Bu çalışmada, trafik kazasında kusurlu hareketleri ile ölen kişinin desteğinden yararlananların karayolları motorlu araç zorunlu mali mesuliyet sigortasına başvurarak destekten yoksun kalma tazminatı talep edip edemeyeceği araştırılmıştır. Destekten yoksun kalma tazminatı esasen maddi ve dolaylı bir zarar türü olarak karşımıza çıkar. Bu yönüyle destekten yoksun kalma tazminatı desteğini yitiren kişilere, maruz kaldıkları zararı giderme imkânı veren hukuksal koruma yollarından biridir. Ancak ölenin tam trafik kazasında kusurlu olması halinde destekten yoksun kalanların bu tazminatı talep edip edemeyeceği hakkında doktrinde ve yüksek yargı kararlarında farklı ve çelişkili görüşler bulunmaktadır. Gelinen noktada, kast veya ağır ihmali nedeniyle sürücünün tam kusurlu olduğu trafik kazalarında destek görenlerin destekten yoksun kalma tazminatından yararlanmaları mümkün gözükmemektedir. Ancak iki tarafından da belli oranlarda kusurlu olduğunun anlaşıldığı kazalarda ölenin kusur derecesi destekten yoksun kalma tazminatı açısından indirim sebebi olarak görülmektedir.
In this study, it was investigated whether those who benefited from the support of the person who died in a traffic accident due to their faulty actions could apply for the motor vehicle compulsory liability insurance and claim compensation for deprivation of support. Compensation for deprivation of support is essentially a type of material and indirect damage. In this respect, compensation for deprivation of support is one of the ways of legal protection that gives people who lost their support the opportunity to compensate for the damage they have suffered. However, there are different and contradictory opinions in the doctrine and high judicial decisions about whether the person who is deprived of support can claim this compensation if the deceased is at fault in the traffic accident. At this point, it does not seem possible for those who receive support in traffic accidents where the driver is at fault due to intent or gross negligence, to benefit from compensation for lack of support. But, in accidents where both parties are found to be defective to a certain extent, the degree of fault of the deceased is seen as a reason for reduction in terms of compensation for deprivation of support.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | V. 6 I. 11 Research Articles |
Authors | |
Publication Date | September 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 11 |