This research aimed at developing an instrument to determine the anxiety levels of classroom teachers while teaching mathematics. The study group included 348 classroom teachers with experience levels of 1-10 years, 10-20 years and more than 20 yearsin Ankara, Gaziantep, and Şanlıurfa. The results revealed that the scale indicates a 3 factor- structure and a total of 23 items. The internal reliability of the instrument was found as .89. As a proof of the validity of the scale, medium and high level positive correlations were observed between the total scores obtained from the top and bottom of the scale and sub factors (r= .93, .57 and .76). Model's coherence indexes related to confirmatory factor analysis were as follows: X²/sd (389.72 / 224) = 1.74, RMSEA= 0.057, RMR= 0.062, GFI= 0.87, CFI= 0.95, NFI= 0.89, NNFI= 0.94 and AGFI= 0.84. Based on the results of the study, the 23-item Mathematics Teaching Anxiety Scale can be claimed as a valid and reliable scale.
Bu araştırmanın amacı, sınıf öğretmenlerinin matematik öğretimine yönelik kaygılarını belirlemeye ilişkin güvenilir ve geçerli bir ölçme aracı geliştirmektir. Araştırmanın çalışma grubunda, mesleki kıdemi 1-10 yıl, 10-20 yıl, 20 ve üstü yıl olacak şekilde Ankara, Gaziantep ve Şanlıurfa illerinde görev yapan toplam 348 sınıf öğretmeni yer almıştır. Verilerin analizinde açımlayıcı faktör analizi ile 3 faktörlü bir yapı ve toplam 23 maddeden oluşan bir ölçme aracı elde edilmiştir. Ölçeğin geneline ilişkin iç tutarlılık katsayısının .89 olduğu görülmüştür. Ölçeğin toplam puanları ile alt faktörler arasında korelasyon katsayısı sonucu orta ve yüksek düzeyde pozitif bir ilişki çıkmıştır (r= .93, .57 ve .76). Doğrulayıcı faktör analizine ilişkin iyilik uyum indeksleri, X²/sd (389.72 / 224) = 1.74, RMSEA= 0.057, RMR= 0.062, GFI= 0.87, CFI= 0.95, NFI= 0.89, NNFI= 0.94 ve AGFI= 0.84’dir. Tüm bu sonuçlar değerlendirildiğinde ölçeğin geçerli ve güvenilir sonuçlar verdiği söylenebilir.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 3, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 13 Issue: 4 |