Research Article
BibTex RIS Cite

Sustainability, Consumption and Media

Year 2020, Volume: 7 Issue: 26, 11 - 23, 28.10.2020
https://doi.org/10.29224/insanveinsan.757873

Abstract

Since The most important crisis that the orld is facing at the beginning of the 21st century is an ecological crisis and its prevention is sustainability. The subject of this article is the concept of sustainability, at the beginning of the 2000s, in Business Administration articles “stunning” titles. Although, the meaning of sustainability seems “harmless” or “useful”, this concept mystifies capitalist reproduction through the media and consumption. From this point of view, this paper will critically discuss the consumption which is the cause of the rise of the notion of sustainability and the media’s role for consumption.

References

  • Bauman, Zygmunt. Akışkan Modernite. Çev., Okan Sinan Çavuş. İstanbul: Can Yayınları, 2017.
  • Bookchin, Murray. Toplumsal Ekolojinin Felsefesi. Çev., Rahmi G. Öğdül. İstanbul: Sümer Yayıncılık, 2017.
  • Çevre, Dünya ve Kalkınma Komisyonu. Ortak Geleceğimiz Raporu. Ankara: Türkiye Çevre Sorunları Vakfı Yayını, 1991.
  • Dubois, Emilie A., Juliet B. Schor ve Linsey B. Carfagna. “New Cultures of Connection in a Boston”. Sustainable Lifestyles and the Quest for Plenitude: Case Studies of the New Economy. Haz., Juliet B. Schor ve Craig J. Thomson. New Heaven: Yale University Press, 2014.
  • Ekolojist. “Tarih Boyu Sürdürülebilirlik Kavramı ve Açıklamaları”. Erişim 20 Haziran, 2020. http://ekolojist.net/tarih-boyu-surdurulebilirlik-kavrami-aciklamalari/.
  • Gilbert, Jeremy. Antikapitalizm ve Kültür. Çev., Tuba Sağlam. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2017.
  • Guattari, Felix. Üç Ekoloji. Çev., Ali Akay. İstanbul: Bağlam Yayıncılık, 2000.
  • Holt, Douglas B. “Why the Sustainable Economy Movement Hasn’t Scaled: Toward a Strategy That Empowers Main Street”. Sustainable Lifestyles and the Quest for Plenitude: Case Studies of the New Economy. Der., Juliet B. Schor ve Craig J. Thomson. New Heaven: Yale University Press, 2014.
  • Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). “Climate Change 2007: Synthesis Report”. Erişim 20 Haziran, 2020. https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/ar4_syr_full_report.pdf.
  • Jackson, Tim. Prosperity without Growth?: The Transition to a Sustainable Economy. London: Earthscan, 2009.
  • Jhally, Sut. “Kıyametin Sınırında Reklamcılık”. Çev., Filiz Aydoğan. Birikim. 159 (2002): 77-86.
  • McKibben, Bill. Deep Economy: The Wealth of Communities and the Durable Future. Oxford: One World Publications, 2007.
  • Murray, Robin. “Fordizm ve Post-Fordizm”. Yeni Zamanlar: 1990’larda Politikanın Değişen Çehresi. Der., Stuart Hall ve Martin Jacques. Çev., Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1995.
  • Oskay, Ünsal. “Popüler Kültürün Toplumsal Ortamı ve İdeolojik İşlevleri Üzerine”. Kitle İletişiminde Temel Yaklaşımlar. Der., Korkmaz Alemdar ve Raşit Kaya. Ankara: Savaş Yayınları, 1983.
  • Schor, Juliet B. Plenitude: The New Economics of True Wealth. New York: Penguin Press, 2010.
  • Speth, James G. The Bridge at the End of the World. New Haven: Yale University Press, 2008.
  • Tekeli, İlhan. “Sürdürülebilirlik Kavramı Üzerinde İrdelemeler”. Cevat Geray’a Armağan. Der., Muhterem Orhan. Ankara: Mülkiyeliler Birliği Yayınları, 2001.

Sürdürülebilirlik, Tüketim ve Medya

Year 2020, Volume: 7 Issue: 26, 11 - 23, 28.10.2020
https://doi.org/10.29224/insanveinsan.757873

Abstract

Modern XXI. yüzyılın başlarında dünyanın karşılaştığı en önemli kriz, ekolojik krizdir. Bu krizi önleyecek çarelerden biri ise sürdürülebilirliktir. 2000’lerde ortaya atılan, pek çok makalede özellikle işletme alanının makalelerinde göz kamaştırıcı bir başlık olarak yer alan sürdürülebilirlik kavramı, bu makalenin konusunu teşkil etmektedir. Her ne kadar içerdiği anlam “zararsız”, hatta “yararlı” gibi görünse de, aslında sürdürülebilirliğin tüketim ve medya yoluyla verili toplumsal sistemin kendini yeniden üretecek toplumsal koşulları yarattığı, çevreyi korumaya dönük gibi görünen anlamının ise kapitalizmin bu yönünü mistifiye ettiği ortaya çıkmaktadır. Bu görüşten hareketle bu yazı, sürdürebilirlik nosyonunun ortaya çıkmasına neden olan ve sürdürülebilirliği ortaya çıkaran tüketim ile tüketimde medyanın oynadığı rolü eleştirel bir perspektiften tartışmaktadır. 

References

  • Bauman, Zygmunt. Akışkan Modernite. Çev., Okan Sinan Çavuş. İstanbul: Can Yayınları, 2017.
  • Bookchin, Murray. Toplumsal Ekolojinin Felsefesi. Çev., Rahmi G. Öğdül. İstanbul: Sümer Yayıncılık, 2017.
  • Çevre, Dünya ve Kalkınma Komisyonu. Ortak Geleceğimiz Raporu. Ankara: Türkiye Çevre Sorunları Vakfı Yayını, 1991.
  • Dubois, Emilie A., Juliet B. Schor ve Linsey B. Carfagna. “New Cultures of Connection in a Boston”. Sustainable Lifestyles and the Quest for Plenitude: Case Studies of the New Economy. Haz., Juliet B. Schor ve Craig J. Thomson. New Heaven: Yale University Press, 2014.
  • Ekolojist. “Tarih Boyu Sürdürülebilirlik Kavramı ve Açıklamaları”. Erişim 20 Haziran, 2020. http://ekolojist.net/tarih-boyu-surdurulebilirlik-kavrami-aciklamalari/.
  • Gilbert, Jeremy. Antikapitalizm ve Kültür. Çev., Tuba Sağlam. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 2017.
  • Guattari, Felix. Üç Ekoloji. Çev., Ali Akay. İstanbul: Bağlam Yayıncılık, 2000.
  • Holt, Douglas B. “Why the Sustainable Economy Movement Hasn’t Scaled: Toward a Strategy That Empowers Main Street”. Sustainable Lifestyles and the Quest for Plenitude: Case Studies of the New Economy. Der., Juliet B. Schor ve Craig J. Thomson. New Heaven: Yale University Press, 2014.
  • Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC). “Climate Change 2007: Synthesis Report”. Erişim 20 Haziran, 2020. https://www.ipcc.ch/site/assets/uploads/2018/02/ar4_syr_full_report.pdf.
  • Jackson, Tim. Prosperity without Growth?: The Transition to a Sustainable Economy. London: Earthscan, 2009.
  • Jhally, Sut. “Kıyametin Sınırında Reklamcılık”. Çev., Filiz Aydoğan. Birikim. 159 (2002): 77-86.
  • McKibben, Bill. Deep Economy: The Wealth of Communities and the Durable Future. Oxford: One World Publications, 2007.
  • Murray, Robin. “Fordizm ve Post-Fordizm”. Yeni Zamanlar: 1990’larda Politikanın Değişen Çehresi. Der., Stuart Hall ve Martin Jacques. Çev., Abdullah Yılmaz. İstanbul: Ayrıntı Yayınları, 1995.
  • Oskay, Ünsal. “Popüler Kültürün Toplumsal Ortamı ve İdeolojik İşlevleri Üzerine”. Kitle İletişiminde Temel Yaklaşımlar. Der., Korkmaz Alemdar ve Raşit Kaya. Ankara: Savaş Yayınları, 1983.
  • Schor, Juliet B. Plenitude: The New Economics of True Wealth. New York: Penguin Press, 2010.
  • Speth, James G. The Bridge at the End of the World. New Haven: Yale University Press, 2008.
  • Tekeli, İlhan. “Sürdürülebilirlik Kavramı Üzerinde İrdelemeler”. Cevat Geray’a Armağan. Der., Muhterem Orhan. Ankara: Mülkiyeliler Birliği Yayınları, 2001.
There are 17 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Journal Section Articles
Authors

Filiz Aydoğan Boschele 0000-0002-7628-6151

Publication Date October 28, 2020
Published in Issue Year 2020 Volume: 7 Issue: 26

Cite

APA Aydoğan Boschele, F. (2020). Sürdürülebilirlik, Tüketim ve Medya. İnsan Ve İnsan, 7(26), 11-23. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.757873
AMA Aydoğan Boschele F. Sürdürülebilirlik, Tüketim ve Medya. Journal of İnsan ve İnsan. October 2020;7(26):11-23. doi:10.29224/insanveinsan.757873
Chicago Aydoğan Boschele, Filiz. “Sürdürülebilirlik, Tüketim Ve Medya”. İnsan Ve İnsan 7, no. 26 (October 2020): 11-23. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.757873.
EndNote Aydoğan Boschele F (October 1, 2020) Sürdürülebilirlik, Tüketim ve Medya. İnsan ve İnsan 7 26 11–23.
IEEE F. Aydoğan Boschele, “Sürdürülebilirlik, Tüketim ve Medya”, Journal of İnsan ve İnsan, vol. 7, no. 26, pp. 11–23, 2020, doi: 10.29224/insanveinsan.757873.
ISNAD Aydoğan Boschele, Filiz. “Sürdürülebilirlik, Tüketim Ve Medya”. İnsan ve İnsan 7/26 (October 2020), 11-23. https://doi.org/10.29224/insanveinsan.757873.
JAMA Aydoğan Boschele F. Sürdürülebilirlik, Tüketim ve Medya. Journal of İnsan ve İnsan. 2020;7:11–23.
MLA Aydoğan Boschele, Filiz. “Sürdürülebilirlik, Tüketim Ve Medya”. İnsan Ve İnsan, vol. 7, no. 26, 2020, pp. 11-23, doi:10.29224/insanveinsan.757873.
Vancouver Aydoğan Boschele F. Sürdürülebilirlik, Tüketim ve Medya. Journal of İnsan ve İnsan. 2020;7(26):11-23.