The paper discusses major philosophical stances on the nature of mathematics as held by
foundationalists and quasi-empiricalism supporters. It is argued that the contrasting philosophical views between
the two groups parallels in many respects the pedagogical debate between behaviourism and socioconstructivism.
It is also argued that behaviourism has been influenced by foundationalist conceptions of
mathematics while socio-constructivism has been influenced by quasi-empirical philosophies.
Bu makale mutlakçılık ve yarı-deneyselcilik taraftarlarının sahip olduğu, matematiğin doğasıyla ilgili felsefi yaklaşımları tartışmaktadır. Bu iki felsefi görüşüyle zıtlıkların olduğu yönden davranışçılık ve sosyal- pedagojik tartışmalara paralel olmuştur. Ayrıca, davranışcılığın mutlakçı matematik düşünceinden ve sosyal-hazırlıkmacılığın yarı-deneyselci felsefyalı etki etkilenen düşünülmektedir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2009 |
Published in Issue | Year 2009 Volume: 8 Issue: 1 |