Research Article
BibTex RIS Cite

Türkiye'de Elit Erkek ve Bayan Güreşçiler İle Spor Yapmayan Bireylerin Liderlik ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi

Year 2019, Volume: 1 Issue: 1, 33 - 37, 31.12.2019

Abstract

Bu çalışma Türkiye'de elit erkek ve bayan güreşçiler ile spor yapmayan bireylerin liderlik ve saldırganlık özelliklerini karşılaştırmak amacıyla yapılmıştır. Araştırmanın örneklemi ise Türkiye’de milli takım düzeyinde: Yıldızlar, Gençler, U23'ler, ve büyükler (A takımı) dört yaş grubu olmak üzere toplam 129 sporcu ve sedanter grup ise 19 mayıs Üniversitesinde öğrenim gören ve çalışmaya gönüllü katılım sağlayan 641 öğrenci toplamda 770 bireyden oluşturmaktadır. Bu çalışmada Buss ve Perry tarafından geliştirilen, Demirtaş tarafından (2012) güvenirlik çalışması yapılarak Türkçe ’ye çevrilen “Saldırganlık Ölçeği” ve Bolman ve Dela (1990), tarafından geliştirilen ve güvenilirlik çalışmaları Dereli (2003) tarafından yapılan “Liderlik Ölçeği” kullanılmıştır. İstatistiksel verileri analizini SPSS 20.0 yazılım programında yapılarak, tanımlayıcı istatistikler, frekans Analizi, Mann-Whitney U testi ve Kruskal-Wallis H testi uygulanmıştır. Bu araştırmada spor yapan ve yapmayan bireylerde liderlik ve saldırganlık puanları arasında anlamlı düzeyde ilişkiler bulunmuştur (p<0.01). Araştırmanın sonucunda saldırganlık ve liderlik yönelim ölçek puanları incelendiğinde, spor yapanlar spor yapmayan bireylere göre saldırganlık ve liderlik puanlarının yüksek olduğu ve aralarındaki farkın istatistiksel olarak anlamlı olduğu görülmüştür.

References

  • Bolman, L.G., & Dela, T.E. (1990). Leadership orientations. Retrieved March 18, 2002 from the World Wide Web: http://www.bolmanl@umkc.edu
  • Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The aggression questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63(3), 452.
  • Can, H. (2002). Organizasyon ve yönetim. 9. Baskı. Ankara. Siyasal Kitabevi. 10-19.
  • Çelik, A., Zengin, S., & Baş, M. (2017). Sporcu lise öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin belirlenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(4), 20-31.
  • Çobanoğlu, M. G. (1993). Sporda saldırganlık olgusu ve bu olgunun sportif performans üzerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir.
  • Demirtaş, AM. (2012). Saldırganlık ölçeğinin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 23:1-5.
  • Dereli, M. (2003). A survey research of leadership styles of elementary school principals. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Dervent, F., Arslanoğlu, E., & Şenel, Ö. (2010). Lise öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri ve sportif aktivitelere katılımla ilişkisi (İstanbul ili örneği). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 521-533.
  • Eagly, A. H., & Johnson, B. T. (1990). Gender and leadership style: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 108(2), 233.
  • Efil, İ. (2002). İşletmelerde yönetim ve organizasyon. 7.Baskı, Bursa, Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı, 110.
  • Eren, E. (2002). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Fletcher, R., & Dowell, L. (1971). Selected personality characteristics of high school athletes and nonathletes. The Journal of Psychology, 77(1), 39-41.
  • Tiryaki, Ş. (1996). Spor yapan bireylerin saldırganlık düzeylerinin belirlenmesi: Takım ve bireysel sporlar açısından bir inceleme. Uluslararası Spor Psikolojisi Sempozyumu, 10-12.
  • Usal A., & Aslan, Z. (1995). Davranış Bilimleri (Sosyal Psikoloji), 3. Baskı, İzmir, Barış Yayınları. 241-245.
  • Yücel, Y. (2011). Orta öğretim (lise) kurumlarında eğitim gören, spor yapan ve yapmayan öğrencilerin liderlik özelliklerinin araştırılması. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.

Investigation of Leadership and Aggression Levels of Elite Man, Elite Women Wrestlers and Sedentary Individuals in Turkey

Year 2019, Volume: 1 Issue: 1, 33 - 37, 31.12.2019

Abstract

This study of individuals who engage in sports with elite male and female wrestlers in Turkey was conducted to compare the characteristics of leadership and aggression. The sample of the study at the national team level in Turkey: Stars, Youth, U23, by and large (A team) while a total of 129 athletes and sedentary groups, including the four age groups studying in the 19 Mayis University and providing their voluntary participation of 641 students in a total of 770 individual. In this study, the “Aggression Scale” developed by Buss and Perry, translated into Turkish by Demirtaş (2012), and the “Leadership Scale” developed by Bolman and Dela (1990), and reliability studies conducted by Dereli (2003) were used. Statistical analysis was performed using SPSS 20.0 software, descriptive statistics, frequency analysis, Mann-Whitney U test and Kruskal-Wallis H test were applied. In this study, there was a significant relationship between leadership and aggression scores in individuals who did and did not do sports (p <0.01). Because of the study, when the aggression and leadership orientation scale scores were examined, it was found that the aggression and leadership scores were higher than the individuals who did not do sports and the difference between them was statistically significant.

References

  • Bolman, L.G., & Dela, T.E. (1990). Leadership orientations. Retrieved March 18, 2002 from the World Wide Web: http://www.bolmanl@umkc.edu
  • Buss, A. H., & Perry, M. (1992). The aggression questionnaire. Journal of Personality and Social Psychology, 63(3), 452.
  • Can, H. (2002). Organizasyon ve yönetim. 9. Baskı. Ankara. Siyasal Kitabevi. 10-19.
  • Çelik, A., Zengin, S., & Baş, M. (2017). Sporcu lise öğrencilerinin saldırganlık düzeylerinin belirlenmesi. Gaziantep Üniversitesi Spor Bilimleri Dergisi, 2(4), 20-31.
  • Çobanoğlu, M. G. (1993). Sporda saldırganlık olgusu ve bu olgunun sportif performans üzerine etkisi. Dokuz Eylül Üniversitesi, Sağlık Bilimleri Enstitüsü, Doktora Tezi, İzmir.
  • Demirtaş, AM. (2012). Saldırganlık ölçeğinin Türkçe formunun geçerlilik ve güvenirlik çalışması. Türk Psikiyatri Dergisi, 23:1-5.
  • Dereli, M. (2003). A survey research of leadership styles of elementary school principals. Orta Doğu Teknik Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yayımlanmamış Yüksek Lisans Tezi, Ankara.
  • Dervent, F., Arslanoğlu, E., & Şenel, Ö. (2010). Lise öğrencilerinin saldırganlık düzeyleri ve sportif aktivitelere katılımla ilişkisi (İstanbul ili örneği). Uluslararası İnsan Bilimleri Dergisi, 7(1), 521-533.
  • Eagly, A. H., & Johnson, B. T. (1990). Gender and leadership style: A meta-analysis. Psychological Bulletin, 108(2), 233.
  • Efil, İ. (2002). İşletmelerde yönetim ve organizasyon. 7.Baskı, Bursa, Uludağ Üniversitesi Güçlendirme Vakfı, 110.
  • Eren, E. (2002). Stratejik yönetim ve işletme politikası. İstanbul: Beta Yayınları.
  • Fletcher, R., & Dowell, L. (1971). Selected personality characteristics of high school athletes and nonathletes. The Journal of Psychology, 77(1), 39-41.
  • Tiryaki, Ş. (1996). Spor yapan bireylerin saldırganlık düzeylerinin belirlenmesi: Takım ve bireysel sporlar açısından bir inceleme. Uluslararası Spor Psikolojisi Sempozyumu, 10-12.
  • Usal A., & Aslan, Z. (1995). Davranış Bilimleri (Sosyal Psikoloji), 3. Baskı, İzmir, Barış Yayınları. 241-245.
  • Yücel, Y. (2011). Orta öğretim (lise) kurumlarında eğitim gören, spor yapan ve yapmayan öğrencilerin liderlik özelliklerinin araştırılması. Erciyes Üniversitesi, Sosyal Bilimler Enstitüsü, Yüksek Lisans Tezi, Kayseri.
There are 15 citations in total.

Details

Primary Language Turkish
Subjects Psychology
Journal Section Research Articles
Authors

Saeed Shokoufeh This is me 0000-0003-2778-7715

Mehmet Türkmen This is me 0000-0002-4929-4770

Publication Date December 31, 2019
Submission Date November 22, 2019
Acceptance Date December 6, 2019
Published in Issue Year 2019 Volume: 1 Issue: 1

Cite

APA Shokoufeh, S., & Türkmen, M. (2019). Türkiye’de Elit Erkek ve Bayan Güreşçiler İle Spor Yapmayan Bireylerin Liderlik ve Saldırganlık Düzeylerinin İncelenmesi. Uluslararası Egzersiz Psikolojisi Dergisi, 1(1), 33-37.