This study aims to determine the variables that predict class scores which are obtained by adding 70 % of the Placement Test (PT) scores of the primary education sixth and seventh grade students who took it for the first time in the 2007-2008 academic year within the framework of the system of passing to secondary education reorganized by the MNE, 25 % of their end-of-the-year passing grades. The study is of general survey model. The study group consists of students who took the PT in the 2008-2008 educational year. The study group of the study includes 329 primary education sixth graders and 319 seventh graders who were selected among different socio-economic status in Konya. As a result of the study, it was observed that the variables of “attending private teaching center (private teaching center that prepare students for examination) and duration of daily study” are predictors of the class scores of both primary school sixth and seventh graders. Another result of the study, the fact that the variables attending private teaching center and duration of daily study have similar significance for primary education sixth graders and seventh graders indicates that private teaching centers are effective on both class levels
Selection and placement test private teaching center mother father education parent income duration of work
Araştırmada; MEB tarafından yeniden düzenlenen ortaöğretime geçiş sistemi çerçevesinde, ilköğretim altı
ve yedinci sınıf öğrencilerinin ilk defa 2007–2008 eğitim-öğretim yılında girdikleri, öğrencilerin SBS
puanlarının yüzde 70’i, yılsonu başarı puanlarının yüzde 25’i toplanarak elde edilen sınıf puanlarını yordayan
değişkenleri belirlemek amaçlanmaktadır. Araştırma genel tarama modelindedir. Araştırmanın çalışma grubunu;
2007–2008 eğitim-öğretim yılında Konya ilinde SBS’ ye giren farklı sosyo- ekonomik özelliklere sahip
öğrenciler arasından seçilen 329 ilköğretim altıncı sınıf ve 319 ilköğretim yedinci sınıf öğrencisi
oluşturmaktadır. Đlköğretim altıncı sınıf öğrencilerinden elde edilen puanlar üzerinde yapılan çoklu regresyon
analizi sonuçlarından; yordayıcı değişkenlerin birlikte (anne öğrenim durumu, baba öğrenim durumu, dershaneye
gitme süresi, günlük çalışma süresi, ailenin aylık geliri) öğrencinin sınıf puanı ile anlamlı bir ilişkisi olduğu
görülmektedir. Ayrıca, ilköğretim yedinci sınıf öğrencilerinden elde edilen puanlar üzerinde yapılan çoklu
regresyon analizi sonuçlarından; yordayıcı değişkenlerin birlikte, öğrencinin sınıf puanı ile anlamlı bir ilişkisi
olduğu tespit edilmiştir
Selection and placement test private teaching center mother father education parent income duration of work
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 2 |