The purpose of this particular study is to investigate the attitudes of teachers and administrators
towards the students at schoolyards as far as children’s rights are concerned. The investigation was conducted in
2004-2005 academic year, at 7 elementary schools at Seyhan and Yüreir districts, in Adana, Turkey. Data was
collected through observations and interviews. The data obtained from observations and interviews were
thematically categorized, analyzed within the framework of the principles of content analysis, evaluated, and
discussed in terms of children’s rights. The findings revealed that students are denied the right of education in a
hygienic and safe environment; the teachers and administrators lack administrative and disciplinary knowledge
and skills; the rights of children are generally abused and neglected by teachers and administrators
Childrens’ Rights Declaration of Children’s Rights The Attitudes of Teacher and Administrator School yard Qualitative Research Violence.
Bu araştırmanın amacı, yönetici ve öğretmenlerin, okul bahçesinde öğrencilere yönelik davranışlarını çocuk hakları açısından incelemektir. Araştırma 2004- 2005 eğitim-öğretim yılı, Adana İli Seyhan ve Yüreğir İlçelerindeki alt, orta ve üst sosyo-ekonomik düzeydelerde (SED) bulunan 7 ilköğretim okulunda yürütülmüştür. Gözlem ve görüşmelerden elde edilen veri, kategorilere ve temalara ayrılarak içinde analiz etmek çözümlenmiş ve elde edilen bulgular çocuk hakları. Araştırma örneklem elde edilen bulgular, öğrencilerin temiz, hijyenik ve güvenli ortamlarda eğitim alma hakkının gözetilmediğini; öğretmen ve yöneticilerin yönetim ve disiplin içi bilgi ve beceri eksikliklerinin bulunduğunu; genel olarak da çocuk haklarının öğretmen ve yöneticileri tarafından istismar ve ihlal edildiğini göstermektedir.
Çocuk Hakları Çocuk Haklarına Dair Sözleşme Öğretmen ve Yönetici Davranışları Okul Bahçesi Nitel Araştırma Şiddet
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2008 |
Published in Issue | Year 2008 Volume: 7 Issue: 2 |