Research Article
BibTex RIS Cite

KRİZ YÖNETİMİNDE KAMUYU BİLGİLENDİRMEDE SOSYAL MEDYA, KURUMSAL VE KİŞİSEL HESAPLAR ÜZERİNDEN BİR İNCELEME: ISPARTA ÖRNEĞİ

Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 235 - 253, 30.11.2022
https://doi.org/10.47107/inifedergi.1149185

Abstract

Çağımızda teknolojik olarak önemli bir gelişmenin sonucu olan internet, sosyal ağları hayatımıza dahil ederek iletişim alanına yeni alternatifler sunmaktadır. Sosyal ağlar günümüzde hem kişiler arası iletişimde hem kurumsal iletişimde kullanılmaktadır. Kriz zamanlarında, sosyal ağlara hedef kitle ile iletişim kurma ve kamuyu bilgilendirme aracı olarak başvurulur. Belediyeler de sosyal medyayı halkı bilgilendirmek ve sorumluluk alanlarındaki krizleri yönetmek için kullanmaktadır. Bu çalışma, 3-7 Şubat tarihlerinde Isparta'yı etkisi altına alan kar yağışında Isparta Belediyesi'nin kurumsal sosyal medya hesapları ile Isparta Belediye Başkanı Şükrü Başdeğirmen'in özel hesaplarının kriz yönetimi ve kamuyu bilgilendirmede etkinliğinin ortaya konulmasını amaçlamaktadır. Kurumsal ve özel hesaplar üzerinde takipçi, takip, paylaşım, paylaşımların yeniden paylaşımı, yorum, beğeni sayısı ve konu dağılımı başlıkları altında içerik analizi yapılmıştır. Kurumsal hesapların ve belediye başkanının özel hesaplarının takipçi ve takipçi sayıları incelendiğinde; Twitter dışındaki kurumsal hesapların özel hesaplara oranla daha az takipçiye sahip olduğu görülmüştür. Dijital dünyada daha aktif bir profille daha geniş kitlelere hitap eden Belediye Başkanı Şükrü Başdeğirmen'in özel hesaplarının paylaşım, yeniden paylaşım, yorum ve beğeni sayısında da önde olduğu belirlenmiştir. Özel hesaplarda Instagram en aktif platform olurken, kurumsal hesaplarda Twitter olmuştur. Özel hesapların etkin kullanıldığı bir diğer konu ise video paylaşımı ve görüntülenmedir. Paylaşım ve yeniden paylaşım açısından en çok paylaşılan tarih 4 Şubat olurken, video paylaşım ve izlenme açısından en yoğun tarihler 5 ve 6 Şubat oldu. Facebook ve Instagram'da en çok paylaşımların karla mücadele ve TV-Haber sitelerinin yayınları başlıkları altında yapıldığı görülmüştür. Karla mücadele konusunda da 4 Şubat tarihinde daha fazla paylaşım yapıldığı tespit edildi. Twitter platformunda en çok paylaşılan konu TV-Haber sitesi yayını olmuştur. Kurumsal hesaplarda ise en çok paylaşım kârla mücadele konusunda gerçekleştirilmiştir. İncelenen süreçte Facebook, Twitter ve Instagram’da Belediye Başkanı Şükrü Başdeğirmen’in özel hesaplarının kriz yönetimi ve kamuoyunu bilgilendirmede kurumsal hesaplardan daha etkin kullanıldığı gözlemlenmiştir.

References

  • Aksekili, S. (2020). Belediyelerin kurumsal iletişim aracı olarak sosyal medya kullanımı: Twitter örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Augustine, N. R. (2008). Kriz yönetimi (Çev. M. İnan). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Ayata, R. ve Çamur, G. (2020). Sosyal hizmet perspektifinden covid-19 pandemi süreci ve sosyal sorunlara yönelik kriz değerlendirmesi. Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 21-36.
  • Bayoğlu, F. (2021). Belediyelerin kurumsal sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: İzmir’deki ilçe belediyeleri üzerine bir inceleme. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uşak.
  • Bayram, A. (2015). İstanbul büyükşehir belediyesinin doğal afetlere dayalı kriz yönetimi ve İstanbul halkının bakış açısı, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
  • Bat, M. (2012). Dijital platformda sosyal medyanın stratejik kurumsal iletişime etkisi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Büyükkaracığan, N. (2016), Türkiye’ de yerel yönetimlerde kriz ve afet yönetim çalışmalarının mevzuat açısından değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 195-219.
  • Canpolat, N., Kısaç, A. ve Byashimov, G. (2013). Kurumsal iletişimde iki stratejik alan: Pazarlama ve halkla ilişkiler üzerine bir değerlendirme. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6 (2), 259-274.
  • Castells, M. (2013). İsyan ve umut ağları internet çağında toplumsal hareketler. (Çev. E. Kılıç). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Cornelissen, J. (2004). Corporate communications theory and practice. London: Sage Publications.
  • Filiz, E. (2007). Türk kamu yönetiminde kriz yönetimi. Bursa: Alfa Aktüel.
  • Fuchs, C. (2016). Sosyal medya eleştirel bir bakış. (Çev. D. Saraçoğlu ve İ. Kalaycı). Ankara: NotaBene Yayıncılık.
  • Gedik, Y. (2020). Pazarlamada yeni bir çerçeve: sosyal medya ve web 2.0. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 3 (1), 252-269.
  • Göçoğlu, İ.D. (2020). Türkiye’de yerel yönetimlerde sosyal medya kullanımı ve yerel katılım: Büyükşehir belediyelerinin twitter hesapları üzerinden bir analiz. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Göker, G. ve Keskin, S. (2015), Sosyal medya türevi olarak sosyal içerik platformları: betimsel bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (39), 861-874.
  • Haşit, G. (2019). Kriz Sürecinin Aşamaları Etkileri ve Kriz Yönetimi Kavramı. 2. Ünite. G. Haşit (Ed.). Kriz İletişimi ve Yönetimi. (s. 28-47). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Ilgın, H., Ö. ve Ulupınar, Ş., C. (2020). Kamuyu bilgilendirme modeli çerçevesinde covid 19 süreci; Dr. Fahrettin Koca ınstagram hesabı analizi, Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 3(7), 500-517.
  • Kocaçınar, N. (2021). Kurumsal iletişim bağlamında sağlık yönetiminde sosyal medya kullanımı: Tekirdağ örneği, Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Tekirdağ.
  • Narbay, M. Ş. (2006). Kriz iletişimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Neely, S. R. and Collins, M. (2018). Social media and crisis communications: a survey of local governments in florida. Journal of Homeland Security and Emergency Management, 15(1), 1-13.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar. (Çev. S. Özge). (7.Baskı). Ankara: Yayın Odası.
  • Özkan, A. (2009). Halkla ilişkiler yönetimi. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Potas, N. ve Akçil Ok, M. (2020). Örnekleme Yöntemleri. Ş, Ş. Erçetin (Ed.), Araştırma teknikleri. (s. 144-163). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Solmaz, B. ve Görkemli, H. N. (2012). Büyükşehir belediyeleri ve sosyal medya kullanımı. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (18), 9-20.
  • Suvay, E. H. (2022). Sosyal ağlar büyük veriden nasıl yararlanır: Facebook ve twitter. Ankara Üniversitesi Bilgi Yönetimi Dergisi, 5, (1), 118-130.
  • Şimşek, A. (2018). Evren ve Örneklem, A. Şimşek (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. (s.108-133). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Türk Dil Kurumu, (2022). https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 24.03.2022.
  • Türkoğlu, Y. ve Çağlar, N. (2021). Twiplomasi’de resmi ve kişisel hesapların karşılaştırılması: Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı örneği. Sosyal Mucit Academic Review, 2(2), 118-138.
  • Vasquez, L. M. G. and Velez, I. S. (2011). Social Media as a Strategic Tool for Corporate Communication. Revista Internacional de Relaciones Publicas, 1(2), 157-174.
  • Vural, Z., B, A. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 5(20), 3348-3382.
  • Yağmurlu Dara, A. (2011). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk İletişim, 7 (1), 5-15.
  • Yavuz, C. ve Duvan, Y. (2019). Belediyelerin kurumsal iletişiminde sosyal medya: Karadeniz bölgesi örneği. Kent Akademisi, Kent Kültürü ve Yönetimi Dergisi, 12 (4), 682-702.
  • Yılmaz, M., K. (2020). Kriz iletişimi ve sosyal medya: markaların kriz iletişim stratejilerinde sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma. Bahçeşehir Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
Year 2022, Volume: 7 Issue: 2, 235 - 253, 30.11.2022
https://doi.org/10.47107/inifedergi.1149185

Abstract

References

  • Aksekili, S. (2020). Belediyelerin kurumsal iletişim aracı olarak sosyal medya kullanımı: Twitter örneği. Erciyes Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
  • Augustine, N. R. (2008). Kriz yönetimi (Çev. M. İnan). İstanbul: Optimist Yayınları.
  • Ayata, R. ve Çamur, G. (2020). Sosyal hizmet perspektifinden covid-19 pandemi süreci ve sosyal sorunlara yönelik kriz değerlendirmesi. Sosyal Politika ve Sosyal Hizmet Çalışmaları Dergisi, 1 (1), 21-36.
  • Bayoğlu, F. (2021). Belediyelerin kurumsal sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma: İzmir’deki ilçe belediyeleri üzerine bir inceleme. Uşak Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Uşak.
  • Bayram, A. (2015). İstanbul büyükşehir belediyesinin doğal afetlere dayalı kriz yönetimi ve İstanbul halkının bakış açısı, Trakya Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Edirne.
  • Bat, M. (2012). Dijital platformda sosyal medyanın stratejik kurumsal iletişime etkisi, Ege Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Doktora Tezi, İzmir.
  • Büyükkaracığan, N. (2016), Türkiye’ de yerel yönetimlerde kriz ve afet yönetim çalışmalarının mevzuat açısından değerlendirilmesi. Selçuk Üniversitesi Sosyal ve Teknik Araştırmalar Dergisi, 12, 195-219.
  • Canpolat, N., Kısaç, A. ve Byashimov, G. (2013). Kurumsal iletişimde iki stratejik alan: Pazarlama ve halkla ilişkiler üzerine bir değerlendirme. Niğde Üniversitesi İİBF Dergisi, 6 (2), 259-274.
  • Castells, M. (2013). İsyan ve umut ağları internet çağında toplumsal hareketler. (Çev. E. Kılıç). İstanbul: Koç Üniversitesi Yayınları.
  • Cornelissen, J. (2004). Corporate communications theory and practice. London: Sage Publications.
  • Filiz, E. (2007). Türk kamu yönetiminde kriz yönetimi. Bursa: Alfa Aktüel.
  • Fuchs, C. (2016). Sosyal medya eleştirel bir bakış. (Çev. D. Saraçoğlu ve İ. Kalaycı). Ankara: NotaBene Yayıncılık.
  • Gedik, Y. (2020). Pazarlamada yeni bir çerçeve: sosyal medya ve web 2.0. Uluslararası Yönetim Akademisi Dergisi, 3 (1), 252-269.
  • Göçoğlu, İ.D. (2020). Türkiye’de yerel yönetimlerde sosyal medya kullanımı ve yerel katılım: Büyükşehir belediyelerinin twitter hesapları üzerinden bir analiz. Hacettepe Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Göker, G. ve Keskin, S. (2015), Sosyal medya türevi olarak sosyal içerik platformları: betimsel bir inceleme. Uluslararası Sosyal Araştırmalar Dergisi, 8 (39), 861-874.
  • Haşit, G. (2019). Kriz Sürecinin Aşamaları Etkileri ve Kriz Yönetimi Kavramı. 2. Ünite. G. Haşit (Ed.). Kriz İletişimi ve Yönetimi. (s. 28-47). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Ilgın, H., Ö. ve Ulupınar, Ş., C. (2020). Kamuyu bilgilendirme modeli çerçevesinde covid 19 süreci; Dr. Fahrettin Koca ınstagram hesabı analizi, Sosyal, Beşeri ve İdari Bilimler Dergisi, 3(7), 500-517.
  • Kocaçınar, N. (2021). Kurumsal iletişim bağlamında sağlık yönetiminde sosyal medya kullanımı: Tekirdağ örneği, Tekirdağ Namık Kemal Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Tekirdağ.
  • Narbay, M. Ş. (2006). Kriz iletişimi. Ankara: Nobel Yayınevi.
  • Neely, S. R. and Collins, M. (2018). Social media and crisis communications: a survey of local governments in florida. Journal of Homeland Security and Emergency Management, 15(1), 1-13.
  • Neuman, W. L. (2014). Toplumsal araştırma yöntemleri: Nitel ve nicel yaklaşımlar. (Çev. S. Özge). (7.Baskı). Ankara: Yayın Odası.
  • Özkan, A. (2009). Halkla ilişkiler yönetimi. İstanbul: İstanbul Ticaret Odası Yayınları.
  • Potas, N. ve Akçil Ok, M. (2020). Örnekleme Yöntemleri. Ş, Ş. Erçetin (Ed.), Araştırma teknikleri. (s. 144-163). Ankara: Nobel Yayınları.
  • Solmaz, B. ve Görkemli, H. N. (2012). Büyükşehir belediyeleri ve sosyal medya kullanımı. Akdeniz Üniversitesi İletişim Fakültesi Dergisi, (18), 9-20.
  • Suvay, E. H. (2022). Sosyal ağlar büyük veriden nasıl yararlanır: Facebook ve twitter. Ankara Üniversitesi Bilgi Yönetimi Dergisi, 5, (1), 118-130.
  • Şimşek, A. (2018). Evren ve Örneklem, A. Şimşek (Ed.), Sosyal bilimlerde araştırma yöntemleri. (s.108-133). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Yayınları.
  • Tavşancıl, E. ve Aslan, E. (2001). Sözel, yazılı ve diğer materyaller için içerik analizi ve uygulama örnekleri. İstanbul: Epsilon Yayınevi.
  • Türk Dil Kurumu, (2022). https://sozluk.gov.tr/ Erişim Tarihi: 24.03.2022.
  • Türkoğlu, Y. ve Çağlar, N. (2021). Twiplomasi’de resmi ve kişisel hesapların karşılaştırılması: Türkiye Cumhuriyeti Dışişleri Bakanlığı örneği. Sosyal Mucit Academic Review, 2(2), 118-138.
  • Vasquez, L. M. G. and Velez, I. S. (2011). Social Media as a Strategic Tool for Corporate Communication. Revista Internacional de Relaciones Publicas, 1(2), 157-174.
  • Vural, Z., B, A. ve Bat, M. (2010). Yeni bir iletişim ortamı olarak sosyal medya: Ege Üniversitesi iletişim fakültesine yönelik bir araştırma, Yaşar Üniversitesi E-Dergisi, 5(20), 3348-3382.
  • Yağmurlu Dara, A. (2011). Kamu yönetiminde halkla ilişkiler ve sosyal medya. Selçuk İletişim, 7 (1), 5-15.
  • Yavuz, C. ve Duvan, Y. (2019). Belediyelerin kurumsal iletişiminde sosyal medya: Karadeniz bölgesi örneği. Kent Akademisi, Kent Kültürü ve Yönetimi Dergisi, 12 (4), 682-702.
  • Yılmaz, M., K. (2020). Kriz iletişimi ve sosyal medya: markaların kriz iletişim stratejilerinde sosyal medya kullanımları üzerine bir araştırma. Bahçeşehir Üniversitesi Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
There are 34 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Communication and Media Studies
Journal Section Makaleler
Authors

Nedret Çağlar 0000-0001-9769-056X

Levent Yavuz Aydın 0000-0003-4995-3470

Publication Date November 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 7 Issue: 2

Cite

APA Çağlar, N., & Aydın, L. Y. (2022). KRİZ YÖNETİMİNDE KAMUYU BİLGİLENDİRMEDE SOSYAL MEDYA, KURUMSAL VE KİŞİSEL HESAPLAR ÜZERİNDEN BİR İNCELEME: ISPARTA ÖRNEĞİ. İnönü Üniversitesi İletişim Fakültesi Elektronik Dergisi (İNİF E-Dergi), 7(2), 235-253. https://doi.org/10.47107/inifedergi.1149185