Helping individuals procure the value of ‘tolerance’ bears paramount significance in order
to maintain and sustain peace and tranquility in the world, composed of people with
different race, language, religion, gender, and socio-economic features. The advance of
democratic, economic, social, and cultural aspects of life and practice of human rights
throughout the entire planet have to pass through the path of tolerance education, in one way or another. Tolerance education is too broad a concept to restrict within the borders
of some courses or programs. Therefore, this research examines the instructional program
for Geography Course via tolerance education glance. One of the qualitative research
methods, document analysis has been employed in this study. Distilled from this research
is the fact that most outcomes regarding tolerance education are enclosed within the
learning domain of Human Systems, and the least are scattered in Natural Systems.
Furthermore, some outcomes and activities have been noted as opportunities for tolerance
education.
Instructional Program for Geography Course Tolerance Tolerance Education geography Education.
Hoşgörü; doğruluk değerlerini dikkate almadan toplumda farklı dil, cins, din, inanç ve düşüncelerin de bulunabileceğini kabul etme, bunlardan rahatsızlık duymama ve saygılı olma halidir. Geçmiş de olduğu gibi bugün de hem ülkemizde hem de dünyada huzuru ve barışı sağlamada hoşgörüye, hoşgörü eğitimine ve demokrasi eğitimine büyük ihtiyaç duyulmaktadır. Tüm dünyada demokrasilerin, ekonomik, sosyal ve kültürel yaşamların gelişmesi ve insan haklarının hayata geçirilmesi hoşgörü eğitiminden geçen ve sonuçta yine hoşgörüye giden yollar olarak görülmektedir. Hoşgörü eğitimi belli derslerle ve programlarla sınırlandırılamayacak kadar önemli bir konudur. Bu nedenle çalışmada öğrencilere hoşgörü kazandırmada coğrafya eğitiminin yerini ve önemini ortaya koyabilmek amacıyla Coğrafya Dersi Öğretim Programı hoşgörü eğitimi açısından incelenmiştir. Araştırmada nitel araştırma yöntemlerinden doküman analizi kullanılmıştır. Coğrafya Dersi Öğretim Programı’nda hoşgörü eğitimi ile ilgili kazanımların çoğunlukla Beşeri Sistemler, en az ise Doğal Sistemler öğrenme alanlarında olduğu görülmüş ve kimi kazanım ve etkinliklerin hoşgörü eğitimi için bir fırsat oluşturabileceği tespit edilmiştir.
Other ID | JA32RH26UY |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 5 |