This research was carried out to examine the place of the concept of violence in schools as one of the major problems in social life and how the violence-related news reflects in a variety of newspapers. In this study, questions were searched for the answer about: how the news headlines containing violence in schools are given; how the definitions and notions used in school-related violent headlines are given; which pages the reports of violence are published in; how the pictures used in violent news in education are given; what types of violence take place in the news; the forms of psychological violence used in schools; the reasons of violence in schools; the status of the settlements which the violence in schools takes place; which tools are used during the violence in schools; the gender ratios of individuals who are subject to reports about violence in school, the distribution of perpetrators according to the ages. According to the results of the study, between the years of 1998 and 2004, the harassment cases in schools increased from 5.97% to 9.15%; Stabbing incidents in schools increased from 1.49% to 4.23% ; the news about the drug events that took place in press as a source of violence in schools increased from 4.48% to 10.56%. In the news published in newspapers, among the reasons of violence in schools, while the attitude of the teachers took the first place in 1998, the attitudes of the parents and the socio-economic problems took the first place in 2004.
Bu araştırma toplumsal yaşamın önemli sorunlarından birisi olan şiddetin okullardaki yerini ve şiddet ile ilintili haberlerin çeşitli gazetelere nasıl yansıdığını incelemek amacıyla yapılmıştır. Bu çalışmada, okullarda şiddet içeren haber başlıklarının nasıl verildiği, okullar ile ilgili şiddet içeren haberlerin başlıklarında kullanılan kavram ve tanımlamaların nasıl verildiği, şiddet haberlerinin yayınlandıkları sayfanın hangisi olduğu, eğitimde şiddet haberlerinin içeriklerinde kullanılan fotoğrafların nasıl verildiği, haberlerde yer alan şiddet türlerinin ne olduğu, okullarda uygulanan psikolojik şiddetin biçimlerinin ne olduğu, okullardaki şiddetin nedenleri, okullarda şiddet uygulanırken kullanılan araçların ne olduğu, okulda şiddet haberlerine konu olan bireylerin cinsiyet oranları, şiddet uygulayanların yaşlarına göre dağılımının ne olduğuna ilişkin sorulara yanıt aranmıştır. Araştırma sonuçlarına göre 1998 ile 2004 yılları arasında okullarda taciz olayları % 5,97’den % 9,15’e çıkmıştır. Okullardaki bıçaklama olayları % 1,49’dan % 4, 23’e çıkmıştır. Okullardaki şiddetin kaynağı olarak basında yer alan uyuşturucu olayları ile ilgili haberler % 4,48 den % 10,56’ya yükselmiştir. Gazetelerde yayınlanan haberlerde okullardaki şiddetin nedenleri arasında 1998’ de Öğretmenlerin tutumu 1. Sırada yer alırken, 2004’te velilerin tutumları ve sosyo-ekonomik sorunlar birinci sırada yer almaktadır.
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 3, 2014 |
Published in Issue | Year 2014 Volume: 13 Issue: 4 |