Kısa film Nora, film endüstrisindeki cinsiyet rollerinin dikkat çekici bir örneğidir. Bu makale, Nora ile kocası Torvald arasındaki ilişkiyi yapısökümcü bir yaklaşımla analiz ederek kısa filmde yer alan cinsiyet kaynaklı unsurları analiz etmeye çalışmaktadır. Bu analiz, karakterlerin özelliklerine ve dinamiklerine bakarak toplumda kadın ve erkeklere verilen rolleri ortaya çıkarmaya çalışmaktadır. Ayrıca bu analiz, medya ve okuryazarlık öğrencilerine eleştirel bir film üzerinde farklı bir bakış açısıyla çalışma şansı verecektir. Nora Bir Bebek Evi, Henrik Ibsen tarafından yazılan üç oyunluk bir oyundur ve ataerkil bir toplumdaki kadın rolleri ve modern dünyadaki parasal konular gibi bir dizi konuyu kapsar.
The short movie Nora is a remarkable example of the gender roles in the film industry. This paper attempts to analyse gender-induced elements resided in the short-movie by analysing the relationship between Nora and her husband, Torvald from a deconstructivist approach. This analysis tries to figure out the roles endowed to women and men in the society by looking at characters’ features and dynamics. Additionally, this analysis will give a chance to media & literacy students to work on a critical movie from a different perspective. Nora A Doll’s House is a three-play act written by Henrik Ibsen and it covers a number of topics such as women roles in a patriarchal society and monetary issues about the modern world.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Documentary Film - Political Cinema, Movie Review |
| Journal Section | Art and Literature |
| Authors | |
| Submission Date | October 5, 2024 |
| Acceptance Date | November 25, 2024 |
| Publication Date | November 29, 2024 |
| Published in Issue | Year 2024 Volume: 1 Issue: 2 |
Open Access Policy
The journal operates under the principle of open access. From the date of publication, all articles are freely and fully accessible on the journal’s website without any restrictions or delays.