Research Article
BibTex RIS Cite

ÇAĞDAŞ SANATTA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK TEMASI BAĞLAMINDA ARILARLA OLUŞTURULAN İŞ BİRLİĞİ

Year 2022, Volume: 2 Issue: 1, 62 - 81, 30.06.2022

Abstract

İnsanlık varoluşundan bu yana doğa ile bir ilişki içerisindedir ve doğadan ilham almıştır. Gelişen teknolojiyle birlikte doğa bir anlamda insan egemenliği altına girmiş ve özellikle sanayi devrimiyle beraber doğaya verilen zarar ne yazık ki giderek artmıştır. 1960’lı yıllarda Yeryüzü Sanatı, Ekolojik Sanat, Sürdürülebilir Sanat gibi ortaya çıkan sanat akımları özellikle doğanın korunmasına dikkat çekmek amacı ile doğaya dair çalışmalar başlamıştır. Bu çalışmalar sürdürülebilir bir yaşam aracılığı ile çevrenin ve doğanın korunabileceğine dikkat çekmektedir.

Sürdürülebilir bir yaşamın temeli olan ekolojik dengenin en önemli canlılarından biri olan arılar, insanların çevreye verdiği zararlardan ve iklim değişikliğinden ciddi bir şekilde etkilenmektedirler. Bu makale kapsamında doğayı çalışmalarının odağına alan ve arılarla işbirliği içinde sanatsal üretimlerde bulunan Ava Roth, Ren Ri, Thomas Libertiny ve Aganetha Dyck gibi sanatçıların çalışmaları üzerinden okumalar yapılmıştır.

References

  • Ateşgüneş, Esra. (2016). Bilgi Teknolojisi Devrimi Sonrasında Grafik Tasarımda Sosyal Sorumluluk ve Sürdürülebilirlik Kavramlarının İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir
  • Bilir, Ayşe. (2019). Sanat Yoluyla Düşünme: Su Örneği, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 9, Sayı 1, s. 116-127.
  • Bingöl, Mehtap. (2019). Temel Tasarımda Bir Farkındalık Süreci Olarak Metafor/Form İlişkisi, Uygarlık Tarihinde Sanat ve Tasarım, Sistem Ofset Yayıncılık, ISBN: 978-605-7980-40-3, s. 81-98, Ankara.
  • Cascone, Sarah. (2014). Artist’s Honeycomb Sculptures Made by Bees Spark Buzz. https://news.artnet.com/art-world/artists-honeycomb-sculptures-made-by-bees-spark-buzz-56554, (Erişim Tarihi: 24.03.2022)
  • Çankaya, Necda ve Korkmaz, Ali. (2008). Polen, Samsun Tarım İl Müdürlüğü Çiftçi Eğitimi ve Yayım Şubesi Yayını, s.1-3.
  • Çınar, Semih. (2019). Ekolojik Sanat Projelerinde Okyanus Atıklarının Sanatsal Nesnelere Dönüşümü, Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, Cilt 4, Sayı 9, s. 203-215.
  • Demirci, Ayşe. (2019). Plastik Sanatlarda Mekân Algısı, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Erim Usluca, Özge. (2019). Sanatsal Bir İfade Aracı Olarak Tekstil, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt 8, Sayı 54, s. 263-273.
  • Frearson, Amy. (2022). Bee Bricks Become Planning Requirement For New Buildings In Brighton. https://www.dezeen.com/2022/01/24/bee-bricks-planning-requirement-brighton/?li_source=LI&li_medium=bottom_block_1, (Erişim Tarihi: 24.03.2022)
  • Gkiouzelis, Demetrios. (2013). The Unbearable Lightness of BEEing: Tomáš Libertíny Talks To Yatzer About His Extraordinary Collaboration With Honey Bees. https://www.yatzer.com/tomas-libertiny-and-the-honey-bees, (Erişim Tarihi: 24.03.2022)
  • Griffis, Kelcee. (2015). Artist Partners With 60,000 Bees to Form Splendid Teapot Sculpture. https://mymodernmet.com/tomas-libertiny-beeswax-teapot/, (Erişim Tarihi: 24.03.2022)
  • Jobson, Christopher. (2014). Artist Aganetha Dyck Collaborates with Bees to Create Sculptures Wrapped in Honeycomb. https://www.thisiscolossal.com/2014/02/artist-aganetha-dyck-collaborates-with-bees-to-create-sculptures-wrapped-in-honeycomb/, (Erişim Tarihi: 24.03.2022) Kekeçoğlu, Meral; Göç Rasgele, Pınar; Akıllı, Mustafa ve Kambur, Merve. (2014). Sürdürülebilir Çevre İçin Arı Farkındalığı Yaratılmasında Arı Biziz Bal Da Bizdedir Projesinin Yeri, Uludağ Arıcılık Dergisi, Cilt 14, Sayı 2, s. 74-87.
  • Küçük, Müşerref ve Güneş, Gül. (2013). Sivil Toplum Kuruluşları ve Çevresel Sürdürülebilirlik, Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, ISSN:1309-8012, Cilt 5, No 2, s. 298-311.
  • Libertiny, Tomas. (2021). Eternity (a.k.a. Nefertity). http://www.tomaslibertiny.com/eternity, (Erişim Tarihi: 24.03.2022)
  • Merih Böcek, Begüm. (2019). Ambalaj Tasarımı ve Sürdürülebilirlik, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Mergin, Arzu. (2018). Land Art ve Mekân Bağlamında Süre, Süreç, Temsiliyet Problematiğinin Dil ve Mekân İlişkisi: Sanatçının Varoluşsal Uzamı, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Mok, Kimberley. (2021). Artist Ava Roth Collaborates With Bees to Create Honeycomb Art. https://www.treehugger.com/artist-ava-roth-collaborates-with-honeybees-make-honeycomb-art-5205328, (Erişim Tarihi: 24.03.2022)
  • Özbek, Hikmet. (2002). Arılar ve Doğa, Uludağ Arıcılık Dergisi, Cilt 2, Sayı 3, s. 22-25.
  • Saygı, Sevil. (2016). Çağdaş Sanatta Doğa Algısı ve Ekolojik Farkındalık, Sanat-Tasarım Dergisi, Sayı 7, s. 7-13.
  • Sıralı, Recep ve Cınbırtoğlu, Şeref. (2018). Bal Arılarının Tozlaşmadaki ve Bitkisel Üretimdeki Önemi, Arıcılık Araştırma Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, s. 28-33. Şahin, Feyzullah; Kekeçoğlu, Meral; Göç Rasgele, Pınar. (2016). Bal Arısı Temalı Doğa Eğitimi Programının Öğrencilerin Bilgi ve Bilimsel Yaratıcılık Düzeyine Etkisi, Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, Cilt 12, Sayı 3, s.484-500.
  • Uz, Ayfer ve Uz, Nurbiye. (2018). Akla Hitap Eden Düşüncenin Sanatı: Kavramsal Sanata Genel Bir Bakış, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 12, s. 655-662.
  • Yörük, Alaeddin ve Şahinler, Nuray. (2013). Küresel Isınmanın Balarıları Üzerine Olası Etkileri, Uludağ Arıcılık Dergisi, Cilt 13, Sayı 2, s. 79-87.
  • Zümrüt, Yeşim. (2007). 1960’dan Günümüze Çevre Sanatı Kapsamında Yapılan Seramik Eserlerin Analizleri, Çevre Konulu Seramik Atölye Uygulamaları ve Bir Sergi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
Year 2022, Volume: 2 Issue: 1, 62 - 81, 30.06.2022

Abstract

References

  • Ateşgüneş, Esra. (2016). Bilgi Teknolojisi Devrimi Sonrasında Grafik Tasarımda Sosyal Sorumluluk ve Sürdürülebilirlik Kavramlarının İncelenmesi, Dokuz Eylül Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir
  • Bilir, Ayşe. (2019). Sanat Yoluyla Düşünme: Su Örneği, Anadolu Üniversitesi Sanat ve Tasarım Dergisi, Cilt 9, Sayı 1, s. 116-127.
  • Bingöl, Mehtap. (2019). Temel Tasarımda Bir Farkındalık Süreci Olarak Metafor/Form İlişkisi, Uygarlık Tarihinde Sanat ve Tasarım, Sistem Ofset Yayıncılık, ISBN: 978-605-7980-40-3, s. 81-98, Ankara.
  • Cascone, Sarah. (2014). Artist’s Honeycomb Sculptures Made by Bees Spark Buzz. https://news.artnet.com/art-world/artists-honeycomb-sculptures-made-by-bees-spark-buzz-56554, (Erişim Tarihi: 24.03.2022)
  • Çankaya, Necda ve Korkmaz, Ali. (2008). Polen, Samsun Tarım İl Müdürlüğü Çiftçi Eğitimi ve Yayım Şubesi Yayını, s.1-3.
  • Çınar, Semih. (2019). Ekolojik Sanat Projelerinde Okyanus Atıklarının Sanatsal Nesnelere Dönüşümü, Uluslararası Disiplinlerarası ve Kültürlerarası Sanat, Cilt 4, Sayı 9, s. 203-215.
  • Demirci, Ayşe. (2019). Plastik Sanatlarda Mekân Algısı, Hacettepe Üniversitesi Güzel Sanatlar Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Erim Usluca, Özge. (2019). Sanatsal Bir İfade Aracı Olarak Tekstil, İdil Sanat ve Dil Dergisi, Cilt 8, Sayı 54, s. 263-273.
  • Frearson, Amy. (2022). Bee Bricks Become Planning Requirement For New Buildings In Brighton. https://www.dezeen.com/2022/01/24/bee-bricks-planning-requirement-brighton/?li_source=LI&li_medium=bottom_block_1, (Erişim Tarihi: 24.03.2022)
  • Gkiouzelis, Demetrios. (2013). The Unbearable Lightness of BEEing: Tomáš Libertíny Talks To Yatzer About His Extraordinary Collaboration With Honey Bees. https://www.yatzer.com/tomas-libertiny-and-the-honey-bees, (Erişim Tarihi: 24.03.2022)
  • Griffis, Kelcee. (2015). Artist Partners With 60,000 Bees to Form Splendid Teapot Sculpture. https://mymodernmet.com/tomas-libertiny-beeswax-teapot/, (Erişim Tarihi: 24.03.2022)
  • Jobson, Christopher. (2014). Artist Aganetha Dyck Collaborates with Bees to Create Sculptures Wrapped in Honeycomb. https://www.thisiscolossal.com/2014/02/artist-aganetha-dyck-collaborates-with-bees-to-create-sculptures-wrapped-in-honeycomb/, (Erişim Tarihi: 24.03.2022) Kekeçoğlu, Meral; Göç Rasgele, Pınar; Akıllı, Mustafa ve Kambur, Merve. (2014). Sürdürülebilir Çevre İçin Arı Farkındalığı Yaratılmasında Arı Biziz Bal Da Bizdedir Projesinin Yeri, Uludağ Arıcılık Dergisi, Cilt 14, Sayı 2, s. 74-87.
  • Küçük, Müşerref ve Güneş, Gül. (2013). Sivil Toplum Kuruluşları ve Çevresel Sürdürülebilirlik, Sosyal ve Beşerî Bilimler Dergisi, ISSN:1309-8012, Cilt 5, No 2, s. 298-311.
  • Libertiny, Tomas. (2021). Eternity (a.k.a. Nefertity). http://www.tomaslibertiny.com/eternity, (Erişim Tarihi: 24.03.2022)
  • Merih Böcek, Begüm. (2019). Ambalaj Tasarımı ve Sürdürülebilirlik, Yaşar Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İzmir.
  • Mergin, Arzu. (2018). Land Art ve Mekân Bağlamında Süre, Süreç, Temsiliyet Problematiğinin Dil ve Mekân İlişkisi: Sanatçının Varoluşsal Uzamı, Işık Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, İstanbul.
  • Mok, Kimberley. (2021). Artist Ava Roth Collaborates With Bees to Create Honeycomb Art. https://www.treehugger.com/artist-ava-roth-collaborates-with-honeybees-make-honeycomb-art-5205328, (Erişim Tarihi: 24.03.2022)
  • Özbek, Hikmet. (2002). Arılar ve Doğa, Uludağ Arıcılık Dergisi, Cilt 2, Sayı 3, s. 22-25.
  • Saygı, Sevil. (2016). Çağdaş Sanatta Doğa Algısı ve Ekolojik Farkındalık, Sanat-Tasarım Dergisi, Sayı 7, s. 7-13.
  • Sıralı, Recep ve Cınbırtoğlu, Şeref. (2018). Bal Arılarının Tozlaşmadaki ve Bitkisel Üretimdeki Önemi, Arıcılık Araştırma Dergisi, Cilt 10, Sayı 1, s. 28-33. Şahin, Feyzullah; Kekeçoğlu, Meral; Göç Rasgele, Pınar. (2016). Bal Arısı Temalı Doğa Eğitimi Programının Öğrencilerin Bilgi ve Bilimsel Yaratıcılık Düzeyine Etkisi, Eğitimde Kuram ve Uygulama Dergisi, Cilt 12, Sayı 3, s.484-500.
  • Uz, Ayfer ve Uz, Nurbiye. (2018). Akla Hitap Eden Düşüncenin Sanatı: Kavramsal Sanata Genel Bir Bakış, Avrasya Sosyal ve Ekonomi Araştırmaları Dergisi, Cilt 5, Sayı 12, s. 655-662.
  • Yörük, Alaeddin ve Şahinler, Nuray. (2013). Küresel Isınmanın Balarıları Üzerine Olası Etkileri, Uludağ Arıcılık Dergisi, Cilt 13, Sayı 2, s. 79-87.
  • Zümrüt, Yeşim. (2007). 1960’dan Günümüze Çevre Sanatı Kapsamında Yapılan Seramik Eserlerin Analizleri, Çevre Konulu Seramik Atölye Uygulamaları ve Bir Sergi, Çanakkale Onsekiz Mart Üniversitesi Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Çanakkale.
There are 23 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Research Articles
Authors

Furkan Mert Kaya

Publication Date June 30, 2022
Published in Issue Year 2022 Volume: 2 Issue: 1

Cite

APA Kaya, F. M. (2022). ÇAĞDAŞ SANATTA SÜRDÜRÜLEBİLİRLİK TEMASI BAĞLAMINDA ARILARLA OLUŞTURULAN İŞ BİRLİĞİ. İnsanat Sanat Tasarım Ve Mimarlık Araştırmaları Dergisi, 2(1), 62-81.