Ruh sağlığı, genel insan sağlığının ayrılmaz bir parçasıdır. Ruh sağlığı, tatmin, mutluluk ve duygusal istikrar duygularıyla ilgilidir. Bir öğrencinin psikolojik durumu aynı zamanda enerji seviyesini, zihinsel kapasitesini, konsantrasyonunu ve performansını da etkiler. Bu çalışmada Düzce Üniversitesi öğrencilerinin duygusal durumları veri madenciliği ve metin madenciliği kullanılarak analiz edilmiştir. Veriler, öğrencilerin emojileri kullanarak günlük ruh hallerini belirleyebilecekleri ve WhatsApp aracılığıyla destek ekibiyle iletişim kurabilecekleri bir platform olan MODUM uygulaması aracılığıyla toplandı. Veriler, kısa mesajlarla çizilen emojilerle etkileşimlere göre kategorize edildi ve akademik bölüm tarafından toplandı.
Verilerin rastgeleliği ve mantıksızlığı göz önüne alındığında, metin verilerini işlemek için Bag of Words, Word2Vec, TF-IDF ve FastText gibi bazı teknikler önerildi. Öğrenci duygu verilerini işlemek için aşağıdaki teknikler de önerildi: Naive Bayes, Rastgele Orman, J48, Destek Vektör Makinesi, Yapay Sinir Ağları ve Lojistik Regresyon. Duyguları olumsuz ve olumlu duygular olarak sınıflandırmak için algoritmalar uygulandı. Algoritmalar uygulandıktan sonra modeller şu önemli kriterlere göre değerlendirildi: Doğruluk, Kesinlik, Hatırlama ve F1 puanı. Sonuçlar, üniversitedeki her bölümdeki öğrencilerin psikolojik durumuna ışık tutarak, ek psikolojik bakım, yardım ve desteğe ihtiyacı olan bölümlerin ve öğrencilerin belirlenmesine yardımcı oldu.
Özetle bu araştırma, öğrencilere yardımcı olmak, destek ve erken müdahale sağlamak için Düzce Üniversitesi'nin izlediği stratejiler geliştirme fırsatı sunmaktadır.
The academic and social performance of students is significantly impacted by their mental health, which is a pivotal component of public health. It is well-documented that students in universities often undergo substantial psychological and emotional changes that can profoundly impact their daily behaviors and established mental health state. These alterations may manifest as a range of symptoms, including decreased focus and academic performance, as well as potential psychological discomfort and feelings of loneliness. The present study examines the psychological well-being of students at Duzce University in this regard. The study aims to categorize students' emotional states and identify those who could benefit from prompt psychological assistance. To this end, the study employs data mining and text mining techniques. This study was based on data previously collected from MODUM, an application used by Duzce University. To achieve this goal, the study integrates a range of data mining and text mining techniques for the classification of emotional states. The machine learning algorithms employed include Naive Bayes, Random Forest, Decision Tree (J48), Support Vector Machine (SVM), Artificial Neural Networks (ANN), and Logistic Regression. These algorithms were implemented across multiple software environments, such as Python, MATLAB, and R. Additionally, a variety of natural language processing techniques, including Bag of Words, TF-IDF, Word2Vec, and FastText, were used for effective text representation and preprocessing.
The necessary permissions were obtained from the Duzce University Ethics Committee to ensure the ethical use of the data collected for this study. The ethics committee approval, dated June 26, 2025, and numbered 588248, is available for review.
Primary Language | English |
---|---|
Subjects | Data and Information Privacy |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Early Pub Date | June 28, 2025 |
Publication Date | June 30, 2025 |
Submission Date | April 22, 2025 |
Acceptance Date | June 26, 2025 |
Published in Issue | Year 2025 Volume: 4 Issue: 1 |
Our journal has started to accept publications in English and Turkish as of January 2024. Turkish publications will be accepted with English Abstracts. You can download the Full Text writing template from the Writing Rules menu.