According to Piaget, knowledge is constructed when an individual interacts with his/her
own environment. Therefore, teachers’ role has changed from directly transmitting knowledge to
students towards designing a classroom environment in which students can interact with physical and
social environment. In this context, the structure of learning environment has changed. This study
aimed to observe middle school mathematics pre-service teachers’ perceptions about classroom
environment design models. Sample included eighty-nine pre-service teachers that were at the last year
of Elementary Mathematics Education program in 2002-2003 academic years. In this study,
mathematics pre-service teachers were asked to draw and explain classroom environments in their
mind. Data was categorized and analyzed. It was concluded that pre-service teachers mostly drew
teacher-centered classroom environment designs supported with different teaching materials and with
different seating organizations. Moreover, it was found out that they could not reflect on studentcentered
designs at expected levels.
Piaget’e göre bilgi bireyin çevresi ile aktif etkileşimi sonucunda kurulmaktadır. Bu süreçte
öğretmenin rolü, öğrencilere konuları doğrudan anlatmaktan öğrencilerin fiziksel ve sosyal çevresi ile
etkileşim içine girebileceği bir sınıf ortamı tasarlamaya doğru değişmiştir. Bu bağlamda öğrenme
ortamının yapısı değişmiştir. Bu çalışmanın amacı, ilköğretim matematik öğretmen adaylarının
zihinlerindeki sınıf ortamı tasarım modellerini belirlemektir. Örneklem, 2002-2003 akademik yılında
İlköğretim Matematik Öğretmenliği programının son sınıfında okuyan toplam 89 öğrenciden
oluşmaktadır. Çalışma kapsamında, öğretmen adaylarının zihinlerindeki sınıf ortam modellerini
çizmeleri ve bu çizimlerin gerekçesini açıklamaları istenmiştir. Elde edilen tasarımlar gruplandırılarak
değerlendirilmiştir. Öğretmen adaylarının, çoğunlukla oturma düzeni değiştirilmiş ve farklı öğretim
materyalleriyle desteklenen öğretmen merkezli sınıf ortamı tasarımı yaptıkları sonucuna ulaşılmıştır.
Bununla birlikte, adayların öğrenci merkezli tasarımları beklenen ölçüde çizimlerine yansıtmadıkları
belirlenmiştir
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | June 26, 2004 |
Published in Issue | Year 2004 Volume: 3 Issue: 1 |