Covid-19’un toplum sağlığı için ciddi risk oluşturması üzerine Milli Eğitim Bakanlığı’nı 16 Mart 2020 tarihinde eğitim-öğretim faaliyetlerine ara verilmesine, 23 Mart 2020’den itibaren ise eğitim-öğretim faaliyetleri uzaktan eğitim yoluyla sürdürülmesine karar vermiştir. 2019-2020 bahar ve 2020-2021 güz dönemi eğitim-öğretim yılı uzaktan eğitim yoluyla tamamlanmıştır. Uzaktan eğitime geçilmesi örgün eğitim modeli esas alınarak yapılmış olan özel okul sözleşmelerinden doğan borçları ve taraflar arasındaki menfaat dengesini önemli ölçüde etkilemiştir. Uzaktan eğitim modeli özel okul sözleşmelerinden doğan borçların bir kısmının imkânsız hale gelmesine, bir kısmının ise alınan hizmetin kapsamının daralmasına sebep olmuştur. Bu çalışmada Covid-19 sebebiyle alınan önlemlerin özel okul sözleşmelerine etkisi incelenmiş, bozulan edim dengesinin hangi hukukî sebebe dayalı olarak düzeltilebileceği üzerinde durulmuştur.
After Covid-19 poses a serious risk to public health, The Ministry of National Education has decided to suspend the educational activities on 16th March 2020 and after 23rd March 2020, it was decided to continue educational activities through distance education. The Academic Year of 2020-2021 Fall Semester and 2020-2021 Spring Semester has been completed through distance education. The transition to distance education has significantly affecteddebts arising from private school contracts based on the formal education model and the balance of interests between the parties. The distance education model has caused some of the debts arising from private school contracts to become impossible, and some to narrow the scope of the service received. In this study, the impact of measures taken due to Covid-19on contractswith private schools was examined and it has been focused that the balance of impaired performance can be correctedbased on what legal reason.
Private school agreements force majeure impossibility of performance liability for defective service
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context |
Journal Section | V. 6 I. 10 Research Articles |
Authors | |
Publication Date | March 30, 2021 |
Published in Issue | Year 2021 Volume: 6 Issue: 10 |