In this study, the variables that are associated with the class and school size, extracurricular activities at school, quality of physical infrastructure, quality of schools’ educational resources, students and school climate to influence factors associated with teaching and student / teacher ratio is aimed to determine to what extent predicted student achievement. A relational survey method is used in this study. Sample of study is consist of 4511 students selected from 170 different schools by stratified sampling method. Multiple regression analysis was used for to determine schools variables that influence student achievement. According to the analysis, predictor variables could explain 29% of the total variance in school achievement scores. It's understood all school variables in under researched are significant predictor on student achievement. The index of student-related factors affecting school climate having the highest impact predictors of student success. Than, on student achievement relative importance of predictor variables as: The index of quality of school educational resources, the index of creative extracurricular activities at school, the index on teacher-related factors affecting school climate, the index of quality of physicals’ infrastructure, student/teacher ratio, classroom size and school size.
Bu araştırmada, okul ile ilgili değişkenler olan sınıf büyüklüğü, okulda yapılan ekstra etkinlikler, eğitimsel ve fiziksel kaynakların kalitesi, öğrenci ve öğretmenle ilişkili faktörlerin etkilediği okul iklimi, öğrenci/öğretmen oranı ve okul büyüklüğü değişkenlerinin öğrenci başarısını ne derece yordadığının belirlenmesi amaçlanmıştır. Betimsel nitelikteki araştırma ilişkisel tarama modelinde desenlenmiştir. Araştırmanın örneklemi Türkiye'deki 15 yaş grubu öğrencilerden tabakalı örnekleme yöntemiyle 170 farklı okuldan seçilmiş toplam 4511 öğrenciden oluşmaktadır. Araştırma kapsamında belirlenen okul değişkenlerinin öğrenci başarısını ne derece yordadığını belirleyebilmek amacıyla çoklu regresyon analizinden yararlanılmıştır. Analiz sonuçları incelendiğinde yordayıcı değişkenlerin, okul başarı puanlarındaki toplam varyansın % 29’unu açıklayabildikleri anlaşılmaktadır. Araştırma kapsamında ele alınan tüm okul değişkenlerinin öğrenci başarısı üzerinde anlamlı bir yordayıcı olduğu görülmektedir. Öğrencilerin başarılarını yordamada en yüksek etkiye sahip değişken, öğrenciyle ilişkili faktörlerin etkilediği okul iklimi değişkenidir. Bu değişkenin ardından yordayıcı değişkenlerin öğrenci başarısı üzerindeki göreli önem sırası; eğitimsel kaynakların kalitesi, okulda öğrencilere sunulan ekstra etkinlikler, öğretmenle ilişkili faktörlerin etkilediği okul iklimi, fiziksel kaynakların kalitesi, öğrenci/öğretmen oranı, sınıf büyüklüğü ve okul büyüklüğü şeklindedir.
Other ID | JA24NM46JJ |
---|---|
Journal Section | Research Article |
Authors | |
Publication Date | August 1, 2015 |
Published in Issue | Year 2015 Issue: 5 |