BibTex RIS Cite

THE PREDICTIVE POWER OF SCHOOL VARIABLES FOR STUDENT ACHIEVEMENT ACCORDING TO PISA 2012

Year 2015, Issue: 5, 477 - 489, 01.08.2015

Abstract

In this study, the variables that are associated with the class and school size, extracurricular activities at school, quality of physical infrastructure, quality of schools’ educational resources, students and school climate to influence factors associated with teaching and student / teacher ratio is aimed to determine to what extent predicted student achievement. A relational survey method is used in this study. Sample of study is consist of 4511 students selected from 170 different schools by stratified sampling method. Multiple regression analysis was used for to determine schools variables that influence student achievement. According to the analysis, predictor variables could explain 29% of the total variance in school achievement scores. It's understood all school variables in under researched are significant predictor on student achievement. The index of student-related factors affecting school climate having the highest impact predictors of student success. Than, on student achievement relative importance of predictor variables as: The index of quality of school educational resources, the index of creative extracurricular activities at school, the index on teacher-related factors affecting school climate, the index of quality of physicals’ infrastructure, student/teacher ratio, classroom size and school size.

References

  • Açıkalın, A. (2014). Eğitimde insan kaynağının yönetimi. (Edt. Selahattin Turan, Eğitim Yönetimi Teori, Araştırma ve Uygulama). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyüz, G. ve Pala, N. M. (2010). PISA 2003 sonuçlarına göre öğrenci ve sınıf özelliklerinin matematik okuryazarlığına ve problem çözme becerilerine etkisi. İlköğretim Online, 9(2), 668-678.
  • Alacacı, C. ve Erbaş, A. K. (2010). Unpacking the inequality among Turkish schools: Findings from PISA 2006. International Journal of Educational Development, 30, 182–192.
  • Albayrak, A. (2009). PISA 2006 sınavı sonuçlarına göre Türkiye’deki öğrencilerin fen başarılarını etkileyen bazı faktörler. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Alpar, R. (2003). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemlere giriş. (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 129-142.
  • Anıl, D. (2008). The analysis of factors affecting the mathematical success of Turkish students in the PISA 2006 evaluation program with structural equation modeling. American- Eurasian Journal of Scientific Research, 3(2), 222-227.
  • Anıl, D. (2009). Uluslararası öğrenci başarılarını değerlendirme programı (PISA)’nda Türkiye’deki öğrencilerin fen bilimleri başarılarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 34(152), 87-100.
  • Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA Analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.
  • Borman, G., ve Dowling, N. (2012). Schools and Inequality: A multilevel analysis of Coleman’s Equality of Educational Opportunity Data. Teachers College Record; (112), 1201-1246.
  • Boztunç, N. (2010). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı (PISA)’na katılan Türk öğrencilerin 2003 ve 2006 yıllarındaki matematik ve fen bilimleri başarılarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı- istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. (6. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çifçi, A. (2006). PISA 2003 sınavı matematik alt testi sonuçlarına göre Türkiye’deki öğrencilerin başarılarını etkileyen bazı faktörlerin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Erbaş, K. C. (2005). Uluslararası öğrenci başarı belirleme programında (PISA) Türkiye’de fen okuryazarlığını etkileyen faktörler. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Eurydice, 2013. Avrupa ’ daki Okullarda Beden Eğitimi ve Spor. Eurydice Raporu. Lüksemburg: AB Yayın Ofisi.
  • Gürsakal, S. (2012). PISA 2009 Öğrenci başarı düzeylerini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 441-452.
  • Güzel, İ. Ç. (2006). A cross-cultural comparison of the ımpact of human and physical resource allocations on student’s mathematical literacy skills ın the programme for ınternational student assessment (PISA). (Yayımlanmamış Doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Koğar, H. (2015). PISA 2012 Matematik okuryazarlığını etkileyen faktörlerin aracılık modeli ile incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40 (179), 45-55. DOI: 10.15390/EB.2015.4445
  • Kurul Tural, N. (2002). Öğrenci başarısında etkili okul değişkenleri ve eğitimde verimlilik. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1-2): 39-54.
  • Lezotte, L. W. (2010). What effective schools do: Re-envisioning the correlates. Indianapolis: Solution Tree
  • MEB (2015). PISA 2012 Araştırması Ulusal Nihai Rapor. Ankara: İşkur Matbaacılık Ltd. Şti.
  • OECD (2013a). PISA 2012 Results: What Makes Schools Successful? Resources, Policies and Practices http://dx.doi.org/10.1787/9789264201156-en IV), PISA, OECD Publishing.
  • OECD (2013b). PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Publishing.http://dx.doi.org/10.1787/9789264190511-en Solving and Financial Literacy, OECD
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (çok değişkenli analizler). (2. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özdemir, A. (2002). Sağlıklı okul ikliminin çeşitli görünümleri ve öğrenci başarısı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 10 (1), 39-46.
  • Özer, Y. (2009). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı (PISA) verilerine göre Türk öğrencilerin Matematik ve Fen Bilimleri başarıları ile ilişkili faktörler (Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara).
  • Özer, Y. ve Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41,313-324.
  • Şaşmazel, G. A. (2006). Uluslararası öğrenci başarı belirleme programında (PISA) Türk öğrencilerin fen bilgisi başarılarını etkileyen faktörler. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Turan, S., Açıkalın. A. ve Şişman. M. (2007). Bir insan olarak müdür. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Usta, H. G. (2009). PISA 2006 sınav sonuçlarına göre Türkiye’deki öğrencilerin fen okuryazarlığını etkileyen faktörler. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yalçın, S. ve Tavşancıl, E. (2014). Türk öğrencilerin PISA başarı düzeylerinin veri zarflama analizi ile yıllara göre karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (3), 947-968. DOİ: 10.12738/estp.2014.3.1748
  • Yıldırım, K. (2009). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı (PISA) 2006 yılı verilerine göre Türkiye’de eğitimin kalitesini belirleyen temel faktörler (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara).
  • Ziya, E, Doğan, N. ve Kelecioğlu, H. (2010). What ıs the predict level of which computer using skills measured in PISA for achievement in mathematics. The Turkish Online Journal of Educational Technology [TOJET], 9 (4), 185-191.

PISA 2012 TÜRKİYE VERİLERİNE GÖRE OKUL DEĞİŞKENLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINI YORDAMA GÜCÜ

Year 2015, Issue: 5, 477 - 489, 01.08.2015

Abstract

Bu araştırmada, okul ile ilgili değişkenler olan sınıf büyüklüğü, okulda yapılan ekstra etkinlikler, eğitimsel ve fiziksel kaynakların kalitesi, öğrenci ve öğretmenle ilişkili faktörlerin etkilediği okul iklimi, öğrenci/öğretmen oranı ve okul büyüklüğü değişkenlerinin öğrenci başarısını ne derece yordadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Betimsel nitelikteki araştırma ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemi Türkiye'deki 15 yaş grubu öğrencilerden tabakalı örnekleme yöntemiyle 170 farklı okuldan seçilmiş toplam 4511 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında belirlenen okul değişkenlerinin öğrenci başarısını ne derece yordadığını belirleyebilmek amacıyla çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Analiz sonuçları incelendiğinde yordayıcı değişkenlerin, okul başarı puanlarındaki toplam varyansın % 29’unu açıklayabildikleri anlaşılmaktadır. Araştırma kapsamında ele alınan tüm okul değişkenlerinin öğrenci başarısı üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmektedir. Öğrencilerin başarılarını yordamada en yüksek etkiye sahip değişken, öğrenciyle ilişkili faktörlerin etkilediği okul iklimi değişkenidir. Bu değişkenin ardından yordayıcı değişkenlerin öğrenci başarısı üzerindeki göreli önem sırası; eğitimsel kaynakların kalitesi, okulda öğrencilere sunulan ekstra etkinlikler, öğretmenle ilişkili faktörlerin etkilediği okul iklimi, fiziksel kaynakların kalitesi, öğrenci/öğretmen oranı, sınıf büyüklüğü ve okul büyüklüğü şeklindedir.

References

  • Açıkalın, A. (2014). Eğitimde insan kaynağının yönetimi. (Edt. Selahattin Turan, Eğitim Yönetimi Teori, Araştırma ve Uygulama). Ankara: Pegem Akademi Yayıncılık.
  • Akyüz, G. ve Pala, N. M. (2010). PISA 2003 sonuçlarına göre öğrenci ve sınıf özelliklerinin matematik okuryazarlığına ve problem çözme becerilerine etkisi. İlköğretim Online, 9(2), 668-678.
  • Alacacı, C. ve Erbaş, A. K. (2010). Unpacking the inequality among Turkish schools: Findings from PISA 2006. International Journal of Educational Development, 30, 182–192.
  • Albayrak, A. (2009). PISA 2006 sınavı sonuçlarına göre Türkiye’deki öğrencilerin fen başarılarını etkileyen bazı faktörler. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Alpar, R. (2003). Uygulamalı çok değişkenli istatistiksel yöntemlere giriş. (2. Baskı). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Altınkurt, Y. (2008). Öğrenci devamsızlıklarının nedenleri ve devamsızlığın akademik başarıya olan etkisi. Dumlupınar Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi, 20, 129-142.
  • Anıl, D. (2008). The analysis of factors affecting the mathematical success of Turkish students in the PISA 2006 evaluation program with structural equation modeling. American- Eurasian Journal of Scientific Research, 3(2), 222-227.
  • Anıl, D. (2009). Uluslararası öğrenci başarılarını değerlendirme programı (PISA)’nda Türkiye’deki öğrencilerin fen bilimleri başarılarını etkileyen faktörler. Eğitim ve Bilim, 34(152), 87-100.
  • Berberoğlu, G. ve Kalender, İ. (2005). Öğrenci başarısının yıllara, okul türlerine, bölgelere göre incelenmesi: ÖSS ve PISA Analizi. Eğitim Bilimleri ve Uygulama, 4(7), 21-35.
  • Borman, G., ve Dowling, N. (2012). Schools and Inequality: A multilevel analysis of Coleman’s Equality of Educational Opportunity Data. Teachers College Record; (112), 1201-1246.
  • Boztunç, N. (2010). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı (PISA)’na katılan Türk öğrencilerin 2003 ve 2006 yıllarındaki matematik ve fen bilimleri başarılarının incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Büyüköztürk, Ş. (2006). Sosyal bilimler için veri analizi el kitabı- istatistik, araştırma deseni, SPSS uygulamaları ve yorum. (6. Baskı). Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Çifçi, A. (2006). PISA 2003 sınavı matematik alt testi sonuçlarına göre Türkiye’deki öğrencilerin başarılarını etkileyen bazı faktörlerin incelenmesi. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Erbaş, K. C. (2005). Uluslararası öğrenci başarı belirleme programında (PISA) Türkiye’de fen okuryazarlığını etkileyen faktörler. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Eurydice, 2013. Avrupa ’ daki Okullarda Beden Eğitimi ve Spor. Eurydice Raporu. Lüksemburg: AB Yayın Ofisi.
  • Gürsakal, S. (2012). PISA 2009 Öğrenci başarı düzeylerini etkileyen faktörlerin değerlendirilmesi. Süleyman Demirel Üniversitesi İktisadi ve İdari Bilimler Fakültesi Dergisi, 17(1), 441-452.
  • Güzel, İ. Ç. (2006). A cross-cultural comparison of the ımpact of human and physical resource allocations on student’s mathematical literacy skills ın the programme for ınternational student assessment (PISA). (Yayımlanmamış Doktora tezi). Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Ankara.
  • Koğar, H. (2015). PISA 2012 Matematik okuryazarlığını etkileyen faktörlerin aracılık modeli ile incelenmesi. Eğitim ve Bilim, 40 (179), 45-55. DOI: 10.15390/EB.2015.4445
  • Kurul Tural, N. (2002). Öğrenci başarısında etkili okul değişkenleri ve eğitimde verimlilik. Ankara Üniversitesi Eğitim Bilimleri Fakültesi Dergisi, 35 (1-2): 39-54.
  • Lezotte, L. W. (2010). What effective schools do: Re-envisioning the correlates. Indianapolis: Solution Tree
  • MEB (2015). PISA 2012 Araştırması Ulusal Nihai Rapor. Ankara: İşkur Matbaacılık Ltd. Şti.
  • OECD (2013a). PISA 2012 Results: What Makes Schools Successful? Resources, Policies and Practices http://dx.doi.org/10.1787/9789264201156-en IV), PISA, OECD Publishing.
  • OECD (2013b). PISA 2012 Assessment and Analytical Framework: Mathematics, Reading, Science, Publishing.http://dx.doi.org/10.1787/9789264190511-en Solving and Financial Literacy, OECD
  • Özdamar, K. (1999). Paket programlar ile istatistiksel veri analizi (çok değişkenli analizler). (2. Baskı). Eskişehir: Kaan Kitabevi.
  • Özdemir, A. (2002). Sağlıklı okul ikliminin çeşitli görünümleri ve öğrenci başarısı. Kastamonu Eğitim Dergisi, 10 (1), 39-46.
  • Özer, Y. (2009). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı (PISA) verilerine göre Türk öğrencilerin Matematik ve Fen Bilimleri başarıları ile ilişkili faktörler (Yüksek lisans tezi, Hacettepe Üniversitesi, Ankara).
  • Özer, Y. ve Anıl, D. (2011). Öğrencilerin fen ve matematik başarılarını etkileyen faktörlerin yapısal eşitlik modeli ile incelenmesi. Hacettepe Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi, 41,313-324.
  • Şaşmazel, G. A. (2006). Uluslararası öğrenci başarı belirleme programında (PISA) Türk öğrencilerin fen bilgisi başarılarını etkileyen faktörler. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Hacettepe Üniversitesi, Ankara.
  • Turan, S., Açıkalın. A. ve Şişman. M. (2007). Bir insan olarak müdür. Ankara: PegemA Yayıncılık.
  • Usta, H. G. (2009). PISA 2006 sınav sonuçlarına göre Türkiye’deki öğrencilerin fen okuryazarlığını etkileyen faktörler. (Yayımlanmamış Yüksek lisans tezi). Ankara Üniversitesi, Ankara.
  • Yalçın, S. ve Tavşancıl, E. (2014). Türk öğrencilerin PISA başarı düzeylerinin veri zarflama analizi ile yıllara göre karşılaştırılması. Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, 14 (3), 947-968. DOİ: 10.12738/estp.2014.3.1748
  • Yıldırım, K. (2009). Uluslararası öğrenci değerlendirme programı (PISA) 2006 yılı verilerine göre Türkiye’de eğitimin kalitesini belirleyen temel faktörler (Doktora tezi, Gazi Üniversitesi, Ankara).
  • Ziya, E, Doğan, N. ve Kelecioğlu, H. (2010). What ıs the predict level of which computer using skills measured in PISA for achievement in mathematics. The Turkish Online Journal of Educational Technology [TOJET], 9 (4), 185-191.
There are 33 citations in total.

Details

Other ID JA24NM46JJ
Journal Section Research Article
Authors

Metin Özkan This is me

Publication Date August 1, 2015
Published in Issue Year 2015 Issue: 5

Cite

APA Özkan, M. (2015). PISA 2012 TÜRKİYE VERİLERİNE GÖRE OKUL DEĞİŞKENLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINI YORDAMA GÜCÜ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi(5), 477-489.
AMA Özkan M. PISA 2012 TÜRKİYE VERİLERİNE GÖRE OKUL DEĞİŞKENLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINI YORDAMA GÜCÜ. INES Journal. August 2015;(5):477-489.
Chicago Özkan, Metin. “PISA 2012 TÜRKİYE VERİLERİNE GÖRE OKUL DEĞİŞKENLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINI YORDAMA GÜCÜ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, no. 5 (August 2015): 477-89.
EndNote Özkan M (August 1, 2015) PISA 2012 TÜRKİYE VERİLERİNE GÖRE OKUL DEĞİŞKENLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINI YORDAMA GÜCÜ. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 5 477–489.
IEEE M. Özkan, “PISA 2012 TÜRKİYE VERİLERİNE GÖRE OKUL DEĞİŞKENLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINI YORDAMA GÜCÜ”, INES Journal, no. 5, pp. 477–489, August 2015.
ISNAD Özkan, Metin. “PISA 2012 TÜRKİYE VERİLERİNE GÖRE OKUL DEĞİŞKENLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINI YORDAMA GÜCÜ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi 5 (August 2015), 477-489.
JAMA Özkan M. PISA 2012 TÜRKİYE VERİLERİNE GÖRE OKUL DEĞİŞKENLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINI YORDAMA GÜCÜ. INES Journal. 2015;:477–489.
MLA Özkan, Metin. “PISA 2012 TÜRKİYE VERİLERİNE GÖRE OKUL DEĞİŞKENLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINI YORDAMA GÜCÜ”. Uluslararası Eğitim Bilimleri Dergisi, no. 5, 2015, pp. 477-89.
Vancouver Özkan M. PISA 2012 TÜRKİYE VERİLERİNE GÖRE OKUL DEĞİŞKENLERİNİN ÖĞRENCİ BAŞARISINI YORDAMA GÜCÜ. INES Journal. 2015(5):477-89.