The purpose of this research is to determine the effects of binary (1-0) scoring, judgement-based (a
priori) option weighting and empirical option weighting on the reliability and validity of a multiple-choice test
regarding Classical Test and Item Response theories. Data were collected through the administration of a multiplechoice
test of verbal ability to 1593 students attending several departments at Hacettepe and Gazi Universities.
Research findings showed that regarding Item Response Theory, “1-0“ scoring estimates the parameters within
different intervals on the ability scale more precisely than weighted scoring and binary scoring is superior to
weighted scoring in terms of validity. In case of Classical Test Theory, results indicated that empirical option
weighting estimates the highest reliability and all scoring methods cause an identical effect on test validity.
Bu fuar, çoktan seçmeli bir testte yer alan madde seçeneklerinin iki kategorili (1-0) puanlama, uzman yargılama hakkı seçeneği ağırlıklandırma ve deneysel seçenek ağırlıklandırma Klasik Test Kuramı ve Madde Tepki Kuramı'na göre nasıl etkilendiğinin olduğu amaçlanmıştır. Araştırma verisi çoktan seçmeli bir sözel yetenek testinin, Hacettepe ve Gazi Üniversitesi'nin farklı bölümleri okuyan toplam 1593 öğrenciye almayayla elde edilir. Araştırmanın bulguları, Madde Tepki Kuramı'nda “1-0” puanlamanın yapıldığı kapasitesi ölçeği rampa parametrelerin nüfus puanlamaların daha uygun kestirildiğini göstermiş, bu orantılı test geçerliği. Klasik Test Kuramı'nda ise deneysel daha fazla kestirilmiştir, bütün yöntemlerin test geçerliği ödeme benzer etkiyi belirlenmiştir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2010 |
Published in Issue | Year 2010 Volume: 9 Issue: 1 |