The purpose of this study was to determine the levels of anxiety and hopelessness of primary
education children with speech disorders and of their parents. For the general aim of the research, 23 children
who were receiving special education at Bursa BESMER Special Education and Rehabilitation Center and
diagnosed with speech disorders and their parents formed the sample of this study with a total of 46 subjects.
For the data collection procedure, Beck’s Hopelessness Scale was used as an instrument to determine their
hopelessness level, motivation loss, feelings about the future and expectations for the future; and State-Trait
Anxiety Inventory was used to determine their level of state and trait anxiety. Results indicated that the
hopelessness, state and trait anxiety levels of children having speech disorders were at medium level; parents’
hopelessness level was low and state and trait anxiety levels were at medium level. It was determined that both
children’s and parents’ hopelessness level of feelings and expectation for the future were low; the motivation
level was medium for children and low for parents.
Araştırmanın amacı, konuşma bozukluğu ve bütünü ile kayın ve umutsuzluk uygulamalar. Araştırmanın örneklemini Bursa BESMER Özel Eğitim Merkezi ve Rehabilitasyon Merkezine devam eden ve konuşma bozukluğu teşhisi konmuş 23 çocuk ve ebeveynlerinden oluşan toplam 46 kişi. Veri toplama aracı olarak; umutsuzluk seviyelerini, motivasyon kayıplarını, gelecek için Beck Umutsuzluk Ölçeği ve durumu ve durumluk kaygı düzeyilerini ölçmek için Fırsat-Durumluk Kaygı Envanteri sayfası. Verilerin analizinde tanımlayıcı istatistik ve T-testi kullanılmıştır. Araştırma penceresinde elde edilen bulgulara göre; konuşma bozukluğu olan umutsuzluk, sürekli ve durumluk kaygı seviyelerinde ortalamanın olduğu görülmektedir. Ebeveynlerin ise umutsuzluk seviylerinin düşük, sürekli ve durumluk kaygı sınıflarının açması edilmistir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 1 |