Yapılandırmacılığın
epistemolojik ve ontolojik görüşlerinin postmodernizmin görüşleri ile uyumlu
olması, yapılandırmacı öğrenme yaklaşımının postmodernizmin eğitimdeki izdüşümü
olduğu şeklinde değerlendirmelerin yapılmasına neden olmuştur. Bu nedenle yapılandırmacı
eğitim anlayışının daha iyi anlaşılabilmesi için postmodernizmin anlaşılması
gerekir. Postmodernizmi anlayabilmek için de modernizmi anlamak gerekir. Hem
modernizmin hem de postmodernizmin kendine özgü bilgi, varlık ve ahlak anlayışları
vardır. Her iki görüşe dayalı bilim, toplum, sanat gibi birçok insan etkinliği
hakkında görüşler ileri sürülmüştür. Bu çalışmada yapılandırmacı eğitim, modern
ve postmodern görüşlere dayalı olarak incelenmiştir. Çalışmada ilk olarak
modernizmin ve postmodernizmin eğitim bağlamında bilgi ile ilgili görüşleri,
bilim tarihi ve bilim felsefesi perspektifinde incelenmiştir. Daha sonra
modernizm ve postmodernizmin eğitim ve öğrenme ile ilgili görüşleri ortaya
konulmuştur. Son olarak yapılandırmacı öğrenme yaklaşımı incelenmiştir.
Epistemological and ontological aspects of constructivism are compatible with aspects of postmodernism. Hence, it can be
concluded that constructivism is the reflection of postmodernism on education.
From this point, to understand the constructivist educational view, it is need
to understand postmodernism. To understand postmodernism, modernism should be
understood. Both modernism and postmodernism have their own knowledge of
information, existence, and morals. Based on these views, a lot of ideas and
opinions have been claimed about science, society, art and other human
activities. In this study, the constructivist education was examined based on
the views of modernism and postmodernism. In this paper, ideas of modernism and
postmodernism about education have been examined from the point of science
history and philosophy of science. Moreover, perspectives of modernism and
postmodernism about education and learning have been depicted. Finally,
constructivist learning approach has been examined.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Journal Section | Articles |
Authors | |
Publication Date | April 26, 2019 |
Published in Issue | Year 2019 Volume: 6 Issue: 20 |