Technological developments and the increase in demand have increased the amount of container transportation in ports. This increase has highlighted the importance of effective management of ports. Determining the temporary or permanent storage location of the transported products in the ports according to an appropriate plan is of vital importance in terms of the healthy functioning of the whole process. In our study, a new heuristic method was developed for the solution of this problem and explained in the study and compared with randomly generated solutions. In the problem addressed in the study, performance is measured by the number of displacement (handling) of the containers in the collection of the containers. It is desired that the number of displacements is low or not at all. The smaller the number of displacements of the method, the better its performance. In the study, 3 different storage space volumes were taken into account. These are 24 (small), 48 (medium) and 80 (large) unit container storage volumes, respectively. Each storage area has been analyzed in 3 different incoming containers. In the storage area with 24 unit container volume, there are 10, 18 and 24 incoming containers, respectively. In the storage area with 48 unit container volume, there are 20, 36 and 48 incoming containers. Finally, there are 40, 60 and 80 incoming containers, respectively, in the storage area with a volume of 80 units. Thus, 9 different groups of data were examined and 50 repetitions were made in each group. A total of 450 different experiments were conducted and 450 different results were obtained. The proposed heuristic method has found optimum results with 0 displacement in 255 (56.67%) of the 450 experimental data. In the remaining 195 experimental data, a minimum of 1, a maximum of 40 displacements occurred. The proposed heuristic method solved 450 experimental data with a total of 1725 displacements. In the random solution, a solution was obtained with a total of 16622 displacements in 450 experiments.
Teknolojik gelişmeler ve talep artışı limanlarda yapılan konteyner taşımacılığı miktarını artırmıştır. Bu artış limanların etkin yönetiminin önemini belirginleştirmiştir. Taşınan ürünlerin limanlarda uygun bir plana göre geçici veya kalıcı olarak depolama yeri belirleme bütün sürecin sağlıklı bir şekilde işleyebilmesi açısından hayati bir öneme sahiptir. Çalışmamızda, bu problemin çözümü için yeni bir sezgisel yöntem geliştirilmiş ve çalışma içerisinde açıklanmıştır ve rastgele oluşturulan çözümler ile karşılaştırılmıştır. Çalışmada ele alınan problemde performans, konteynerlerin toplanmasında konteynerlerin yer değiştirme (elleçleme) sayısı ile ölçülür. Yer değiştirme sayısının az veya hiç olmaması istenir. Yöntemin yer değiştirme sayısı ne kadar az ise performansı o kadar iyidir. Çalışmada, 3 farklı depolama alanı hacmi dikkate alınmıştır. Bunlar sırasıyla, 24 ,48 ve 80 birim konteyner depolama alanı hacimleridir. Her bir depolama alanı hacmi kendi içerisinde 3 farklı gelen konteyner sayısında incelenmiştir. 24 birim konteyner hacme sahip depolama alanında sırasıyla 10, 18 ve 24 adet gelen konteyner vardır. 48 birim konteyner hacme sahip depolama alanında sırasıyla 20, 36 ve 48 adet gelen konteyner vardır. Son olarak 80 birim konteyner hacme sahip depolama alanında sırasıyla 40, 60 ve 80 adet gelen konteyner vardır. Böylece 9 farklı grup veri incelenmiştir ve her grupta 50 tekrar yapılmıştır. Toplam 450 farklı deney yapılmış ve 450 farklı sonuç elde edilmiştir. Önerilen sezgisel yöntem 450 deney verisinin 255’inde (%56.67) 0 yer değiştirme ile optimum sonuç bulmuştur. Geri kalan 195 deney verisinde minimum 1, maksimum 40 yer değiştirme gerçekleşmiştir. Önerilen sezgisel yöntem, 450 deney verisini toplam 1725 yer değiştirme ile çözmüştür. Rastgele çözümde ise 450 deneyde toplam 16622 adet yer değiştirme ile çözüm elde edilmiştir.
Deniz yolu taşımacılığı Konteyner taşımacılığı Depolama yeri belirleme problemi Sezgisel yöntem
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Engineering |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | December 31, 2020 |
Submission Date | November 7, 2020 |
Acceptance Date | November 23, 2020 |
Published in Issue | Year 2020 Volume: 1 Issue: 2 |