XIX yüzyılın sonu XX yüzyılın başlarında Nahçıvan'da halk okulları adı altında kurulan köy okulları da oluşmaya başlamıştır. Aynı dönemde Nahçıvan bölgesinde laik eğitimin yaygınlaşmasında halk köy okulları büyük rol oynamıştır. Bu amaçtan makalede XIX yüzyılın sonu XX yüzyılın başlarında Nahçıvan'da maarifin gelişiminde halk köy okullarının rolü öğrenilmiştir. Saptanmıştır ki, XIX yüzyılın sonu XX yüzyılın başlarında gelişmekte olan yeni kültürün karakteristik özelliklerinden biri Nahçıvan bölgesinde eğitimci hareketin kuvvetlenmesi olmuştur. Nahçıvan'da başka alanlarda sosyo-ekonomik, sosyopolitik ve kültürel olduğu gibi, halk maarifi alanında da ciddi gelişme dönemi başlamıştır. Eğitimin kapsamı önemli ölçüde genişlemiştir. Not edilim ki, Nahçıvan'da halk köy okullarının oluşması ve gelişmesi özellikle yerel halkın çabası sonucunda şekillenmiştir. Dolayısıyla değilse çocuklarının maariflenmesine koşan veliler buna sadece kendi aralarında topladıkları küçük bağışlar vasıtasıyla elde etmişlerdir. Halk köy okullarının öğretmenleri kendi aralarında topladıkları küçük malzemelerin hesabına fakir çocukları elbise ve okul malzemeleri ile temin etmişlerdir
At the beginning of the XIX century in the end of the XIX century village schools in Nakhchivan were established under the name of public schools. In the same period, the public schools played a major role in the spread of secular education in the Nakhchivan region. To this end, the role of the public village schools in the development of the maarif in Nakhchivan was learned at the beginning of the XX th century after the end of the XIX century. It has been found that one of the characteristic features of the new cultures developing in the beginning of the XIX century and early in the XX century has been the strengthening of the educational movement in the Nakhchivan region. As Nakhchivan is in other areas socio-economic, sociopolitical and cultural , there is also a period of serious development in the field of public affairs. The scope of education has expanded considerably. I note that the formation and development of public village schools in Nakhchivan has been shaped especially by the efforts of the local people. So, if not, the children and the children who have gone to the education of their children have obtained it only through the small donations they have collected among themselves. Teachers of public village schools have provided poor children with clothes and school supplies for the small items they collect among themselves
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | January 1, 2018 |
Published in Issue | Year 2018 Volume: 3 Issue: 1 |