Bu araştırma, öğretmen adaylarının gelişim dosyasına dayalı değerlendirmeye ilişkin
görüşlerini belirlemek amacıyla yapılmıştır. Araştırma, Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesinden
150 öğretmen adayı ile gerçekleştirilmiştir. Araştırma verileri anket ile toplanmıştır. Anketten elde
edilen nicel verilerin çözümlenmesinde; yüzde ve ki kare testi, nitel verilerin çözümlenmesinde;
betimsel analiz tekniği kullanılmıştır. Araştırma sonucunda, öğretmen adayları gelişim dosyasına
dayalı değerlendirmenin nesnel, performans ölçen ve gerekli bir değerlendirme tekniği olduğunu,
bireysel ve mesleki gelişimlerine katkı sağladığını belirtmişlerdir. Ayrıca, öğretmen adayları bu
süreçte, en çok zamanlama sorunu yaşadıklarını, bu sürecin daha etkili yürütülebilmesi için
yönlendirmelerin daha etkili yapılması gerektiğini belirtmişlerdir.
The study aims to determine the opinions of teacher candidates as to the portfolio
assessment. The study group consists of 150 teacher candidates at Anadolu University, Faculty of
Education. Data were collected using a questionnaire, which were then analyzed with percentage,
chi square test. Qualitative data were analyzed using descriptive analysis technique. In conclusion,
teacher candidates have stated that portfolio is an objective, and vital assessment technique which
fairly measures performance. They have also stated that it contributes to their individual and
occupational developments. They are of the opinion that the biggest problem they face in portfolio
is timing and that they need orientation so that the evaluation process runs smoothly and
efficiently.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2006 |
Published in Issue | Year 2006 Volume: 5 Issue: 1 |