The purpose of the present study is to investigate the effects of Turkish I: Written Expression and Turkish II: Spoken Expression and Effective Communication courses taken by pre-service teachers from the Department of Classroom Teacher Education on their communication skills. The universe of the study consists of the first-year and fourth-year students from the Department of Classroom Teacher Education at the Education Faculty of a university from Anatolia in 2012-2013 academic year. The data of the study were collected through the Communication Skills Inventory developed by Ersanlı and Balcı (1998). At the end of the study, it was found that while the total score of the participants' communication skills did not change depending on gender and grade level as a result of the current application, statistical significant change based on family attitude was observed. Moreover, as a result of the current application, significant increase was found in communication skill levels of the participants
Bu araştırmanın amacı, Sınıf Öğretmenliği Anabilim Dalı öğrencilerinin öğretim programında yer alan Türkçe I: Yazılı Anlatım ve Türkçe II: Sözlü Anlatım ile Etkili İletişim derslerinin iletişim becerilerine etkisinin olup olmadığını incelemektir. Araştırmanın çalışma evrenini 2012-2013 akademik yılında, orta Anadolu’da bir üniversitesinin Eğitim Fakültesi İlköğretim Bölümü Sınıf Öğretmenliği programının birinci ve dördüncü sınıfına devam eden öğrencileri oluşturmaktadır. Araştırmaya ilişkin veriler Ersanlı ve Balcı (1998) tarafından geliştirilen İletişim Becerileri Envanteri ile elde edilmiştir. Araştırma sonucuna göre, Yazılı ve Sözlü Anlatım ile Etkili İletişim derslerini almadan önce ve aldıktan sonra sınıf öğretmeni adaylarının iletişim becerileri toplam puanları; cinsiyetlerine ve sınıf düzeylerine göre değişmezken aile tutumuna göre istatistiksel olarak farklılaştığı saptanmıştır. Yine ilgili dersler sonrasında öğrencilerin iletişim beceri düzeylerinde anlamlı bir yükselme olduğu da belirlemeler arasındadır.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | October 6, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Volume: 14 Issue: 4 |