Administrative acts sometimes emerge as a reflection of the intention of the competent administrative authority or body to influence a large number of persons. For example, it is possible to clearly see this intention in general regulatory acts or acts characterised as “general decisions”. In addition, it is not always possible to state that even administrative acts of an individual nature have an effect only on a single person who is the direct addressee of the act. Recommendation No. R (87) 16 of the Committee of Ministers of the Council of Europe to Member States on Administrative Procedures Affecting a Large Number of Persons analyses the participation of the persons concerned in administrative procedures under three different categories and includes provisions on the exercise of the right through a representative. The Recommendation does not mention the relationship between participation and the right to be heard in administrative procedures. However, first of all, it should be noted that the right to be heard should be granted to those who are likely to be subjected to an “individualisable” adverse effect due to administrative action. Although this right may seem to provide a limited opportunity for participation, it actually constitutes the most intensive form of participation in the administrative procedure. Other interested parties who are likely to be affected in some way by the planned administrative action should benefit from different participation instruments. These instruments do not aim to provide the interested parties with as intensive protection as the right to be heard in the process of the procedure. Rather, they have the function of consultation or persuasion.
Administrative procedure administrative proceedings affecting a large number of persons participation right to be heard representation.
İdari işlemler, bazen yetkili idari makam ya da organın çok sayıda kişiyi etkileme iradesinin yansıması olarak ortaya çıkar. Örneğin genel düzenleyici işlemler ya da “genel karar” olarak nitelenen işlemlerde bu iradeyi açıkça görmek mümkündür. Bunun yanı sıra, bireysel nitelikteki idari işlemlerin dahi yalnızca işlemin doğrudan muhatabı olan tek bir kişi üzerinde etki doğurduğunu ifade etmek her zaman mümkün değildir. Avrupa Konseyi Bakanlar Komitesinin “Çok Sayıda Kişiyi Etkileyen İdari Usuller Hakkında Üye Devletlere Yönelik R (87) 16 Sayılı Tavsiye Kararı, çalışmamızın konusunu oluşturan işlemlerde ilgililerin katılımını üç farklı kategori altında ele almış ve hakkın temsilci vasıtasıyla kullanılmasına ilişkin hükümlere de yer vermiştir. Tavsiye Kararı’nda idari usulde katılım – dinlenilme hakkı ilişkisinden söz edilmemiştir. Fakat her şeyden önce belirtmek gerekir ki; idari işlem nedeniyle “bireyselleştirilebilir” bir olumsuz etkiye maruz kalma ihtimali olanlara dinlenilme hakkı tanınmalıdır. Bu hak, her ne kadar sınırlı bir katılım olanağı tanıyor gözükse de; esasında idari usule katılımın en yoğun biçimini oluşturmaktadır. Tesis edilmesi planlanan idari işlemden bir şekilde etkilenme ihtimali olan diğer ilgililerin ise farklı katılım araçlarından yararlandırılması gerekir. Bu araçlar, ilgililere işlemin meydana gelmesi sürecinde dinlenilme hakkı kadar yoğun bir koruma sağlamayı hedeflemez. Bunlar daha ziyade istişare ya da ikna işlevine sahiptir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Law in Context (Other) |
Journal Section | Public Law |
Authors | |
Publication Date | December 25, 2023 |
Published in Issue | Year 2023 Volume: 10 Issue: 2 |