Research Article
BibTex RIS Cite

Sınıf Öğretmeni Adaylarının Avrupa Birliği Ülkelerini Haritada Konumlandırma Becerileri

Year 2006, Volume: 5 Issue: 2, 24 - 34, 26.06.2006

Abstract

Bu çalışmanın amacı, genel olarak sınıf öğretmeni adaylarının Avrupa Birliği’ne üye ve üyeliğe aday ülkeleri haritada konumlandırma becerilerinin tespit edilmesidir. Ayrıca, sınıf öğretmeni adaylarının AB ülkelerinin lokasyonlarını siyasi harita üzerinde konumlandırma becerilerinde ülkeler coğrafyası dersinin etkisi araştırılmıştır. Ölçme aracında, Avrupa Birliği’ne üye ve üyeliğe aday 28 ülkenin isimleri verilmiş ve yönergede örneklemden verilen bu ülkeleri haritada konumlandırmalarının istendiği belirtilmiştir. Aynı ölçme aracı hem öntest hem de sontest olarak uygulanmıştır. Verilerin bilgisayara girilmesi ve değerlendirilmesi sürecinde SPSS programı kullanılmıştır. Sonuç olarak, sınıf öğretmeni adaylarının AB ülkelerini konumlandırmadaki başarılarının öntestte %41 iken sontestte %63,1’e yükseldiği ve ülkeler coğrafyası dersinin öğretmen adaylarının AB ülkelerini konumlandırma becerilerinde olumlu bir etkisi olduğu görülmüştür

References

  • Adıgüzel, A. (2005). Avrupa Biriliği’ne Uyum Sürecinde Öğretmen Niteliklerinde Yeni Bir Boyut: Bilgi Okuryazarlığı. Milli Eğitim Dergisi, Özel Sayı: AB Sürecinde Eğitim, 33 (167), 355-364.
  • Anderson, K. C. Ve Leinhardt, G. (2002). Maps as Representations: Expert Novice Comparison of Projection Understanding. Cognition & Instruction, Vol. 20 (3).
  • Aslan, C.A. ve Gökkaya, A.K. (2004). Avrupa Birliği’nin Eğitim Politikalarının Sosyal Bilgiler Dersinin Genel Amaçlarına Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (3), 227-244.
  • Aydın, K. Ç. (2004). İnsan Hakları Açısından Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne Üyelik Sürecinin 2003 İlerleme Raporu Çerçevesinde Analizi. Uludağ Üniversitesi I. Ulusal Genç Bilim Adamları Sempozyumu- Değişen Dünyada Türkiye’nin Önemi, Bursa:Cilt II, 641-666.
  • Backler, A. ve Stoltman, J. (1986). The Nature of Geographic Literacy. Database: ERIC (12.6.2005)
  • Baştürk, M. ve Yücel, F. (2004). Eğitimde Yeni Yönelimler ve Öğretmen Adaylarının Kaliteli Eğitimden Beklentileri. XII.Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler, Gazi Üniversitesi (Cilt-I), 515-528.
  • Çalışkan, V. (2003). İlköğretim ve Ortaöğretimdeki Coğrafya Konuları ve Kitaplarındaki Sorunlar ve Öneriler. Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı Bildiriler, 135-139.
  • Demiralp, N. (2004). Coğrafya Öğretiminde Materyallerin Geliştirilmesi ve Kullanılması. XII.Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler, Gazi Üniversitesi (Cilt-IV), 2385-2404.
  • Dill, B. (1994). Teaching the Five Themes of Geography (A teacher Resource Book for Middle and Upper Grades. USA: Mc Graw Hill Chidren’s Publishing.
  • Girgin, M., Koca, H. ve Sever, R. (2003). Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Harita Seçimi. Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı Bildiriler, 318-324.
  • Gökçe, E. (2003). Gelişmiş Ülkelerde Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Uygulamaları. Eğitimde Yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi, Baskı: Tekışık Yayıncılık, 68-80.
  • Günel, K. (1994). Coğrafyanın Siyasal Gücü: İstanbul: Edebiyat Fakültesi Basımevi.
  • Hargreaves, A. (2001). Emotional Geographies of Teaching. Teachers College Record, Volume 103 (6), 1056-1080.
  • Herman, W., Hawkins, M., Barron, M. ve Berryman, C. (1988). World Place Location Skills of Elementary School Students. Journal of Educational Research, Vol. 81 (6), 374-376.
  • Herman, W., Hawkins, M. ve Berryman, C. (1985). World Place Location Skills of Elementary Pre- Service Teachers. Journal of Educational Research, Vol. 79 (1), 33-35.
  • Karabağ, S. (1998). Coğrafya Öğretiminde Anahtar Sorular ve Kavramlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 25-41.
  • Karabulut, E. (2003). İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumlarında Coğrafya Öğretim Programları. Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı Bildiriler, 39-42.
  • Karakılıç, H. (2004). Avrupa Birliği Üyeliği Sürecinde, Doğu ve Batı Arasındaki Türkiye. Uludağ Üniversitesi I. Ulusal Genç Bilim Adamları Sempozyumu- Değişen Dünyada Türkiye’nin Önemi, Cilt II, 729-750.
  • Keller, B. (2002). Afghanistan? Young Americans Can't Find It on Map, Survey Finds. Education Week, 22 (13). Database: Academic Search Premier
  • Key facts and figures about the European Union, European Commission Manuscript completed in February 2004 - 79 pp. - 22.2 x 26.2 cm, Catalogue number: NA-56-03-772-EN (http://europa.eu.int/comm/publications/booklets/eu_glance/44/en-1.pdf), p.5b
  • National Geographic (2002). “National Geographic Global Geographic Literacy Survey”. Prepared by RoperASW for:National Geographic Education Foundation, C510007671.
  • Özey, R. (2001). Dünya ve Ülkeler Coğrafyası (4.Baskı). İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Öztürk, M. (2005). Küreselleşen ve Yerelleşen Dünyada Coğrafya Öğretmen Eğitimi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongre Kitabı, Cilt 2, 262-266.
  • Şahin, S. (2004). Coğrafya Öğretiminde Beş Temel Konu. XII.Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler, Cilt-IV, 2361-2384.
  • Uçtu, R. ve Yapar, S. (2004). AB’ye Üyelik Sürecinde Türk Tarımının AB’ye Entegrasyonu ve Türk Tarım Politikalarında Değişim Eğilimleri. Uludağ Üniversitesi I. Ulusal Genç Bilim Adamları Sempozyumu- Değişen Dünyada Türkiye’nin Önemi, Cilt I, 219-236.
  • Verdi, M. P. ve Kulhavy, R. W. (2002). Learning with Maps and Texts: An Overview. Educational Psychology Review, 14 (1), 27-46.
  • Vuran, S. ve Yücesoy, Ş. (2004). Türkiye’de Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Hizmetlerin Yasal Yapılanmasında Avrupa Birliği’ne Uyum Çabalarının Yansımaları. XII.Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler, Cilt-IV, 2899-2920.

Elementary Pre-Service Teachers’ Map Location Skills of European Union States

Year 2006, Volume: 5 Issue: 2, 24 - 34, 26.06.2006

Abstract

The purpose of the study was to ascertain the ability of elementary pre-service
teachers’ map location skills of European Union member and candidate states. Besides, the effect of
countries geography course on the location skills of EU states on political maps was also
investigated. In the assessment tool, the names of 28 countries including both EU members and
candidates were given and through the statements in the instruction the participants were asked to
locate these countries on the map. The same assessment tool was used both for pre-test and post-test.
The SPSS program was used for the processes of computation and analysis of the data. As a result, it
was found that the success of elementary pre-service teachers on locating the EU states was 41% in
pre-test; whereas it increased to 63,1% in the post-test and that the countries geography course had a
positive effect on elementary pre-service teachers’ map location skills of EU states. 

References

  • Adıgüzel, A. (2005). Avrupa Biriliği’ne Uyum Sürecinde Öğretmen Niteliklerinde Yeni Bir Boyut: Bilgi Okuryazarlığı. Milli Eğitim Dergisi, Özel Sayı: AB Sürecinde Eğitim, 33 (167), 355-364.
  • Anderson, K. C. Ve Leinhardt, G. (2002). Maps as Representations: Expert Novice Comparison of Projection Understanding. Cognition & Instruction, Vol. 20 (3).
  • Aslan, C.A. ve Gökkaya, A.K. (2004). Avrupa Birliği’nin Eğitim Politikalarının Sosyal Bilgiler Dersinin Genel Amaçlarına Etkisi. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 24 (3), 227-244.
  • Aydın, K. Ç. (2004). İnsan Hakları Açısından Türkiye’nin Avrupa Birliği’ne Üyelik Sürecinin 2003 İlerleme Raporu Çerçevesinde Analizi. Uludağ Üniversitesi I. Ulusal Genç Bilim Adamları Sempozyumu- Değişen Dünyada Türkiye’nin Önemi, Bursa:Cilt II, 641-666.
  • Backler, A. ve Stoltman, J. (1986). The Nature of Geographic Literacy. Database: ERIC (12.6.2005)
  • Baştürk, M. ve Yücel, F. (2004). Eğitimde Yeni Yönelimler ve Öğretmen Adaylarının Kaliteli Eğitimden Beklentileri. XII.Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler, Gazi Üniversitesi (Cilt-I), 515-528.
  • Çalışkan, V. (2003). İlköğretim ve Ortaöğretimdeki Coğrafya Konuları ve Kitaplarındaki Sorunlar ve Öneriler. Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı Bildiriler, 135-139.
  • Demiralp, N. (2004). Coğrafya Öğretiminde Materyallerin Geliştirilmesi ve Kullanılması. XII.Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler, Gazi Üniversitesi (Cilt-IV), 2385-2404.
  • Dill, B. (1994). Teaching the Five Themes of Geography (A teacher Resource Book for Middle and Upper Grades. USA: Mc Graw Hill Chidren’s Publishing.
  • Girgin, M., Koca, H. ve Sever, R. (2003). Ortaöğretim Coğrafya Derslerinde Harita Seçimi. Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı Bildiriler, 318-324.
  • Gökçe, E. (2003). Gelişmiş Ülkelerde Sınıf Öğretmeni Yetiştirme Uygulamaları. Eğitimde Yansımalar: VII Çağdaş Eğitim Sistemlerinde Öğretmen Yetiştirme Ulusal Sempozyumu, Cumhuriyet Üniversitesi, Baskı: Tekışık Yayıncılık, 68-80.
  • Günel, K. (1994). Coğrafyanın Siyasal Gücü: İstanbul: Edebiyat Fakültesi Basımevi.
  • Hargreaves, A. (2001). Emotional Geographies of Teaching. Teachers College Record, Volume 103 (6), 1056-1080.
  • Herman, W., Hawkins, M., Barron, M. ve Berryman, C. (1988). World Place Location Skills of Elementary School Students. Journal of Educational Research, Vol. 81 (6), 374-376.
  • Herman, W., Hawkins, M. ve Berryman, C. (1985). World Place Location Skills of Elementary Pre- Service Teachers. Journal of Educational Research, Vol. 79 (1), 33-35.
  • Karabağ, S. (1998). Coğrafya Öğretiminde Anahtar Sorular ve Kavramlar. Gazi Eğitim Fakültesi Dergisi, 18 (2), 25-41.
  • Karabulut, E. (2003). İlköğretim ve Ortaöğretim Kurumlarında Coğrafya Öğretim Programları. Türk Coğrafya Kurumu Coğrafya Kurultayı Bildiriler, 39-42.
  • Karakılıç, H. (2004). Avrupa Birliği Üyeliği Sürecinde, Doğu ve Batı Arasındaki Türkiye. Uludağ Üniversitesi I. Ulusal Genç Bilim Adamları Sempozyumu- Değişen Dünyada Türkiye’nin Önemi, Cilt II, 729-750.
  • Keller, B. (2002). Afghanistan? Young Americans Can't Find It on Map, Survey Finds. Education Week, 22 (13). Database: Academic Search Premier
  • Key facts and figures about the European Union, European Commission Manuscript completed in February 2004 - 79 pp. - 22.2 x 26.2 cm, Catalogue number: NA-56-03-772-EN (http://europa.eu.int/comm/publications/booklets/eu_glance/44/en-1.pdf), p.5b
  • National Geographic (2002). “National Geographic Global Geographic Literacy Survey”. Prepared by RoperASW for:National Geographic Education Foundation, C510007671.
  • Özey, R. (2001). Dünya ve Ülkeler Coğrafyası (4.Baskı). İstanbul: Aktif Yayınevi.
  • Öztürk, M. (2005). Küreselleşen ve Yerelleşen Dünyada Coğrafya Öğretmen Eğitimi. XIV. Ulusal Eğitim Bilimleri Kongre Kitabı, Cilt 2, 262-266.
  • Şahin, S. (2004). Coğrafya Öğretiminde Beş Temel Konu. XII.Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler, Cilt-IV, 2361-2384.
  • Uçtu, R. ve Yapar, S. (2004). AB’ye Üyelik Sürecinde Türk Tarımının AB’ye Entegrasyonu ve Türk Tarım Politikalarında Değişim Eğilimleri. Uludağ Üniversitesi I. Ulusal Genç Bilim Adamları Sempozyumu- Değişen Dünyada Türkiye’nin Önemi, Cilt I, 219-236.
  • Verdi, M. P. ve Kulhavy, R. W. (2002). Learning with Maps and Texts: An Overview. Educational Psychology Review, 14 (1), 27-46.
  • Vuran, S. ve Yücesoy, Ş. (2004). Türkiye’de Özel Gereksinimli Bireylere Yönelik Hizmetlerin Yasal Yapılanmasında Avrupa Birliği’ne Uyum Çabalarının Yansımaları. XII.Eğitim Bilimleri Kongresi Bildiriler, Cilt-IV, 2899-2920.
There are 27 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Seçil Alkış This is me

Publication Date June 26, 2006
Published in Issue Year 2006 Volume: 5 Issue: 2

Cite

APA Alkış, S. (2006). Sınıf Öğretmeni Adaylarının Avrupa Birliği Ülkelerini Haritada Konumlandırma Becerileri. İlköğretim Online, 5(2), 24-34.
AMA Alkış S. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Avrupa Birliği Ülkelerini Haritada Konumlandırma Becerileri. EEO. June 2006;5(2):24-34.
Chicago Alkış, Seçil. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Avrupa Birliği Ülkelerini Haritada Konumlandırma Becerileri”. İlköğretim Online 5, no. 2 (June 2006): 24-34.
EndNote Alkış S (June 1, 2006) Sınıf Öğretmeni Adaylarının Avrupa Birliği Ülkelerini Haritada Konumlandırma Becerileri. İlköğretim Online 5 2 24–34.
IEEE S. Alkış, “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Avrupa Birliği Ülkelerini Haritada Konumlandırma Becerileri”, EEO, vol. 5, no. 2, pp. 24–34, 2006.
ISNAD Alkış, Seçil. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Avrupa Birliği Ülkelerini Haritada Konumlandırma Becerileri”. İlköğretim Online 5/2 (June 2006), 24-34.
JAMA Alkış S. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Avrupa Birliği Ülkelerini Haritada Konumlandırma Becerileri. EEO. 2006;5:24–34.
MLA Alkış, Seçil. “Sınıf Öğretmeni Adaylarının Avrupa Birliği Ülkelerini Haritada Konumlandırma Becerileri”. İlköğretim Online, vol. 5, no. 2, 2006, pp. 24-34.
Vancouver Alkış S. Sınıf Öğretmeni Adaylarının Avrupa Birliği Ülkelerini Haritada Konumlandırma Becerileri. EEO. 2006;5(2):24-3.