This study presents a novel approach to student course recommendation by leveraging Large Language Models (LLMs), specifically ChatGPT, as an intelligent assistant in academic advising. Traditional recommendation systems in educational settings often rely on fixed rules or collaborative filtering techniques, which may fail to capture the nuanced goals and interests of individual students. In contrast, LLMs can interpret natural language inputs, allowing for more personalized and context-aware suggestions. Within this framework, we simulate student profiles based on academic history, interests, and career goals, and evaluate the quality of course recommendations generated by the model. Preliminary results show that LLMs can provide coherent, relevant, and goal-aligned suggestions without the need for extensive training data or domain-specific tuning. This work highlights the potential of using general-purpose language models to support student advisory services, especially in institutions where counselor resources are limited. The proposed framework can serve as a foundation for future AI-integrated educational support systems.
Bu çalışma, öğrencilere ders önerisi sunmada ChatGPT gibi Büyük Dil Modelleri'ni (LLM'ler) akademik danışmanlıkta akıllı bir asistan olarak kullanarak yenilikçi bir yaklaşım ortaya koymaktadır. Eğitim ortamlarında kullanılan geleneksel öneri sistemleri genellikle sabit kurallara veya iş birliğine dayalı filtreleme tekniklerine dayanmakta olup, öğrencilerin bireysel hedef ve ilgi alanlarını yeterince yansıtamamaktadır. Buna karşın, LLM'ler doğal dil girdilerini yorumlayabildikleri için daha kişiselleştirilmiş ve bağlamsal öneriler sunabilmektedir. Bu çerçevede, öğrencilerin akademik geçmişi, ilgi alanları ve kariyer hedeflerine dayalı olarak öğrenci profilleri simüle edilmiş ve modelin oluşturduğu ders önerilerinin kalitesi değerlendirilmiştir. İlk sonuçlar, LLM’lerin kapsamlı eğitim verilerine veya alana özgü ayarlamalara ihtiyaç duymadan tutarlı, ilgili ve hedefe uygun öneriler sunabildiğini göstermektedir. Bu çalışma, özellikle danışmanlık kaynaklarının kısıtlı olduğu kurumlarda, genel amaçlı dil modellerinin öğrenci rehberlik hizmetlerini desteklemede sahip olduğu potansiyele dikkat çekmektedir. Önerilen çerçeve, gelecekte yapay zekâ entegreli eğitim destek sistemleri için bir temel teşkil edebilir.
| Primary Language | English |
|---|---|
| Subjects | Natural Language Processing |
| Journal Section | Research Articles |
| Authors | |
| Early Pub Date | May 30, 2025 |
| Publication Date | May 31, 2025 |
| Submission Date | April 13, 2025 |
| Acceptance Date | May 6, 2025 |
| Published in Issue | Year 2025 Volume: 1 Issue: 1 |