Düşük-sosyo ekonomik düzeye sahip okullarda okuyan ilköğretim öğrencilerinin uğradıkları zorbalık türleri ve sıklıkları, zorbalığı yapanların kim(ler) olduğu, zorbalığın yapıldığı yerler ve kurbanın zorbalığı anlattığı kişilerin belirlenmesi amacı ile yapılan bu araştırmada 295 öğrenci araştırma kapsamına alınmıştır. Araştırmada “Sosyo Demografik Bilgi Formu”, “Şiddet-Kaba Güç Anketi” ve “Maruz Kalınan ve Gözlenen Zorbalığa Karşı Geliştirilen Tutum ve Davranış Soruları (Colorado Okul İklimi Anketi)” kullanılarak veriler toplanmıştır. Sonuçlar 295 öğrencinin %33.9’unun sözel zorbalığa, %32.9’unun fiziksel zorbalığa, %29.2’sinin duygusal zorbalığa ve %16.9’unun ise cinsel zorbalığa maruz kaldığını ve cinsiyet değişkenine göre zorbalık türleri arasında anlamlı bir fark bulunduğunu göstermiştir. Bununla birlikte zorbalık yapan kişilerin daha çok erkekler olduğu, zorba davranışlara en çok sınıfta maruz kalındığı, zorbalıkla karşılaşıldığında daha çok zorba davranış yapan çocuktan uzaklaşıldığı ve bu durumda en çok öğretmenden yardım alındığı tespit edilmiştir. Ayrıca düşük sosyo-ekonomik düzeye sahip okullarda akran zorbalığının yaygın bir davranış olduğu ortaya çıkmıştır
Acts of violence have been increasing in recent years in the world and in Turkey. Reflections of these events
are seen in schools. One of the most pervasive forms of school violence is bullying. The evidence indicates that school
bullying has a variety of negative consequences for both bullies and victims. The purpose of this study was to investigate
the frequencies and the types of bullying; the gender of the bullies; the places of the bullying and the individuals whom the
victims talk about the bullying in peer groups with low socio economic status. During the study 295 pupils had been
reached. According to the results of the study, there is a significant difference in some types of bullying in terms of
gender. In addition that bullying exists in schools at low socio-economic status and it is important that the Ministry of
National Education should consider school bullying as a serious problem, and that it has negative consequences on pupils’
physical, social and emotional damage in terms of the victim. It means continuous and repetitive exposure to bullying
behavior harms these children's psycho-social development, and therefore their well-being or life quality. Hence, effective
bullying prevention and intervention training programs are needed.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 2 |