi Dersinin Öğretiminde Yaratıcı Dramanın Erişiye ve Derse Yönelik Öğrenci Tutumlarına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Ankara. Wilks, J. H. (2003). Character Education: A Conceptional Model for Teacher Candidate Training. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Capella University, Capella. Williams, M. H. (1999). The Effect of a Brain-Based Learning Strategy, Mind Mapping, on Achievement Of Adults in a Training Environment with Consideration to Learning Styles and Brain Hemisphericity. Yayımlanmamış Doktora Tezi. University of North Texas, Texas. Wortock, J.M.M. (2002). Brain Based Learning Principles Applied to the Teaching of Basic Cardiac Code to Associate degree Nursing Students Using Human Patient Simulator. Yayımlanmamış Doktora Tezi.University of South Florida, Florida. Yağlı, Ü. (2008). Beyin Temelli Öğrenme Yaklaşımının Đngilizce Dersinde Akademik Başarı ve Tutuma Etkisi. Yayımlamamış Yüksek Lisans Tezi. Zonguldak Karaelmas Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Zonguldak. Yılmaz, H. (1998). Eğitimde Ölçme ve Değerlendirme. (Genişletilmiş ve Güncelleştirilmiş 3. Baskı). Konya: Mikro Yayınları.
There are 1 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Gökhan Baş This is me

Publication Date June 26, 2010
Published in Issue Year 2010 Volume: 9 Issue: 2

Cite

APA Baş, G. (2010). Beyin Temelli Öğrenme Yönteminin İngilizce Dersinde Öğrencilerin Erişilerine Ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi. İlköğretim Online, 9(2).
AMA Baş G. Beyin Temelli Öğrenme Yönteminin İngilizce Dersinde Öğrencilerin Erişilerine Ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi. EEO. June 2010;9(2).
Chicago Baş, Gökhan. “Beyin Temelli Öğrenme Yönteminin İngilizce Dersinde Öğrencilerin Erişilerine Ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi”. İlköğretim Online 9, no. 2 (June 2010).
EndNote Baş G (June 1, 2010) Beyin Temelli Öğrenme Yönteminin İngilizce Dersinde Öğrencilerin Erişilerine Ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi. İlköğretim Online 9 2
IEEE G. Baş, “Beyin Temelli Öğrenme Yönteminin İngilizce Dersinde Öğrencilerin Erişilerine Ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi”, EEO, vol. 9, no. 2, 2010.
ISNAD Baş, Gökhan. “Beyin Temelli Öğrenme Yönteminin İngilizce Dersinde Öğrencilerin Erişilerine Ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi”. İlköğretim Online 9/2 (June 2010).
JAMA Baş G. Beyin Temelli Öğrenme Yönteminin İngilizce Dersinde Öğrencilerin Erişilerine Ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi. EEO. 2010;9.
MLA Baş, Gökhan. “Beyin Temelli Öğrenme Yönteminin İngilizce Dersinde Öğrencilerin Erişilerine Ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi”. İlköğretim Online, vol. 9, no. 2, 2010.
Vancouver Baş G. Beyin Temelli Öğrenme Yönteminin İngilizce Dersinde Öğrencilerin Erişilerine Ve Derse Yönelik Tutumlarına Etkisi. EEO. 2010;9(2).