BibTex RIS Cite

EFFECT OF PRIMARY EDUCATION ON CREATIVE THINKING SKILLS

Year 2015, Issue: 4, 358 - 367, 01.06.2015

Abstract

Acquire basic skills in the educational environment can be transferred to all areas and they are important
skills for people gain the skills and success in different areas. Creative thinking skills are innate skills and
its level can be upgraded with effective training. In this regard, parents and teachers’ task is to reveal the
level of creativity of children and to develop their creative thinking skills by supporting activities since
smaller age. Because creativity is effective in the social life and work life. Especially gaining creative
thinking skills in the primary school that given the basic training, it will significantly affect the lives of
individuals.
The purpose of this research is to ascertain the impact of elementary education on creative thinking skills.
For this purpose, it compares the level of creativity of students at 1st, 2nd, 3rd and 4th grade. Survey
model of quantitative research methods were used in the research. In research, it has been working with
157 students at 1st, 2nd, 3rd and 4th grade in 2 schools located in Bartin. Creative thinking skills of
students is measured Torrance Creative Thinking Scale verbal Form. The data obtained were analyzed
through non-parametric statistical techniques and tabulated.

References

  • Akdoğan, E. (1992). İlkokul İkinci Sınıfa Devam Eden Çocukların Yaratıcılık Düzeyleri İle Ailelerin Sosyo-Ekonomik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aktamış, H. ve Can, B.T. (2007). Fen Öğretmen Adaylarının Yaratıcılık İnançları, E-Journal of New World Sciences Academy, 2 (4), 484-499.
  • Aral, N. (1990). Alt ve Üst Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Dokuz Yaş Grubu Kız ve Erkek Çocukların Yaratıcılıklarını Etkileyen Bazı Faktörler Üzerinde Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslan, E., Aktan, E. ve Kamaraj, I. (1997). Anaokulu Eğitiminin Yaratıcılık ve Yaratıcı Problem Çözme Becerisi Üzerindeki Etkisi. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 37-48.
  • Atkıncı, H. (2001). İlköğretim Birinci Kademe Eğitim Programlarının Yaratıcı Düşünmenin Gelişmesine Etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bal, B. (2014). Türkçe Dersi Öğretim Programında Yaratıcı Düşünme. Turkish Studies, 9(9), 247-257.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Erol Ofset.
  • Davaslıgil, Ü. (1994). Anksiyete Düzeyi ve Aile Tutumlarının Yaratıcı Düşünmeye Olan Etkileri, Prof. Dr. Nazım Terzioğlu Basım Atölyesi, İstanbul.
  • Erdoğan, T. (2014). İlkokul 1-4. Sınıflar Türkçe Dersi Öğrenci Çalışma Kitaplarındaki Etkinliklerin Yaratıcı Düşünme Becerisi Açısından İncelenmesi ve Sınıf Öğretmenlerinin Bu Etkinliklere İlişkin Görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 25-58.
  • Freeland, S. H. ve Moran, J. (1987). Gender Effects in Preschool Childrens’ Creativity. U.S.: Oklahoma.
  • Gönen, M., Yıldız Çiçekler, C., Akyüz, E., Çelik Arslan, A. ve Baydemir, G. (2011). 5 Yaşındaki Çocukların Yaratıcılık Düzeylerinin İncelenmesi, E-Journal of New World Science Academy, 6(1), 1185-1195.
  • Hui, A. and Lau, S. (2006). Drama Education: A Touch of the Creative Mind and Communicative Expressive Ability of Elementary School Children in Hong Kong. Thinking Skills and Creativity, 1(1), 34-40.
  • Hui, A. ve Lau, S (2004). Drama Education: A Touch of The Creative Mind and Communicative Expressive Ability of Elementary School Children in Hong Kong. Thinking Skills and Creativity, 1 (1), April, 2006, 34-40.
  • Işık, A. D. (2010). Bilişim Teknolojileri Dersi İçin Oluşturmacı Yaklaşım Doğrultusunda Hazırlanan Öğrenme Paketinin Etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Işık, A.D. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Bireyler Yetiştirmede Görev ve Sorumlulukları. International Journal of Social Science. 6(6), 585-601. Doi number: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS1611.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koray, Ö. (2004). Fen Eğitiminde Yaratıcı Düşünmeye Dayalı Öğrenmenin Öğretmen Adaylarının Yaratıcılık Düzeylerine Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 10 (40), 580-599.
  • Mehrotra, J. ve Sawyers, J. (1989). Sociocultural İnfluences on Creativity of Preschoolers in India. USA: Virginia.
  • Ogurlu, Ü. (2014). Çocuklarda Zeka ve Yaratıcılık İlişkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (27), 337-348.
  • Ömeroğlu, E. (1986). Anaokuluna Giden Beş-Altı Yaşındaki Kız ve Erkek Çocuklarının Zeka ve Yaratıcılık Seviyeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Öncü, T., (2003), Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri Şekil Testi Aracılığıyla 12-14 Yaşları Arasındaki Çocukların Yaratıcılık Düzeylerinin Yaş ve Cinsiyete Göre Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 1 (43), 221-237.
  • Öztunç, M. (1999). Yaratıcı Düşünce Üzerinde Ailenin Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Razon, N. (1990). Yaratıcılığı Geliştirici Oyunla Eğitim. Çağdaş Eğitim, 213-221.
  • Rıza, E. T. (2004). Yaratıcılığı Geliştirme Teknikleri. (3. bs.). İzmir: Birleşik Matbaa.
  • Sungur, N. (1988). Yaratıcı Sorun Çözme Programının Etkililiği: EYT Öğrencilerine İlişkin Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Şahin, F. (2014). Yaratıcılık – Zekâ İlişkisi: Yeni Deliller. İlköğretim Online, 13 (4), 1516- 1530.
  • Tezci, E. (2002). Oluşturmacı Öğretim Tasarım Uygulamasının İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcılıklarına ve Başarılarına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yenilmez, K. ve Yolcu, B (2007). Öğretmen Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı. Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 95-105.
  • Yıldız, V., Özkal, N. ve Çetingöz, D. (2003). Okulöncesi Eğitimi Alan ve Almayan 7-8 Yaş Grubu Çocuklarda Yaratıcı Potansiyelinin Değerlendirmesi, Ejer, 13, 129-137.
  • Yılmaz, S. (1997). Erken Çocukluk Gelişiminde Anne Çocuk Eğitim Programının Çocuklarda Yaratıcılığa Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yontar Toğrol, A. (1999). Yaratıcı Düşünme Testi- Çizim Ürünü’nün Türk Örneklemlerinde Kullanımı. Eğitim ve Bilim, 23 (112), 45-51.
  • Yontar, A. (1993). İnsanda Yaratıcılığın Gelişimi. Yaratıcılık ve Eğitim içinde sayfa 15-29 (Ed. Ataman, A.). Türk Eğitim Derneği XVII. Eğitim Toplantısı, 25-26 Kasım 1993.

İLKOKUL EĞİTİMİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ

Year 2015, Issue: 4, 358 - 367, 01.06.2015

Abstract

Eğitim ortamında kazandıran temel beceriler her alana aktarılabilen, kişinin farklı alanlardaki becerileri de kazanmasında ve başarısında önemli olan becerilerdir. Temel beceriler arasında bulunan yaratıcı düşünme becerisi de doğuştan gelen bir beceri olmasının yanında etkili bir eğitim ile düzeyi yükseltilebilen bir beceridir. Bu bakımdan aileye ve öğretmenlere düşen görev daha küçük yaşlardan itibaren çocukların yaratıcılık düzeylerini ortaya çıkarmak, yaratıcı düşünmeyi destekleyici etkinliklerle onların yeteneklerini geliştirmektir. Çünkü yaratıcılık sosyal hayat ve iş hayatında da aktif şekilde etkilidir. Özellikle temel eğitimin verildiği ilkokul yıllarında yaratıcı düşünme becerisinin kazandırılması da bireylerin yaşamını önemli derecede etkileyecektir. Bu araştırmanın amacı ilkokul eğitiminin yaratıcı düşünme becerileri üzerindeki etkisini ortaya çıkarmaktır. Bu amaçla ilkokul 1, 2, 3 ve 4. Sınıflarda okuyan öğrencilerin yaratıcılık düzeyleri karşılaştırmıştır. Araştırmada nicel araştırma yöntemlerinden tarama modeli kullanılmıştır. Araştırmada Bartın ili genelinde bulunan 2 okulun 1, 2, 3 ve 4. sınıflarında okuyan 157 öğrenci ile çalışılmıştır. Öğrencilerin yaratıcı düşünme becerileri Torrance Yaratıcı Düşünme Ölçeği Sözel Formu ile ölçülmüştür. Elde edilen veriler nonparametrik istatistiki teknikler aracılığıyla analiz edilerek tablolaştırılmıştır.

References

  • Akdoğan, E. (1992). İlkokul İkinci Sınıfa Devam Eden Çocukların Yaratıcılık Düzeyleri İle Ailelerin Sosyo-Ekonomik Düzeyleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Aktamış, H. ve Can, B.T. (2007). Fen Öğretmen Adaylarının Yaratıcılık İnançları, E-Journal of New World Sciences Academy, 2 (4), 484-499.
  • Aral, N. (1990). Alt ve Üst Sosyo-Ekonomik Düzeydeki Dokuz Yaş Grubu Kız ve Erkek Çocukların Yaratıcılıklarını Etkileyen Bazı Faktörler Üzerinde Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi, Ankara Üniversitesi Fen Bilimleri Enstitüsü.
  • Arslan, E., Aktan, E. ve Kamaraj, I. (1997). Anaokulu Eğitiminin Yaratıcılık ve Yaratıcı Problem Çözme Becerisi Üzerindeki Etkisi. M. Ü. Atatürk Eğitim Fakültesi Eğitim Bilimleri Dergisi, 9, 37-48.
  • Atkıncı, H. (2001). İlköğretim Birinci Kademe Eğitim Programlarının Yaratıcı Düşünmenin Gelişmesine Etkileri. Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Bal, B. (2014). Türkçe Dersi Öğretim Programında Yaratıcı Düşünme. Turkish Studies, 9(9), 247-257.
  • Çepni, S. (2005). Araştırma ve Proje Çalışmalarına Giriş. Trabzon: Erol Ofset.
  • Davaslıgil, Ü. (1994). Anksiyete Düzeyi ve Aile Tutumlarının Yaratıcı Düşünmeye Olan Etkileri, Prof. Dr. Nazım Terzioğlu Basım Atölyesi, İstanbul.
  • Erdoğan, T. (2014). İlkokul 1-4. Sınıflar Türkçe Dersi Öğrenci Çalışma Kitaplarındaki Etkinliklerin Yaratıcı Düşünme Becerisi Açısından İncelenmesi ve Sınıf Öğretmenlerinin Bu Etkinliklere İlişkin Görüşleri. Dicle Üniversitesi Ziya Gökalp Eğitim Fakültesi Dergisi, 23, 25-58.
  • Freeland, S. H. ve Moran, J. (1987). Gender Effects in Preschool Childrens’ Creativity. U.S.: Oklahoma.
  • Gönen, M., Yıldız Çiçekler, C., Akyüz, E., Çelik Arslan, A. ve Baydemir, G. (2011). 5 Yaşındaki Çocukların Yaratıcılık Düzeylerinin İncelenmesi, E-Journal of New World Science Academy, 6(1), 1185-1195.
  • Hui, A. and Lau, S. (2006). Drama Education: A Touch of the Creative Mind and Communicative Expressive Ability of Elementary School Children in Hong Kong. Thinking Skills and Creativity, 1(1), 34-40.
  • Hui, A. ve Lau, S (2004). Drama Education: A Touch of The Creative Mind and Communicative Expressive Ability of Elementary School Children in Hong Kong. Thinking Skills and Creativity, 1 (1), April, 2006, 34-40.
  • Işık, A. D. (2010). Bilişim Teknolojileri Dersi İçin Oluşturmacı Yaklaşım Doğrultusunda Hazırlanan Öğrenme Paketinin Etkileri. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Eğitim Bilimleri Enstitüsü.
  • Işık, A.D. (2013). Sınıf Öğretmenlerinin Yaratıcı Bireyler Yetiştirmede Görev ve Sorumlulukları. International Journal of Social Science. 6(6), 585-601. Doi number: http://dx.doi.org/10.9761/JASSS1611.
  • Karasar, N. (2005). Bilimsel Araştırma Yöntemi. Ankara: Nobel Yayın Dağıtım.
  • Koray, Ö. (2004). Fen Eğitiminde Yaratıcı Düşünmeye Dayalı Öğrenmenin Öğretmen Adaylarının Yaratıcılık Düzeylerine Etkisi. Kuram ve Uygulamada Eğitim Yönetimi, 10 (40), 580-599.
  • Mehrotra, J. ve Sawyers, J. (1989). Sociocultural İnfluences on Creativity of Preschoolers in India. USA: Virginia.
  • Ogurlu, Ü. (2014). Çocuklarda Zeka ve Yaratıcılık İlişkisi. Mustafa Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Dergisi, 11 (27), 337-348.
  • Ömeroğlu, E. (1986). Anaokuluna Giden Beş-Altı Yaşındaki Kız ve Erkek Çocuklarının Zeka ve Yaratıcılık Seviyeleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi. Yayınlanmamış Bilim Uzmanlığı Tezi. Hacettepe Üniversitesi Sağlık Bilimleri Enstitüsü.
  • Öncü, T., (2003), Torrance Yaratıcı Düşünme Testleri Şekil Testi Aracılığıyla 12-14 Yaşları Arasındaki Çocukların Yaratıcılık Düzeylerinin Yaş ve Cinsiyete Göre Karşılaştırılması. Ankara Üniversitesi Dil ve Tarih Coğrafya Fakültesi Dergisi, 1 (43), 221-237.
  • Öztunç, M. (1999). Yaratıcı Düşünce Üzerinde Ailenin Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Sakarya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Razon, N. (1990). Yaratıcılığı Geliştirici Oyunla Eğitim. Çağdaş Eğitim, 213-221.
  • Rıza, E. T. (2004). Yaratıcılığı Geliştirme Teknikleri. (3. bs.). İzmir: Birleşik Matbaa.
  • Sungur, N. (1988). Yaratıcı Sorun Çözme Programının Etkililiği: EYT Öğrencilerine İlişkin Bir Araştırma. Yayınlanmamış Doktora Tezi. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi.
  • Şahin, F. (2014). Yaratıcılık – Zekâ İlişkisi: Yeni Deliller. İlköğretim Online, 13 (4), 1516- 1530.
  • Tezci, E. (2002). Oluşturmacı Öğretim Tasarım Uygulamasının İlköğretim Beşinci Sınıf Öğrencilerinin Yaratıcılıklarına ve Başarılarına Etkisi. Yayımlanmamış Doktora Tezi. Fırat Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yenilmez, K. ve Yolcu, B (2007). Öğretmen Davranışlarının Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Gelişimine Katkısı. Sosyal Bilimler Dergisi, 18, 95-105.
  • Yıldız, V., Özkal, N. ve Çetingöz, D. (2003). Okulöncesi Eğitimi Alan ve Almayan 7-8 Yaş Grubu Çocuklarda Yaratıcı Potansiyelinin Değerlendirmesi, Ejer, 13, 129-137.
  • Yılmaz, S. (1997). Erken Çocukluk Gelişiminde Anne Çocuk Eğitim Programının Çocuklarda Yaratıcılığa Etkisi. Yayınlanmamış Yüksek Lisans Tezi. Ankara Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü.
  • Yontar Toğrol, A. (1999). Yaratıcı Düşünme Testi- Çizim Ürünü’nün Türk Örneklemlerinde Kullanımı. Eğitim ve Bilim, 23 (112), 45-51.
  • Yontar, A. (1993). İnsanda Yaratıcılığın Gelişimi. Yaratıcılık ve Eğitim içinde sayfa 15-29 (Ed. Ataman, A.). Türk Eğitim Derneği XVII. Eğitim Toplantısı, 25-26 Kasım 1993.
There are 32 citations in total.

Details

Other ID JA48YG38CS
Journal Section Research Article
Authors

Ayşe Derya Işık This is me

Hüseyin Uysal This is me

Emine Akosmanoğlu

Abdulhadi Bilir This is me

Publication Date June 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 4

Cite

APA Işık, A. D., Uysal, H., Akosmanoğlu, E., Bilir, A. (2015). İLKOKUL EĞİTİMİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(4), 358-367.
AMA Işık AD, Uysal H, Akosmanoğlu E, Bilir A. İLKOKUL EĞİTİMİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. INES Journal. June 2015;(4):358-367.
Chicago Işık, Ayşe Derya, Hüseyin Uysal, Emine Akosmanoğlu, and Abdulhadi Bilir. “İLKOKUL EĞİTİMİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, no. 4 (June 2015): 358-67.
EndNote Işık AD, Uysal H, Akosmanoğlu E, Bilir A (June 1, 2015) İLKOKUL EĞİTİMİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 4 358–367.
IEEE A. D. Işık, H. Uysal, E. Akosmanoğlu, and A. Bilir, “İLKOKUL EĞİTİMİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ”, INES Journal, no. 4, pp. 358–367, June 2015.
ISNAD Işık, Ayşe Derya et al. “İLKOKUL EĞİTİMİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 4 (June 2015), 358-367.
JAMA Işık AD, Uysal H, Akosmanoğlu E, Bilir A. İLKOKUL EĞİTİMİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. INES Journal. 2015;:358–367.
MLA Işık, Ayşe Derya et al. “İLKOKUL EĞİTİMİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, no. 4, 2015, pp. 358-67.
Vancouver Işık AD, Uysal H, Akosmanoğlu E, Bilir A. İLKOKUL EĞİTİMİNİN YARATICI DÜŞÜNME BECERİLERİ ÜZERİNDEKİ ETKİSİ. INES Journal. 2015(4):358-67.