In this study, the relationship between pre-service teachers’ cultural intelligence and their attitude toward multi-cultural education has been investigated. Sample of the study consisted of 485 pre-service teachers, studying at Hacettepe University during 2013-2014 academic years. “Cultural Intelligence Scale” was used for measuring pre-service teachers’ cultural intelligence level, whereas “Attitude Scale towards Multicultural Education for Pre-service Teachers” was used to determine their attitude towards multicultural education. Data were analyzed by multiple correlation (Pearson Correlation Coefficient), Factorial ANOVA and hierarchical regression techniques in addition to descriptive statistics such as arithmetic mean, standard deviation and percentiles. Findings of the study showed that the mean scores of attitude toward multi-cultural education and cultural intelligence are relatively high. It has been found that there is a significant, positive and moderate relationship between cultural intelligence and attitude toward multi-cultural education. In addition, it has been found that gender, settlement and gender-settlement combination create significant differences on the standardized attitude scores toward multi-cultural education. Moreover, it has been seen that demographic variables and three dimensions of cultural intelligence (metacognition, motivation and behavior) are significant predictors of the attitude toward multi-cultural education. As the result of the study, it has been concluded that cultural intelligence plays an important role on the attitude toward multi-cultural education
Bu çalışmada öğretmen adaylarının kültürel zekâları ile çok kültürlü eğitime yönelik tutumları arasındaki ilişkiler sorgulanmıştır. Çalışma grubu, 2013-2014 öğretim yılında Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi’nde öğrenimine devam eden 485 aday öğretmenden oluşturulmuştur. Aday öğretmenlerin kültürel zekalarını ölçmek üzere, ‘Kültürel Zekâ Ölçeği’, çok kültürlü eğitime yönelik tutumların belirlenebilmesi için ise, ‘Öğretmen Adayları İçin Çok Kültürlü Eğitime Yönelik Tutum Ölçeği’ kullanılmıştır. Verilerin analizinde aritmetik ortalama, standart sapma ve yüzdelik değer gibi betimsel istatistiklerin yanında, çoklu korelasyon (Pearson Korelasyon Katsayısı), Faktöriyel ANCOVA ve hiyerarşik regresyon teknikleri kullanılmıştır. Araştırma bulguları, çok kültürlü eğitime yönelik tutum ve kültürel zekaya ait ortalamalarının görece yüksek olduğunu göstermiştir. Kültürel zekâ ile çok kültürlü eğitime olan tutum arasında anlamlı, pozitif ve orta düzeyde bir ilişki olduğu saptanmıştır. Cinsiyet, yerleşim birimi ve cinsiyet yerleşim birimi ortak etkisinin, kültürel zekâya göre standartlaştırılmış çok kültürlü eğitime yönelik tutum puanları üzerinde anlamlı bir fark yarattığı görülmüştür. Ayrıca demografik değişkenler ile kültürel zekaya ait üç boyutun (üst biliş, motivasyon ve davranış) çok kültürlü eğitime yönelik tutumun anlamlı yordayıcıları olduğu saptanmıştır. Çalışmanın sonuncunda kültürel zekanın, çok kültürlü eğitime yönelik tutum üzerinde önemli bir rol oynadığı genel sonucuna ulaşılmıştır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | November 6, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 4 |