Bu deneysel çalışmada kariyer modellerinden Bilişsel Bilgi İşleme yaklaşımı temel alınarak geliştirilen kariyer danışmanlığı programının sekizinci sınıf öğrencilerinin karar verme becerilerine etkisinin incelenmesi amaçlanmıştır. Çalışma grubu, deney grubunda 14 8 kız, 6 erkek , kontrol grubunda 14 4 kız, 10 erkek öğrenci olmak üzere 28 öğrenciden oluşmaktadır. Katılımcılar Ankara ilinde bir ortaokulda öğrenim gören sekizinci sınıf öğrencileridir. Ölçümler için Mesleki Karar Envanteri kullanılmıştır. Envanter 30 maddeden oluşmaktadır. Araştırmada 2x2 faktörlü ve tekrarlı ölçümler deseni kullanılmıştır. Araştırma deney ve kontrol gruplu ön-test, son-test uygulamayı içermektedir. Kontrol grubu ile herhangi bir çalışma yapılmamıştır. Araştırmada deneysel etkiyi ölçme amacıyla tekrarlı ölçüm ANOVA yapılmıştır. Analiz sonucunda deney ve kontrol grupları arasında Mesleki Karar Envanteri ön-test ve son-test puan ortalamalarında anlamlı farklılık bulunmuştur. Bu bulguya göre grupla kariyer danışmanlığı programına katılan deney grubu öğrencilerinin kariyer kararsızlık düzeylerinde istatistiksel olarak anlamlı bir azalma olduğu saptanmıştır. Araştırmada sınanan Bilişsel Bilgiyi İşleme yaklaşımına dayalı kariyer danışmanlığı programının sekizinci sınıf öğrencilerinin mesleki karar verme düzeylerini artırmada etkili olduğu belirlenmiştir
This experimental study aimed to examine the effect of career counselling program developed on the basis of Cognitive Information Processing approach on decision making skills of eighth grade students. The study group consisted of 28 students. 14 students 8 girls, 6 boys in experimental group and 14 students 14 girls, 10 boys in control group. The participants were eighth grade students from an elementary school in Ankara. The vocational decision making program based on the Cognitive Information Processing approach was applied as the treatment to experimental group. To investigate the effectiveness of the treatment the Vocational Decision Inventory was utilized as a measurement tool. This study adopts a “pre-test/post-test” experimental design with a control group. Repeated measures ANOVA test was performed to measure the effect of intervention on experimental group. As a result of the analysis, it was found that the experimental group participating in the career counselling program resulted in a statistically significant decrease in the participating students’ level of career uncertainty. Therefore, it is concluded that the vocational decision making program based on the Cognitive Information Processing approach is effective in increasing the level of vocational decision making of the eighth grade students
Primary Language | English |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | November 1, 2017 |
Published in Issue | Year 2017 Volume: 2 Issue: 2 |