The purpose of this research is to compare the social self-efficacy results, according to many
variables, among the groups that consist of students between the ages of 9 to 13 who do individual sports, team
sports or don’t do any sports at all in Bursa. 143 students that go to sports schools of different sports clubs and
82 students that don’t do any sports in the age group of 9-13 volunteered to this research. Number of students
doing individual sports (athletics, badminton, table-tennis) are 72 and the number of students that do team sports
(basketball, volleyball) are 71. Data collection was performed by using the personal information form designed
by the researchers and Social Self-Efficacy Expectation Inventory for the age group of 9-13 designed by Bilgin
(1997). The collected data were analyzed by the SPSS “13.0” statistical analysis software. In conclusion, in our
study, the Social Self-Efficacy Expectation results of subjects that do team sports and don’t do any sports were
found to be significantly different and among the group that do team sports, the Social Self-Efficacy Expectation
results of the females were found to be higher than the results of the males. Also as a strong negative relationship
was determined between age and Social Self-Efficacy Expectation results of the subjects that don’t do sports, a
strong positive relationship was determined between the training age and Social Self-Efficacy Expectation
results that do sports.
Bu araştırmaya Bursa ilinde çeşitli spor kulüplerinin spor okullarına devam eden 9-13 yaş grubundaki 143 öğrenci ve aynı yaş grubunda spor yapmayan 82 öğrenci gönüllü olarak katılmıştır. Bireysel spor çalışmalarına 72, takım sporuna katılanlar (basketbol voleybol) 71 kişidir. Araştırmada spor yapmayanlar, takım sporu ve bireysel sporlarınların sosyal yetkinlik beklentisi (SYB) puanlarının çeşitli değişkenlere göre karşılaştırılmasında amaçlanmıştır. Veriler kişisel bilgi formu ve Sosyal Yetkinlik Beklentisi ölçeği ile toplanmıştır. Eldeestediniz SPSS "13.0" istatistik programında, Wilcoxon işaret testi, Kruskall Wallis, Mann-Whitney U, Pearson Korelasyon Katsayısı ile değerlendirildi. SONUÇ SYB puanlarında istatistiksel olarak sınıfa göre çalışmamızda takım sporu yapmayan öğrenciler anlamlı bir farklılık mevduat, takım sporu yapan gruptaki bayan öğrencilerin SYB puanı erkek öğrencilere göre daha yüksek bulunmuştur. Ayrıca spor yapmayan denklerin yaşları ile SYB puanları arasında yüksek yüksek negatif bir ilişki belirlenirken, spor yapan öğrencilerin antrenman yaşı ile SYB puanları arasında yüksek düzey pozitif bir ilişki saptanmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2007 |
Published in Issue | Year 2007 Volume: 6 Issue: 3 |