BibTex RIS Cite

Proje Tabanlı Öğrenmenin Beşinci Sınıf Fen Bilgisi Dersinde Öğrenme Ürünlerine Etkisi

Year 2007, Volume: 6 Issue: 1, 76 - 92, 01.03.2007

Abstract

-

References

  • Afamasaga-Fuata’ı, K. (2004). Concept Maps and Vee Dıagrams As Tools For Learning New Mathematıcs Topics. Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Proc. of The First Internetional Conference On Concept Mapping A. J. Cañas, J. D. Novak, F. M. González, Eds. Pamplona, Spain 2004
  • Ahlberg, M., Aanısmaa, P. & Dillon, P. (2005). Education for sustainable living: Integrating theory, practice, design and development. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(2).
  • Arthur, C. (1993). Teaching Science Through Discovery. Toronto: Macmillan Publishing Company.
  • Ault, R. C., Novak, J. D. & Gowın, D.B. (1984). Constructing Vee Maps for Clinical Interviews on Molecule Concepts. Science Education, 68 (44), 441-462.
  • Aydo du, C. (1993). Kimya E itiminde Laboratuvarın Önemi, Laboratuvar Teknikleri ve Uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamı Yüksek Lisans Tezi) Ankara.
  • Bredderman, T. (1983). Effects of Activity-Based Elementary Science on Student Outcomes: A Quantitative Synthesis. Review of Educational Research, 53 (4) 499-518.
  • Carey S, Evans, R., Honda, M., Jay E. & Unger, C. (1989). “An Experiment is When You Try it and See if it Works”: A Study Of Grade 7 Students’ Understanding Of The Construction Of Scientific Knowledge. International Journal Of Science Education, 11 (Special Issue) 514-529.
  • Case, S.B. (2006). Pathfinder Science L.L.C. Elde edilebilecek elektronik kaynak: http://stemtec.org/piconf/Proceedings/Papers/Case.doc
  • Çilenti, K. (1975). lkö retim Seviyesinde Fen E itimini Geli tirmede E itim Teknolojisinin Yeri. TÜB TAK V. Bilim Kongresi BAYG Tebli leri. Ankara.
  • Çilenti, K. (1985). Fen E itimi Teknolojisi. Gül Yayınevi, Ankara.
  • Domjan, N. H. (2003). An Analysis of Elementary Teachers’ Perceptions of Teaching Science as Inquiry. University of Houston, (Unpublished PhD Thesis).
  • Ewers, G. T. (2001). Teacher-Directed Versus Learning Cycles Methods: Effects on Science Process Skills Mastery and Teacher Efficacy among Elementary Education Students. University of Idaho, (Unpublished PhD Thesis).
  • Fidan, N. (1982). Ö renme ve ö retme: Kuramlar, lkeler ve Yöntemler. Tekı ık Matbaası, Ankara.
  • Germann, J. P. (1989). Directed-Inquiry Approach To Learning Science Process Skills: Treatment Effects and Aptitude- Treatment Interactions. Journal of Research in Science Teaching,, 26(3), 237-250.
  • Germann, J. P., Aram, R. & Burke, G. (1996). Identifiying Patterns and Relationships Among The Responses of Seventh Grade Students To The Science Process Skills of Designing Experiments. Journal of Research in Science Teaching, 33 (1), 79-99.
  • Hodson, D. (1990). A critical look at practical work in school science. School Science Review, 70(256), 33-40.
  • Hofsteın, A. & Lunetta, V.N. (1982). The role of laboratory work in science teaching: Neglected aspects of research. Review of Educational Research, 52(2), 20 l-2 17.
  • Korkmaz, H. (1997). lkö retim Fen Ö retiminde Araç-Gereç Kullanımı ve Laboratuvar Kullanımı Açısından Ö retmen Yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamı Yüksek Lisans Tezi).
  • Lawson, E. A. (1995). Science Teaching and the Developmental of Thinking. California. Wadsworth Publishing Company.
  • Martin, J. D. (1997). Elementary Science Methods: A Constructivist Approach. USA: Delmar Publishers. An International Thomson Publishing Company.
  • Meriç G. ve Nakibo lu, C. (1999). Fen Bilgisi Laboratuvarlarında V-Diyagramı Kullanımı ve Uygulamaları. XIII. Ulusal Kimya Kongresi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Nakhleh, M. B. (1994). Chemical Education Research in the Laboratory Environment: How Can Research Uncover What Students Are Learning? Journal of Chemical Education, 71(3), 201-205.
  • Nakibo lu, C ve Özkılıç Arık, R. (2005). 4. Sınıf Ö rencilerinin “Gazlar” le lgili Kavram Yanılgılarının V-Diyagramı Kullanılarak Belirlenmesi. Yeditepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, stek Vakfı Okulları I. Fen Ve Matematik Ö retmenleri Sempozyum Özel http://www.istekyasam.com/edu7dergi/edu7/makale1.doc Cilt:1 Sayı:2 1-17.
  • Nakibo lu, C. ve Meriç, G. (2000). Genel Kimya Laboratuvarlarında V-Diyagramı Kullanımı ve Uygulamaları. BAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2 (1), 58-75.
  • Nakibo lu, C., Benlikaya, R. ve Karakoç, Ö. (2001). Ortaö retim Kimya Derslerinde V- Diyagramı Uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi. E itim.Fakültesi Dergisi, 21, 97-104.
  • Novak, J. D. & Gowin D. B. (1984). Learning how to Learn. Cambridge, England, Cambridge University Press.
  • Okan, K. (1993). Fen Bilgisi Ö retimi. Kadı o lu Matbaası, Okan Yayınları. Ankara.
  • Okebukola, P. A. (1992). Attitude of Teachers Towards Concept Mapping and Vee Diagramming as Metalearning Tools in Science and Mathematics. Educational Research, 34(3), 201-215.
  • Özsoy, N. (2004). Kavram Haritalarının ve Vee Diyagramlarının Fonksiyonlar Ünitesinin Ö retilmesinde ve Ö renilmesinde Kullanılması. G.Ü. Gazi E itim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 15-24.
  • Padılla J. M., Okey J. R. & Garrard, K. (1984). The Effects of Instruction on Integrated Science Process Skill Achievement. Journal of Research in Science Teaching, 21 (3) 277-287.
  • Passmore, G. G. (1998). Using the vee diagrams to facilitate meaningful learning and misconception. Radiologic Science and Education, 4 (1), 11-28.
  • Phillips, K. & German, P. .J. (2002). The Inquiry ‘I’ A Tool for Learning Scientific Inquiry. The American Biology Teacher, 64 (7,) 514-520.
  • Rehorek J. S. (2004). Inquiry-Based Teaching: An Example of Descriptive Science in Action. American Biology Teacher, 66 (7), 493-500.
  • Roehrıng, G., Luft, A. L. & Edwards, M. (2001). Versatile vee maps. The Science Teacher, 68 (1), 28-31.
  • Roth, W. M. & Roychoudhury, A. (1993). Using Vee and Concept Maps in Collaborative Setting: Elementary Education Majors Construct Meaning in Physical Science Courses. School Science and Mathematics, 93 (5), 237-244.
  • Roth, W. M. & Browen, M. (1993). The Unfolding Vee. Science Scope, 16 (5), 28-32.
  • Sarıkaya, R., Selvi, M., Selvi, M. ve Yakı an, M. (2004). V-Diyagramlarının Hayvan Fizyolojisi Laboratuvarı Konularını Ö renme Ba arısı Üzerine Etkisi. G. Ü. Gazi E itim Fakültesi Dergisi, 24 (3), 341-347.
  • Shiland, T. W. (1999). Constructivism: The implication for laboratory work. Journal of Chemical Education, 76(1), 107 – 109.
  • Tamir, P. (1977). How are laboratories used? Research Science Teaching, 14 (4): 311-316.
  • Tatar, N. (2006). lkö retim Fen E itiminde Ara tırmaya Dayalı Ö renme Yakla ımının Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Ba arıya ve Tutuma Etkisi. Gazi Üniversitesi, E itim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamı Doktora Tezi).
  • UNESCO, (1971). New Trends in Integrated Science Teaching. Edited by P. C. Richmand Vol:11, The UNESCO Press.
  • Ülgen, G. (1995). E itim Psikolojisi Birey ve Ö renme. Bilim Yayınları. Ankara.

The Effect of Project Based Learning on Learning Outcomes in the Fifth-Grade Science Education

Year 2007, Volume: 6 Issue: 1, 76 - 92, 01.03.2007

Abstract

Bu çalı mada, Vee ve I diyagramlarının temel özellikleri tanımlanarak, bu araçların ara tırmaya dayalı fen laboratuvarlarında bilimsel süreç becerilerini geli tirmede etkililikleri incelenmi tir. Bu amaçla; Vee diyagramı nedir?, I diyagramı nedir? Vee ve I diyagramları nasıl organize edilir? Benzerlikleri ve farklılıkları nelerdir? E itim alan yazınında bu araçların etkilili i üzerine yapılan çalı malar ve bulguları nelerdir? Bu araçların fen e itimi açısından do urguları nelerdir? sorularına cevap verilmeye çalı ılmı tır. Bu derleme çalı masında, ulusal ve uluslararası düzeydeki ara tırma bulguları analiz edilmi tir

References

  • Afamasaga-Fuata’ı, K. (2004). Concept Maps and Vee Dıagrams As Tools For Learning New Mathematıcs Topics. Concept Maps: Theory, Methodology, Technology. Proc. of The First Internetional Conference On Concept Mapping A. J. Cañas, J. D. Novak, F. M. González, Eds. Pamplona, Spain 2004
  • Ahlberg, M., Aanısmaa, P. & Dillon, P. (2005). Education for sustainable living: Integrating theory, practice, design and development. Scandinavian Journal of Educational Research, 49(2).
  • Arthur, C. (1993). Teaching Science Through Discovery. Toronto: Macmillan Publishing Company.
  • Ault, R. C., Novak, J. D. & Gowın, D.B. (1984). Constructing Vee Maps for Clinical Interviews on Molecule Concepts. Science Education, 68 (44), 441-462.
  • Aydo du, C. (1993). Kimya E itiminde Laboratuvarın Önemi, Laboratuvar Teknikleri ve Uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü, (Yayımlanmamı Yüksek Lisans Tezi) Ankara.
  • Bredderman, T. (1983). Effects of Activity-Based Elementary Science on Student Outcomes: A Quantitative Synthesis. Review of Educational Research, 53 (4) 499-518.
  • Carey S, Evans, R., Honda, M., Jay E. & Unger, C. (1989). “An Experiment is When You Try it and See if it Works”: A Study Of Grade 7 Students’ Understanding Of The Construction Of Scientific Knowledge. International Journal Of Science Education, 11 (Special Issue) 514-529.
  • Case, S.B. (2006). Pathfinder Science L.L.C. Elde edilebilecek elektronik kaynak: http://stemtec.org/piconf/Proceedings/Papers/Case.doc
  • Çilenti, K. (1975). lkö retim Seviyesinde Fen E itimini Geli tirmede E itim Teknolojisinin Yeri. TÜB TAK V. Bilim Kongresi BAYG Tebli leri. Ankara.
  • Çilenti, K. (1985). Fen E itimi Teknolojisi. Gül Yayınevi, Ankara.
  • Domjan, N. H. (2003). An Analysis of Elementary Teachers’ Perceptions of Teaching Science as Inquiry. University of Houston, (Unpublished PhD Thesis).
  • Ewers, G. T. (2001). Teacher-Directed Versus Learning Cycles Methods: Effects on Science Process Skills Mastery and Teacher Efficacy among Elementary Education Students. University of Idaho, (Unpublished PhD Thesis).
  • Fidan, N. (1982). Ö renme ve ö retme: Kuramlar, lkeler ve Yöntemler. Tekı ık Matbaası, Ankara.
  • Germann, J. P. (1989). Directed-Inquiry Approach To Learning Science Process Skills: Treatment Effects and Aptitude- Treatment Interactions. Journal of Research in Science Teaching,, 26(3), 237-250.
  • Germann, J. P., Aram, R. & Burke, G. (1996). Identifiying Patterns and Relationships Among The Responses of Seventh Grade Students To The Science Process Skills of Designing Experiments. Journal of Research in Science Teaching, 33 (1), 79-99.
  • Hodson, D. (1990). A critical look at practical work in school science. School Science Review, 70(256), 33-40.
  • Hofsteın, A. & Lunetta, V.N. (1982). The role of laboratory work in science teaching: Neglected aspects of research. Review of Educational Research, 52(2), 20 l-2 17.
  • Korkmaz, H. (1997). lkö retim Fen Ö retiminde Araç-Gereç Kullanımı ve Laboratuvar Kullanımı Açısından Ö retmen Yeterlikleri. Hacettepe Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü (Yayınlanmamı Yüksek Lisans Tezi).
  • Lawson, E. A. (1995). Science Teaching and the Developmental of Thinking. California. Wadsworth Publishing Company.
  • Martin, J. D. (1997). Elementary Science Methods: A Constructivist Approach. USA: Delmar Publishers. An International Thomson Publishing Company.
  • Meriç G. ve Nakibo lu, C. (1999). Fen Bilgisi Laboratuvarlarında V-Diyagramı Kullanımı ve Uygulamaları. XIII. Ulusal Kimya Kongresi. Ondokuz Mayıs Üniversitesi, Samsun.
  • Nakhleh, M. B. (1994). Chemical Education Research in the Laboratory Environment: How Can Research Uncover What Students Are Learning? Journal of Chemical Education, 71(3), 201-205.
  • Nakibo lu, C ve Özkılıç Arık, R. (2005). 4. Sınıf Ö rencilerinin “Gazlar” le lgili Kavram Yanılgılarının V-Diyagramı Kullanılarak Belirlenmesi. Yeditepe Üniversitesi E itim Fakültesi Dergisi, stek Vakfı Okulları I. Fen Ve Matematik Ö retmenleri Sempozyum Özel http://www.istekyasam.com/edu7dergi/edu7/makale1.doc Cilt:1 Sayı:2 1-17.
  • Nakibo lu, C. ve Meriç, G. (2000). Genel Kimya Laboratuvarlarında V-Diyagramı Kullanımı ve Uygulamaları. BAÜ Fen Bilimleri Enstitüsü Dergisi, 2 (1), 58-75.
  • Nakibo lu, C., Benlikaya, R. ve Karakoç, Ö. (2001). Ortaö retim Kimya Derslerinde V- Diyagramı Uygulamaları. Hacettepe Üniversitesi. E itim.Fakültesi Dergisi, 21, 97-104.
  • Novak, J. D. & Gowin D. B. (1984). Learning how to Learn. Cambridge, England, Cambridge University Press.
  • Okan, K. (1993). Fen Bilgisi Ö retimi. Kadı o lu Matbaası, Okan Yayınları. Ankara.
  • Okebukola, P. A. (1992). Attitude of Teachers Towards Concept Mapping and Vee Diagramming as Metalearning Tools in Science and Mathematics. Educational Research, 34(3), 201-215.
  • Özsoy, N. (2004). Kavram Haritalarının ve Vee Diyagramlarının Fonksiyonlar Ünitesinin Ö retilmesinde ve Ö renilmesinde Kullanılması. G.Ü. Gazi E itim Fakültesi Dergisi, 24 (2), 15-24.
  • Padılla J. M., Okey J. R. & Garrard, K. (1984). The Effects of Instruction on Integrated Science Process Skill Achievement. Journal of Research in Science Teaching, 21 (3) 277-287.
  • Passmore, G. G. (1998). Using the vee diagrams to facilitate meaningful learning and misconception. Radiologic Science and Education, 4 (1), 11-28.
  • Phillips, K. & German, P. .J. (2002). The Inquiry ‘I’ A Tool for Learning Scientific Inquiry. The American Biology Teacher, 64 (7,) 514-520.
  • Rehorek J. S. (2004). Inquiry-Based Teaching: An Example of Descriptive Science in Action. American Biology Teacher, 66 (7), 493-500.
  • Roehrıng, G., Luft, A. L. & Edwards, M. (2001). Versatile vee maps. The Science Teacher, 68 (1), 28-31.
  • Roth, W. M. & Roychoudhury, A. (1993). Using Vee and Concept Maps in Collaborative Setting: Elementary Education Majors Construct Meaning in Physical Science Courses. School Science and Mathematics, 93 (5), 237-244.
  • Roth, W. M. & Browen, M. (1993). The Unfolding Vee. Science Scope, 16 (5), 28-32.
  • Sarıkaya, R., Selvi, M., Selvi, M. ve Yakı an, M. (2004). V-Diyagramlarının Hayvan Fizyolojisi Laboratuvarı Konularını Ö renme Ba arısı Üzerine Etkisi. G. Ü. Gazi E itim Fakültesi Dergisi, 24 (3), 341-347.
  • Shiland, T. W. (1999). Constructivism: The implication for laboratory work. Journal of Chemical Education, 76(1), 107 – 109.
  • Tamir, P. (1977). How are laboratories used? Research Science Teaching, 14 (4): 311-316.
  • Tatar, N. (2006). lkö retim Fen E itiminde Ara tırmaya Dayalı Ö renme Yakla ımının Bilimsel Süreç Becerilerine, Akademik Ba arıya ve Tutuma Etkisi. Gazi Üniversitesi, E itim Bilimleri Enstitüsü (Yayınlanmamı Doktora Tezi).
  • UNESCO, (1971). New Trends in Integrated Science Teaching. Edited by P. C. Richmand Vol:11, The UNESCO Press.
  • Ülgen, G. (1995). E itim Psikolojisi Birey ve Ö renme. Bilim Yayınları. Ankara.
There are 42 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Mehmet Gültekin This is me

Publication Date March 1, 2007
Published in Issue Year 2007 Volume: 6 Issue: 1

Cite

APA Gültekin, M. (2007). The Effect of Project Based Learning on Learning Outcomes in the Fifth-Grade Science Education. İlköğretim Online, 6(1), 76-92.
AMA Gültekin M. The Effect of Project Based Learning on Learning Outcomes in the Fifth-Grade Science Education. İOO. March 2007;6(1):76-92.
Chicago Gültekin, Mehmet. “The Effect of Project Based Learning on Learning Outcomes in the Fifth-Grade Science Education”. İlköğretim Online 6, no. 1 (March 2007): 76-92.
EndNote Gültekin M (March 1, 2007) The Effect of Project Based Learning on Learning Outcomes in the Fifth-Grade Science Education. İlköğretim Online 6 1 76–92.
IEEE M. Gültekin, “The Effect of Project Based Learning on Learning Outcomes in the Fifth-Grade Science Education”, İOO, vol. 6, no. 1, pp. 76–92, 2007.
ISNAD Gültekin, Mehmet. “The Effect of Project Based Learning on Learning Outcomes in the Fifth-Grade Science Education”. İlköğretim Online 6/1 (March 2007), 76-92.
JAMA Gültekin M. The Effect of Project Based Learning on Learning Outcomes in the Fifth-Grade Science Education. İOO. 2007;6:76–92.
MLA Gültekin, Mehmet. “The Effect of Project Based Learning on Learning Outcomes in the Fifth-Grade Science Education”. İlköğretim Online, vol. 6, no. 1, 2007, pp. 76-92.
Vancouver Gültekin M. The Effect of Project Based Learning on Learning Outcomes in the Fifth-Grade Science Education. İOO. 2007;6(1):76-92.