Bu araştırma okullarda ve eğitim kurumlarında görev yapan yöneticilerin örgüt kültürü algılarını ve bu algıların bazı okul ile ilgili ve demografik değişkenlere göre farklılık gösterip göstermediğini belirlemeyi amaçlamaktadır. Betimsel tarama modelinde olan araştırma 2011-2012 eğitim öğretim yılında Burdur İl Milli Eğitim Müdürlüğü'ne bağlı bulunan resmi ilköğretim, ortaöğretim okullarında ve diğer resmi eğitim kurumlarında görev yapan 382 okul yöneticisi ile gerçekleştirilmiştir. Araştırmanın sonuçları incelendiğinde okul yöneticilerinin geleneksel örgüt kültürünü orta düzeyde; çağdaş örgüt kültürünü ise yüksek düzeyde algıladığı görülmüştür. Okul yöneticilerinin geleneksel ve çağdaş örgüt kültürü algılarının cinsiyet ve kıdem değişkenlerine göre anlamlı farklılık göstermediği ortaya çıkmıştır. Ancak çalıştıkları okul türü, yöneticilik türü, branş, eğitim durumu, aynı okulda çalışma süresi ve okulun bulunduğu yerleşim yeri değişkenlerine göre yöneticilerinin örgüt kültürü algılarında istatistiksel olarak anlamlı farklılıklar bulunmuştur.
This research aimed to determine the opinion of organizational culture and whether they differed according to some school and demographic variable. This descriptive survey research was carried out in the 2011-2012 academic year, with 382 school administrators who were working in public elementary, secondary schools and other public education institutions in Burdur province. Research data was collected by "Personal Information Form" and “Organizational Culture Scale" which was developed by İpek (1999). As the result of this research, administrators’ opinion about traditional organizational culture was at average level, on the other hand their opinion about contemporary culture was high level. In addition, it was revealed that school administrators’ opinion about traditional and contemporary organizational culture were not significantly different according to gender and seniority. However, school administrators’opinion about traditional and contemporary organizational culture were different as statistically significant according to school administrators’ school type ,who were working at being school principal or vise principal, branch, education background, working duration in the same school, and school is in the city, country or village
School administrator organizational culture contemporary organizational culture traditional organizational culture
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | March 31, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 4 |