This study aimed to examine the emotional intelligence and sports participation motivations of the active, licensed students of Tekirdağ Ministry of Youth and Sports according to various variables. The research group comprises 300 athletes, 148 (49.3%) female and 152 (50.7%) male, active, licensed students affiliated with the Tekirdağ Ministry of Youth and Sports. In the research, "Personal Information Form", "Emotional Intelligence Inventory in Sports" and "Sports Motivation Scale-II" were used as data collection tools. In comparing scale data, the Independent Samples T-Test was applied for paired groups, and the One Way Anova test was applied for groups of three or more. Tukey, one of the Post Hoc tests, was used to determine which groups there were significant differences due to the One Way Anova test. In addition, Pearson Correlation analysis was applied to determine the relationship between the emotional intelligence and motivation of the participants. According to the research findings, statistically, significant differences were found between gender, age, education level, school type, undergraduate year, nationality, and parental attitude. However, a significant difference was found in the relationship between emotional intelligence and motivation. When the research results are examined, it can be said that these variables play a decisive role in the athletes' emotional intelligence levels and motivations.
Bu araştırmada Tekirdağ Gençlik ve Spor Bakanlığı’na bağlı aktif lisanslı öğrencilerinin çeşitli değişkenlere göre duygusal zekâları ve spora katılım motivasyonlarının incelenmesi amaçlanmıştır. Araştırma grubunu, Tekirdağ Gençlik ve Spor Bakanlığı’na bağlı aktif lisanslı öğrencilerden 148 (%49.3)’i kadın ve 152 (%50.7)’si erkek olmak üzere toplam 300 sporcu oluşturmaktadır. Araştırmada veri toplama aracı olarak “Kişisel Bilgi Formu”, “Sporda Duygusal Zekâ Envanteri” ve “Spora Güdülenme Ölçeği II” kullanılmıştır. Ölçek verilerinin karşılaştırılmasında ikili gruplar için Independent Samples T Test, üç ve daha fazla gruplar için One Way Anova testi uygulanmıştır. One Way Anova testi sonucunda anlamlı farklılıkların hangi gruplar arasında olduğunu belirlemek için Post Hoc testlerinden Tukey yapılmıştır. Ayrıca katılımcıların duygusal zekâ ve motivasyonları arasındaki ilişkinin saptanması için Pearson Korelasyon analizi uygulanmıştır. Araştırmada ortaya çıkan bulgulara göre cinsiyet, yaş, eğitim durumu, okul türü, lisans yılı, milli olma durumu ve anne baba tutumu değişkenleri arasında istatistiki olarak anlamlı farklar tespit edilmiştir. Bunula birlikte duygusal zekâ ve motivasyon arasındaki ilişkide anlamlı fark tespit edilmiştir. Araştırma sonuçları incelendiğinde bu değişkenlerin sporcuların duygusal zekâ düzeyleri ve motivasyonlarında belirleyici bir rol aldığı söylenebilir.
Primary Language | Turkish |
---|---|
Subjects | Psychology |
Journal Section | Research Articles |
Authors | |
Publication Date | June 30, 2022 |
Submission Date | May 7, 2022 |
Acceptance Date | May 22, 2022 |
Published in Issue | Year 2022 Volume: 4 Issue: 1 |